!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Volvo AQ145a

Er der nogle der ved hvad forskellen på en Aq145a med 2 karburatore og ferskvandkølet og volvos b23 motor i bilerne 240 og 740,kan blokken fra bilerne bruges og have samme Hk eller er der andet topstykke på,min ene blok er defekt så har nogle af jer tips??

2012-08-14 16:11

Kim Møller Sørensen
Medlem
21 Daycruiser
32 Deepsea Sedan

Se länken nedan, där finns en detaljerad beskrivning av ombyggnad från en B23 till en AQ145.

http://ockelbo.plars.org

2012-08-14 19:40

Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Mårten
det er en AQ 145E der er vist altså med elecktronisk indsprøjtning mine er med dobbeltkarburatore Solex 44Pai og har 136 hk

2012-08-15 06:53

Kim Møller Sørensen
Medlem
21 Daycruiser
32 Deepsea Sedan

Blokken er den samme, topstykke/knastaksel/tænding m.m. kan være forskellige fra bil til båd.

2012-08-15 07:23

Bjørn M

Beteckningen AQ145E är nog personens egen benämning, eftersom han monterade mekanisk insprutning istället för förgasare. Volvo Penta har mig veterligen aldrig tillverkat AQ145 med insprutning.

2012-08-15 08:13

Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Ok
Jeg har fundet nogle data på b23 motore i volvo 240 og 740 men de er opgivet til maks 112 hk er der en anden knast i Penta motoren for at hæve hk til 136 hk?

2012-08-15 08:47

Kim Møller Sørensen
Medlem
21 Daycruiser
32 Deepsea Sedan

Ja, anden knast og dobbelt karburator(bilen med de 112 hk har enkeltkarburator).

2012-08-15 09:25

Bjørn M

Hej Bjørn Passer den knast fra min motor direkte over i bilmotorens topstykke ?

2012-08-15 09:44

Kim Møller Sørensen
Medlem
21 Daycruiser
32 Deepsea Sedan

B23 och B230 blocken har olika vattenpump vilket gör att kylningsdetaljerna från AQ140/AQ145 enbart passar på B23 blocket.

2012-08-15 12:30

R. Plars

Hej Kim
Ja, det skulle jeg mene, men er det ikke nemmere at flytte hele topstykket, da det ellers kan blive nødvendigt at justere ventiler. Muligvis også et andet topstykke på bilmodellen.
Bjørn M

2012-08-15 12:45

Bjørn Madsen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

P.S. Kim
Har du en 22DC med en AQ145; hvor hurtigt kan den sejle for fulde omdrejninger?

2012-08-15 12:54

Bjørn Madsen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Der er 2 i og sejler ca 36 knob,der er overliggende knast på denne type.

2012-08-15 15:31

Kim Møller Sørensen
Medlem
21 Daycruiser
32 Deepsea Sedan

Alla kammar (knast) passar mellan B21/B23/B230 likaså de flesta topparna 405,530,531

2012-08-16 12:50

R. Plars

B21 blocken går att byta ut mot B23 utan problem.
Vevhusventilationen på B23 blockeras med en frysbricka.
Aggregataxeln som driver fördelaren kan sakna nock för mekanisk bensinpump och kan behöva flyttas över.
B21 har D-kam (AQ140) med standardtopp.
B23 har K-Kam (240GLT tysk modell eller tidig svensk ) eller så går det med H-kam som är från 242GT (1979)(svåra att få tag på) Topparna ska vara 405 för att få till en AQ145( 405 sitter på tyska samt tidiga svenska GLT och turbo).
AQ140s delar går att flytta till B23 men toppen och kammen ska vara 405 med K eller H-kam.
405 toppar har oftast uttag för spridare men en svensk 10krona passar i hålet och fixeras med epoxi.
531 är en ny topp för B230 GLT/Turbo

2012-09-08 17:48

Johan Israelsson

Varning för piratlimpor som saknar interna avgaskanaler och är helt tomma.
Påverkar effekten på din B21-B23-B230-B250

2012-09-08 17:52

Johan Israelsson

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies