!

Coronet Yacht Club

Log in

Log in

Forgot your password?

Remain logged in

Coronet forum

« Back

AD41 tjuvstannar på tomgång

Jag fick hela förra säsongen förstörd av ett fel som ingen ännu har lyckats lösa. Tacksam för tips.
Det som händer är att jag kör en kortare eller längre distans så att motorn hinner bli någorlunda varm. När det sedan är dags att lägga till eller bara sakta in så dör motorn efter några sekunder på tomgång. Jag hinner inte ens få i backen för att manövrera. Därefter vill den inte starta. Jag har dock lärt mig att det går att starta med nästan full gas. Sedan är det bara att vräka i växeln och köra hem så fort som möjligt för att uppleva samma visa igen vid tilläggning. Felet är förutsägbart och händer varje gång och aldrig i marshfart.
Jag har bytt matarpumpen och alla filter och luftat spridare. Spridarna är renoverade. Högtryckspumpen är genomgången två gånger hos El & Diesel i Högdalen. Bernt sliter sitt hår. Allt i pumpen är rengjort eller utbytt. Den är som ny enl Bernt.
Nu skall jag snart sjösätta med problemet olöst.
AD41:an sitter i en 26 Family.

2013-04-25 17:07

Ulf Nottebohm-Kaiser
Medlem
26 Family

Hej!

Jag är ingen expert men har lärt mig 3 saker om motorer.

1. Kontrollera att motorn får korrekt mängd bränsle.

2. Kontrollera att bränslet är rent och fint och att tanken är ren.

3. Kontrollera att motorn inte drar in tjuvluft någonstans.

Punkt 1 och 2 verkar du redan ha kontroll på.

Punkt 3 kanske återstår?

Är dessa tre punkter kontrollerade men motorn ändå går dåligt på tomgång så vet jag inte vad felet är.

Lycka till och återkom gärna vad som var felet så vi andra kan lära oss något.

Mvh
Ulf

2013-04-25 20:07

Ulf

Jag hade ett liknande problem efter jag bytt två B20 till en AD41b.
Trots nya slangar och filter dog motorn när man drog av på gasen. Det visade sig att bränslesugröret som går ned i tanken hade en rätt stor diameter (ca 20mm) och när man drog av på gasen orkade inte bränslepumpen hålla uppe den vätskepelare som bildas i röret (vid halv tank eller mindre ca).
Givetvis skall det inte vara några problem så länge systemet är 100% tätt, men jag antar att det ändå läckte in luft någonstans och bildade en luftbubbla i sugröret. Bubblan sögs in i motorn och den dog.
Vi byggde om systemet och satte dit ett smalare sugrör och använde det gamla röret till returen. Sedan dess har allt funkat perfekt.

2013-04-25 20:31

Zackarias
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej, jag har visserligen ej just denna motor, men jag kan något om dieslar. Tjuvluft är normalt inget problem på en dieselmotor, det finns inget spjäll utan dieslars varvtal regleras uteslutande med bränslepumpen. Har du tittat på ventilspel, jag vet inte om just denna motor har hydrauliska lyftare (då skall man normalt ej behöva kontrollera ventilspelet) men om den inte har det kan en ventilspelskontroll vara bra, annars verkar ju mycket vara kontrollerat.

2013-04-26 12:01

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Hej, det bör sitta returventiler på matarpumpen, kolla att dom sluter tätt.

2013-04-26 14:25

Leif Kregert 1185

Tack för tips. Vacuumtest gjord på sugsidan tankanslutning - bränslepump. OK. Fö så är även magnetventilen på högtryckspumpen bytt.
Det är en AD41A och jag vet inte om den har hydrauliska lyftare. Får kolla det.
Jag har aldrig haft problem med bränslet. Rostfri tank och jag slår i lite Grotamar vid varje tankning.
Jag får väl provköra med en tank vid sidan om och transparenta slangar...

2013-04-27 20:50

Ulf

Hej Ulf

Om bransels kranen er utæt, vil branslet løbe retur til tanken och motoren vil være svært startet. AD 41 har inte hydrauliska lyftare.

2013-04-28 09:11

Jørgen Pedersen
Medlem
26 Family Sport
21 Playmate

inte expert men,får du samma fel innan motorn verkligen är varm?
dvs om du startar, gasar upp ordentligt, låter den gå en kort stund så den inte blir varm, och sedan minskar gasen? eller händer det verkligen endast när den är riktigt varm? kontrollera det.
är det endast när den är riktigt varm så måste det ju vara något som påverkas av själva värmen, gasbubblor som skapas, expansion i något rör/anslutning som gör att tjuvluft kommer in just vid värme osv. du skriver ju att du ankrat över dagen? och sedan måste ha fullgas vid start, var verkligen motorn fortfarande varm då?
är den inte varm så borde det ju vara mellan bränslepump och tanken, har du flödesmätare eller annat så koppla förbi den, specielltom den har något mekaniskt som kan fastna och stoppa flödet.

2013-04-28 11:24

Börje

Motorn skall köras under belastning en stund för att få fram felet. Kan räcka med 10 min.
Mellan tank och matarpump finns bara bränslekran och förfilter/vattensvskiljare. Ett tidigare magnetfilter är nu förbikopplat.
Motorn har alltid startat omedelbart men är nu överlag lite trögare i starten.
Innan jag lärde mig att starta med mycket gaspådrag efter att felet uppträtt så var den omöjlig att starta på normalt sätt efter ett stopp. Även efter flera dagar. Gick till slut med startgas och gaspådrag...

2013-04-29 12:37

Ulf Nottebohm-Kaiser
Medlem
26 Family

något ställer ju in att när den har stått en stund och är kall ska den väl justera ? kan det vara så att när du gasar fullt får den mer bränsle och kan starta, när du startar på tomgång får den för lite. vad kan på denna motor orsaka detta?
denna (se länk)mäter väl om den tycker motorn är kall och ger väl input att den då ska ge mer bränsle? är det inte så ?

eller regulatorn som fastnar i fel läge på något sätt?

ta mitt inlägg för vad det är, bara gissningar försöker översätta funktion bensin till diesel...
finns det ingen äldre expert att få tag i som jobbat hela livet hos någon VP service med dessa dieslar och som har fått erfarenhet av allt som kan hända? lindströms dalarö kanske?

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-23-19512.aspx , http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-90-19685.aspx

2013-04-30 12:47

Börje Edlund
Medlem
26 Family

Jag är inne på Börjes linje, kallstartfunktion som hänger sig så motorn går bra kall plus med lite varv då den klarar att förbränna bränslet. men på tomgång då det är viktigt med korrekt bränslemängd så "surar" den ihop med tjuvstopp och blir svårstartad. Nu vet jag dessvärre inte hur kallstartfunktionen fungerar på AD41

2013-05-01 11:41

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tyvärr kan inte en diesel sura igen... Får en diesel för mycket ryker den bara mer och går lite bättre.
Det enda jag kan komma på så här är tjyvluft i bränslesystemet.
Med varv på motorn orkar pumpen lufta ur men på tomgång klarar den inte lufta och luftten når spridarpumpen.
Kolla alla ledningar från pickupen i tanken till matarpumpen. Eftermatarpumpen borde du se ev. läckage.

Lycka till

2013-05-01 13:49

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Hej Ulf,
har du hittat felet?
Leif Kregert

2013-05-24 11:27

Leif Kregert

Tack för alla tips. Felet är ej lokaliserat ännu men båten är sjösatt och körd på tomgång till bryggan. Status quo således.
Nästa steg blir uteslutningsmetod genom att koppla förbi valda delar av bränslesystem med sug och retur till en bränsledunk vid sidan om. Då vill jag ha en mekaniker med mig så det blir när han kan de närmaste två veckorna.
Jag återkommer när jag har något resultat.

2013-05-26 20:57

Ulf Nottebohm-Kaiser
Medlem
26 Family

hej,
har du gjort ett kompressionstest på alla cylindrar? Detta skall göras på både kall och varm motor? Jag frågade inte om detta tidigare, men det borde du den motorfirma du kontaktat tidigare gjort eller bett dig göra.

2013-05-27 09:18

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Hejsan Ulf. Du har troliken en mere eller mindre blokeret udluftningsventil til tanken i skrovsidan. Dette generer fødepumpens funktion.
Lad fødepumpens sugeledning blive koplet direkte ned i en 20 liter brændstofdunk så ser du let om årsagen til dine problemer er en delvis blokering eller dårlig gennemgang fra tanken til udluftningsventilen i skrovsidan. Ventilen i skrovsidan er ofte mere eller mindre blokeret av insekter. Fejlen kan også være at slangen fra tanken til udluftningsventilen er klemt. Mvh Finn 1786.

2013-05-27 13:57

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Svågern som jobbar som är egen inom rep av skogsmaskiner/lastbilar/lastmaskiner och sågverk tror precis som Jan att det är dålig kompression, hur står det till med ventilerna eftersom den blir värre varm?

2013-06-10 09:46

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Ulf!
Jag råkade ut för precis samma problem förra tisdagen då jag fick ett allvarligt läckage i SB gamla ståltank som innebar att jag fick pumpa över all diesel till min BB-tank. Därefter stängde jag SB-tanken och plomberade returledningen (som jag kopplat loss från SB-tanken). När jag sedan startade och körde vidare så fungerade det hur bra som helst så länge motorn var kall samt under gång, men så fort jag fått motorn varm och drog av på lågvarv så stannade motorn. Jag kontaktade VP-service i både Nynäshamn och Dalarö och de föreslog samma sak; nämligen att häva plomberingen av returledningen och leda över SB dieselretur till BB tank. Efter inköp av lite färsk bränsleslang, mässingskopplingar och slangklämmor i rostfritt samt montering så VOILA! Allt funkade perfekt igen! Orsak till problemet är att man dränker motorn om inte returledningen fungerar som den skall. Bränslesystemet pumpar ut ca 20 ggr mer bränsle än vad motorerna behöver. När motorn är kall eller går på högre varav då klarar den av att ta hand om överskottet, men på låga varv när den är varm och inte kräver så mycket bränsle då hinner den inte ta hand om överskottetn utan "dränks" och tjuvstannar. Hoppas detta också är lösningen på ditt problem. Lycka till!

2013-06-24 12:22

Lennart Östling
Medlem
31 Aft Cabin

Följetongen går vidare: Provtur i början på juli med sug- och returledning rakt ner i en extradunk med diesel - Fungerade utmärkt! Nytt hopp om lösning. Jag bytte alla bränsleledningar och kopplade in ordinarie tank - men förbi grovfilter och vattenavskiljare.
Ny provtur som slutade med totalstopp vid minskat gaspådrag efter ett par distans. Inte särskilt varm motor alltså. Jag hade mekaniker med som försökte starta på olika sätt men utan framgång. Vi fick bogsering i hamn av en vänlig förbipasserande skeppare.
Nu är fördelarpumpen hos El & Diesel för tredje gången förgenomgång och renovering. Regulatorn har skurit pga klibbig beläggning. Jag fick frågan: "Har du hällt socker eller glykol i tanken?". Såklart inte. Allt pekar nu på kemiskt fel på bränslet. CIJA-tank får hämta 300 liter.
Det värsta är att reservdelar till fördelarpumpen är nästan omöjliga att få tag på. El & Diesel söker via tillverkaren, Bosch, i hela världen. Inget riktigt napp ännu men ett som är värt att kolla.
Under tiden her El & Diesel fått in ännu en likadan pump med samma symtom. Smittar det?

Tacksam för tips om någon som har en fördelarpump till VP AD41A liggande.

Snart är det torrsättning...

2013-08-21 23:32

Ulf Nottebohm-Kaiser
Medlem
26 Family

Hade varit intressant att veta om bränslet har blivit påverkat av tex "Grotamar" som du hällt i vid varje tankning. Det här med extra tillsatser i dieseln verkar ge mer problem än nytta. Inget svar på din fråga men intressant ämne. Hoppas det löser sig med reservdelar.

Mvh
Ulf

2013-08-22 07:19

Ulf

Prøv at ringe ham her i Hundested Dk+45 40 95 12 07 han har nogle reservedeledele til VP41

2013-08-24 11:04

Kim Møller Sørensen
Medlem
21 Daycruiser

Ham her har også reservedele til salg +45 25 80 02 72 VP41

2013-08-24 11:07

Kim Møller Sørensen
Medlem
21 Daycruiser

Hej

Läste igenom ditt problem med stannande motor. Eftersom vi hade motsvarande problem med caterpillar maskiner för några år sedan på jobbet, har jag börjat fundera på om felet alls är på bränslesidan. Eftersom du redan har bytt alla tänkbara komponenter.
Min idè är att du har för mycket motorolja i maskinen vilken gör att när du kör en längre stund (tar upp den i plan eller med aktern nere) så vispar vevstaken luft i oljan. Sedan när du saktar in så blir det mottryck på vevstaken vilken gör att motorn gör trögre och stannar (kolla hur lågt tomgångsvarven sjunker under normala varv) Det var orsaken på caterpillar maskinerna som stannade. Med andra ord oljestickan var felkalibrerad => för mycket olja i maskin => orkar gå på högvarv eller när båten går plant. men när man körde med aktern nere en stund började saker att hända. Senast när man sänkte varven.
Med andra or kontrollera hur mycket motorolja du på riktigt har i maskin (Lita ej på stickan)

Hälsningar Marcus Rönnblad Finland

2013-09-18 21:24

Marcus Rönnblad

Tack för tips,

Jag skall kolla oljenivån men den verkliga nivån är svår att mäta utan att lyfta motorn och lossa tråget. Jag får börja med stickan.

Trots allt så har ju regulatorn i fördelarpumpen skurit pga klibbig beläggning så det går inte att bortse från bränslet.

Jag väntar fortfarande på reservdelar (regulatorarmen, enl El & Diesel). Pumpen görs av Bosch men reservdelar blir allt mer sällsynta och måste i värsta fall tillverkas.

/Ulf

2013-09-19 09:30

Ulf Nottebohm-Kaiser
Medlem
26 Family

En uppdatering

Diagnosen från El & Diesel var "pumphuvudet har skurit och slitit av regulatorarmen pga klibbig beläggning från bränslet". Vi fick vänta 3 månader på reservdelar (kom från Brasilien...). Nu är pumpen renoverad igen och väntar på återmontering.

Under tiden har jag skickat bränsleprov från tank och rester i pumpen till labbet Saybolt i Göteborg. Jag kan inte kosta på en fullständig analys för 20.000 kr så det fick bli en enklare. Deras analys visar att bränslets smörjegenskaper är OK och mycket små rester av biodiesel med slutsatsen att beläggningen bildats av rester av döda bakterier (som passerat filtren).

Rekommenderad åtgärd är att tömma och rengöra tanken - helst med mekanisk skrubbning och ev lösningsmedel. Därefter kan jag använda antibakteriemedel igen då det är till för att förhindra uppkomsten.

Det blir min vårrustning i år. Tanken är rostfri från Järna på 500 l med skvalpskott och två inspektionsluckor på c:a 20x20 cm.

Något säger mig att historien inte är slut men man måste ju vara optimist!

2014-02-27 23:57

Ulf Nottebohm-Kaiser
Medlem
26 Family

Hej, jag noterade att du bytte alla ledningar efter att du kört problemfritt med lös dunk. Men bytte du avluftningsventilen till tanken på samma gång? Både min 26 F och 31 AC har haft samma problem att silen inte släpper in luft i tanken. Så jag tryckte hel enkelt hål i silarna med en skruvmejsel. ,det fungerade för mig. Det är svårt att Internet mecka, men jag har 30 år i branschen och om problemet inte löser sig så kan du. Maila mig, så ringer jag upp. markku@strandgaraget.se mvh Marco.

2014-02-28 07:58

Markku Tarvainen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Statusrapport: Jag sjösatte i söndags och körde till min bryggplats med fungerande motor för första gången på ett år.

Jag har under våren anlitat CIJA-tank för att suga ur 300 l diesel från tanken. Jag kunde då se vad som hänt. På tankens botten fanns fläckvis en hård brun beläggning, som knäck, och på några ställen var denna upplöst i bränslet. Döda bakterier. Rakt under sugröret till Ebersprächern låg en brun geleartad hög. Möjligen levande bakterier.

Min teori är att jag fått bakterieväxt i en u-böj på ledningen till Ebersprächern. Denna använder jag mycket sällan. Bakterierna har sedan kommit ner i tanken och dödats av Grotamar. Innan de bildat en hård beläggning har de följt med bränslet genom filtren till fördelarpumpen och fått den att skära. Långsökt men det enda jag kan komma på. De levande bakterierna har säkert sugits ur ledningen genom häverteffekten då tanken tömdes.

Jag fick bort beläggningen med T-sprit och grillskrapa med långt skaft. Inte kul tills jag insåg att gasmask var nödvändig.

Nu gäller det att se till så att detta inte händer igen. Bakterier vill man inte ha, varken döda eller levande. Ett motmedel krävs nog preventivt. Min Ebersprächer hamnar på undantag och får köras på separat dunk.

2014-05-30 23:34

Ulf Nottebohm-Kaiser
Medlem
26 Family

This thread is more that five years old. Please start a new thread if you want to ask something.

Desktop layout

© Copyright 2023 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Disclaimer | About Coronet Yacht Club | About cookies