!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Hur har de nya motorerna gått i sommar?

Hej!
Jag funderar över att göra ett motorbyte framöver och mina alternativ är VP's nya direktinsprutade V6 resp V8. Det finns ju de som har använt dessa motorer under sommaren och min fråga är till er om de uppfyllt era förväntningar? Positivt och negativt?

Det finns ju ett antal trådar kring motorbyten i DC 21. Men nu har det ju kommit nya generationer motorer under senaste året.

Det gäller ju att göra sin research!

/ Fredrik

2017-08-23 23:23

Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser

Ett kort svar är "för lite", men det är det tveksamma sommarvädrets fel - inte motorns.

Jag fick VP:s minsta (i effekt - i volym är de exakt lika stora) V6:a på 200 hk monterad i våras med nytt SX-drev. V8 valdes bort, för det hade krävt en rejäl förlängning av motorrummet (båten är från 1969). Nu blev det bara förhöjning, men bara det var ett lite större ingrepp än jag räknat med, med sina minst 7 cm.

Mellan-V6:an hade för dåligt kampanjpris, så det stod mellan den stora på 280 hk och den jag valde. Det blev till slut den lilla p g a prislappen. Tror i grund och botten det är exakt samma motor, men prestanda är såklart väldigt olika.

Nu är min referens den fyrcylindriga VP:n som satt i med knappt 150 hk, som var för slö och krävde högt varvtal för att nå en acceptabel marschfart. Men jag har fått kanonfin acceleration och kommer snabbt upp i planing och bra och ekonomisk marschfart på mellan 22 och 24 knop. Då ligger varvtalen inom de 3600 till 3800 som VP själva anger som de mest ekonomiska.

Toppfart och varv har testats mycket lite, men strax över 5500 varv toppar den på 37 knop ungefär. Med ordentlig bottenfinish finns det möjligtvis lite till att hämta. Mesta tiden har jag nog kört på 3800 - 4000 varv och då gjort 24 - 25 knop. Trots rätt högvarvig motor, är den betydligt tystare än den gamla.

Det bästa och viktigaste är att jag har fått en båt som känns driftssäker. Nästan som en ny båt i gammal kostym. Men dyrt blev det...

2017-08-24 16:57

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Stort tack för ett bra svar Mats! Häftigt med så hög toppfart och att du är så nöjd med accelerationen. Jag har också förstått att prislappen på motorn bara är en del av kostnaden, tyvärr.

Jag har idag en VP 350/280 drev från 71... Så jag bör ha plats för V6 och V8 om jag inte har måttat fel. Någon som vet mer om det?

2017-08-26 09:56

Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser

Hej

Jag har kört en säsong med ett annorlunda koncept. Jag ville behålla den gamla känslan i båten så jag moderniserade och ökade effekten i 2 st AQ151C som jag lät renovera. Har beskrivit detta i andra trådar. Det är något jag bara rekommenderar för "Classic-entusiaster" som värdesätter känsla före förnuft...
Pris: betydligt dyrare än nytt
Driftsäkerhet: samma
Toppfart: beroende på utväxling, vikt på båt, propellrar, drevtyp m.m. +40kts
Bränsleförbrukning: Hiskelig.. nja 2l/distans i marsfart 22-27knop
Känsla: 100% genuin

När du ska byta motor så bör du försöka att ställa alla alternativ mot varandra och planera noga alla delar. Exempelvis ett gammalt VP 290 drev som behöver service, nya trimcylindrar m.m. tenderar till att bli en dyr affär. Du kan renovera gamla motorer och drev för 100.000 kr utan att vara i mål.. trust me. =)

Jag har lärt mig mycket genom åren, om jag ska byta motor så gör jag en noggrann kakyl på alla moment och sedan går jag till flera olika varv och leverantörer och skapar mig en personlig uppfattning. Passa på när det är kampanjer i januari.

Lycka till!

Mvh Wille

2017-08-26 10:05

Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Beträffande vad som får plats, så var främre motorluckan redan förlängd för värmeväxlaren på gamla motorn. Jag fick dock bredda förlängningen lite, trots att jag gick ner från fyra till tre cylindrar på längden.

Höjden var som sagt klart större på nya motorn, trots byte från rak till V. Boven är tydligen katalysatorsystemets höga limpor.

2017-08-26 11:09

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Hej Mats

Vilken bränsleförbrukning har du haft i snitt per distansminut?
Kan va intressant att få en uppfattning om hur mycket snålare en modern motor med insprutning är jämfört med förgasarmotor.

Ingemar

2017-08-26 13:42

Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Har inte järnkoll, men utan för mycket lekstuga klarar jag mig under litern.

2017-08-26 17:02

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Hej!

Tack för all input! Det gäller verkligen att gå igenom alla möjliga alternativ. Byter man bara blocket står man där utan powertrim och med ett omodernt drev som kanske ger upp inom snar framtid. Trots att det i detta fall är billigast kortsiktigt.

Stora frågor...

2017-08-28 12:11

Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser

Det är säkert lugnast att byta drev samtidigt, men, själv har jag bytt motor från V-8 till Mercruiser 2,8/200, en fyrcylindrig diesel. Drevet är detsamma ett 270 drev med 280 växelhus och kombinationen fungerar utmärkt trots att det är en 70-talare. Jag kan leva utan powertrim. Många olyckskorpar har jag hört, men om jag inte gör "burn-outs" så kommer det nog att klara sig ändå. Jag har nu kört i 7 år… Servar drevet noggrant såklart. Det jag sparat lägger jag på nytt drev när behovet kommer, för det gör det nog.

2017-08-28 16:26

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Jag pratade med en kille som kör sopor i södra skärgården. Han hade haft en penta 41 motor och 290 drev i sin båt. Bytt till ngn form av commonrail diesel men behållit drevet.
Båten körs mer eller mindre dagligen under sommaren och runt 2-300 växlingar per dag.
Kan bara säga att det är starka grejor om dom servas väl!

2017-08-28 16:48

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge

Det ska vara bra grejer har jag också hört. I mitt fall är det lite oklar servicehistorik. Jag köpte båten 2016 och bytte då ut bälgar då båten stått på land i 4 år. Men det var vatten i oljan när båten togs upp och det klonkar och har sig lite här och var. Det behöver sannerligen ses över. Och man vet ju att det kan skena iväg när man lämnar in ett drev för "översyn".

2017-08-29 22:09

Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser

Kanske lite utanför men är det någon som har tips/tankar kring att köpa en annan båt med utbytt motor och sedan så att säga byta plats på de två motorerna?

Har en, mycket välfungerande, AQ171c men den börjar ju bli lite till åren kommen. Tanken är att köpa en båt med utbytt motor, få en uppdatering i Coroneten och fortfarande kunna få ut något för den andra båten med min gamla motor i.

En faktor blir förstås att kostnaden närmare dubbleras för installationerna. Och det är en gamble kring vad man får ut vid försäljningen. I övrigt tycker jag att det verkar vara det billigaste alternativet för ett motorbyte?

2017-08-30 10:21

Jesper Wallenius
Medlem
21 Daycruiser

Om du inte gör installationerna själv, låter det som ett mycket dyrt alternativ, särskilt om dreven också ska byta plats. Med drevbyten gissar jag att du får betala minst 80 000 kr för jobben.

2017-08-30 13:10

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Tanken har ju slagit en... Men jag tror som Mats säger att det gäller att göra jobbet själv. Finns ju en hel del exempel på blocket som skulle fungera.

2017-08-30 22:44

Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser

Tanken har ju slagit en... Men jag tror som Mats säger att det gäller att göra jobbet själv. Finns ju en hel del exempel på blocket som skulle fungera.

2017-08-30 22:44

Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser

Jag går också i tankar på att byta ut de 2 gamla 130c med 270 tiltdrev utan trim. Till vp eller mercruiser v6 med dp drev.
Nu har jag kikat lite under båtmässan på värmdö och om jag inte ser fel så är vp v6 5-7 cm högre från motorfästena och uppåt. Vad jag tror mig se så måste durkbalken i mitten tas ur till hälften för vp,s nya v6 eller v8 ,men det kanske man slipper med mercruiser.
Någon som kan bekräfta det ? Eller har jag läst fel på måtten?
Fått uppskattning på 60-80.000 för arbetskostnad.

2017-09-07 18:28

Börje Edlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Om man vill byta från volvo 2X0 till mercruiser tror jag det finns en adapterplatta att skruva dit så slipper man att plasta...

2017-09-07 18:53

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge

Ja har man en motor och ska byta typ av drev o drevfäste så finns det akterpegelsplattor/adaptrar, också om man bara ska byt- motortyp men behålla gammalt drev så finns det ofta adapterkoppling mellan drev o motor.
Men ska man byta två aq130 plus gamla 270 ej trimbara, ja då blir det två hål att plasta plus att ta upp ett nytt i mitten istället. Därav arbetskostnaden.
Någon som vet svaret på min fråga? Höjden på merc V6L 250 jmf med mostsvarande VP V6 nya? Prismässigt ligger de nästan lika, dock så behöver man just nu lämna in de gamla aq130 motorerna för att få VP,s hösterbjudandepris. Men priserna verkar ju åka upp och ned beroende på olika erbjudanden över tid. blir nog närmaste serviceställe som avgör märket på motorn.

2017-09-10 12:31

Börje Edlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Om man ska byta ut två stycken b20/270 mot ngt annat kanske det är ett prisvärt alternativ med två adapterplattor och mercruisers 3litersmaskiner med tanke på att man kanske kan göra installationen själv kontra är tvungen att lämna iväg för plastningen.

2017-09-10 15:41

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge

Kanske låter jag lite negativ, vilket inte är avsikten, men hur är skicket på akterspegeln? Om den behöver "helrenovering" kanske valet blir annorlunda? Lycka till!

2017-09-10 17:45

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Exakt Jan. Det är väl nästan regel på dessa kära båtar att akterspegeln är lite fuktig, I mitt fall är det idag blomjord som distansmaterial. Vilket gör att jag gärna byter ut mitt gamla drev och plastar igen hålet för att börja om från början med ny sköld mm.

Börje, om så är fallet med din 26:a så skulle jag satsa på ett modernt enkelmontage framför att sätta in två Mercruiser 3,0.

2017-09-10 21:02

Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser

Exakt Jan. Det är väl nästan regel på dessa kära båtar att akterspegeln är lite fuktig, I mitt fall är det idag blomjord som distansmaterial. Vilket gör att jag gärna byter ut mitt gamla drev och plastar igen hålet för att börja om från början med ny sköld mm.

Börje, om så är fallet med din 26:a så skulle jag satsa på ett modernt enkelmontage framför att sätta in två Mercruiser 3,0.

2017-09-10 21:02

Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser

Tips: titta på VP-handlarnas "Inbytesbanken", där finns flera motorer med kraftigt nedsatta priser, både nya och mer eller mindre begagnade. Köpte själv motor och drev där. Provkörning hägrar mot slutet av veckan.

http://www.inbytesbanken.com

2017-09-11 18:15

Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner

Hej Fredrik .beställt o båten hämtas för motorbyte nästa vecka.
Det blev Mercruiser,s nya v6 250hk med bravo 3 dp.
Tror inte akterspegeln är rutten i mitten då det enda som suttit där är ett stöd till badbryggan och det staget sitter där hålet för nya drevet blir.
Möjligen får de ta upp lite runt de gamla hålen när de plastar igen dem, vi får väl se.
Ang två motorer... ja det var ju första valet såklart.jag har letat... att byta till nya vp3.0 med Trimdrev. Men de går inte att då tag i nya(hittade ett par helt nya paket med drev i usa, men de fick jag ej köpa från sverige och sedan försvann de) och både merc och vp fasar ju ut allt under dessa v6. Vill inte behöva hålla på att leta reservdelar igen så det blev en motor. Behövs det får jag väl installera en bogpropp efter nästa säsong nör jag vet hur bra dp klarar att vrida aktern vid back.
Ekonomiskt vansinne, men nu kommer i alla fall min coronet f26 att finnas kvar långt in i framtiden.

2017-09-17 08:20

Börje Edlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jan, ja jag har tittat inbytesbanken, de nya motorerna där är dyrare än VP,s senaste kampanj... fanns heller inga beg som jag tyckte var värt priset jmf mot en ny.
Och efter att ha jämfört , merc meck nära mig, VP meck långt ifrån. Viktigt vid problem om båten måste dit.
VP,s avancerade ventiler, delar ovanpå som tar plats, merc lite enklare byggd ,lite lättare och priset, så blev det Merc. Hade jag haft lite mer budget och närmare till VP så kanske det blivit VP.

2017-09-17 08:31

Börje Edlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Fredrik VP,s höstkampanj här (gäller till 31/10) om det är vp du vill ha.
Man måste byta in bef drivlina och proppar ingår ej, men kanske kan förhandlas?
https://marincenter.se/images/pdf/VPHostbroschyr2017.pdf

2017-09-17 08:42

Börje Edlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Häftigt Börje! Det kommer bli världsklass i din båt. (Jag körde en 26 Family i helgen med Yanmar 260 duopropp. Riktigt bra!)

Jag förhandlar som bäst just nu och kommer troligtvis landa i V8 300 DP-s. Utan evc. Genom den kampanj du hänvisar till.
Ekonomiskt vansinne, jajamän. Men man måste ju på nåt sätt ta ställning till vad man man vill åka runt med i detta enda liv. Haha!

2017-09-18 23:02

Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser

Hej Fredrik! Jag har just njutit av mitt "ekonomiska vansinne" - första riktiga turen med båten Gbg-Marstrand ToR. Min motor är en V8300 av den sista gamla typen, 5,7l med DPS-drev och EVC (köptes förmånligt på Inbytesbanken med 23 timmar under topplocken). Den har ett toppvarv runt 4800 och vid 3800varv gör båten nästan 40 knop! Fortare har jag inte vågat köra ännu... Så om du inte vill åka mycket fortare skulle jag råda dig att välja 280-hästaren med EVC om det alternativet finns. Du får visserligen inget V8-muller men om jag var tvungen att välja så skulle jag välja EVC alla gånger. Otroligt lätthanterat reglage och en uppsjö nyttig information lättillgänglig utan ett plotter av instrument. Kort sagt ett oerhört lyft jämfört med mekaniska reglage. Lycka till - det är inget lätt beslut!

2017-09-24 19:58

Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner

Hej Jan! Ledsen för sen återkoppling. Vilken härlig läsning! Det är ju det där man vill uppnå. Relativt lågt varvtal med bra fart. Spännande att se vad du får för förbrukning.

2017-10-05 10:20

Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser

Hej Fredrik! Inga problem. Beträffande förbrukning har jag bara denna tur att referera till och vid en marschfart på 23-25 knop drog den drygt 1 l/M. Vid 38 knop 1,8 l/M. Allt från motorns data (förbrukning/timme delat med fart). Så det blir nog mest "promenadkörning". Tycker nog att det är en rätt lagom marschfart. Nu skall hon upp och under vintern är det dags att åter inreda ruffen!

2017-10-05 20:24

Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner

Det är ju riktigt bra! Min känsla är att båten med denna motorvikt i aktern liksom lyfter bra vid 25 knop! Jag återkommer med bilder under vintern angående mitt projekt...

2017-10-05 22:20

Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser

Kan efter att ny mercruiser v6 4.5 250hk är insatt i family 26,an tala om att den är 3 cm för hög den med, vp hade varit ännu några cm till högre.
Så mittenbalken för durken behövs bytas till en låg aluminium u balk eller liknande. Att dessa v6 or ska vara så höga...extra kostnader..

2017-12-06 10:43

Börje Edlund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies