!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Full eller tom tank?

Hej!

Snart dags att ta upp båten. Vad säger ni om frågan i rubriken? Ska man fylla tanken inför vinterförvaringen för att minimera kondensrisken? Eller riskerar man att soppan blir "för gammal". Kanske olika med bensin och diesel?

Mats

2017-09-30 11:36

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Tom tank når du er på land, fuld tank i vandet.

2017-10-01 15:20

Jim Goth
Medlem
27 Seafarer II

Hej
varför tom tank på land, kan någon förklara faktabaserat? Risk och fördelar.
En tom tank betyder större gasvolym. Jfr tankbåtar som går tomma, där används som jag förstått inert gas för minska explosionrisk
Ingemar

2017-10-01 18:05

Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Full tank när du ligger i sjön pga du gärna vill vara klar att åka långt.
Tom tank på vintern för att du har åkt långt på sommaren.

Diesel och bensin blir gammal, så jag skulle ha så tom tank på vintern som det är möjligt och sedan pumpa ur resten för hand och sedan fylla den full med nytt bränsle innan första start på våren. Efter första start byta bränslefilter. På bensinmotorer skulle jag köra motorn på aspen gräsklipparbränsle en femlitersdunk innan jag stängerav den. Det sista är för att slippa den klibbiga smeten som blir i förgasaren under vintern.

2017-10-01 21:53

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge

Full tank över vintern för att minimera kondensering. Ju mindre luft ju bättre.
Bensin är absolut en färskvara men 8-9 månader är inga problem på motorer med mer än två cylindrar och 30hk, Diesel klarar sig flera år.
När våren kommer så kör upp ca 25% och fyll upp med ny bensin för att få i lite fräsch soppa och underlätta kallstart på förgasarmotor.
Bägge bränslena mår mycket sämre av att få kondensvatten i sig än att åldras dessa månader.

2017-10-02 07:21

Jonas

Har alltid haft full tank på vintern å Aldrig haft några problem med dålig effekt eller svårstartad ! Men har ju bara kört Coronet 17 somrar så problemen kanske kommer snart !

2017-10-02 11:49

Anders Kulen
Medlem
22 Daycruiser

Säger inte att det är nödvändigt med fräsch bensin.

Har gjort precis som du Anders och alltid fyllt upp i många år och det har alltid fungerat bra utom ett år med V8 och ett år med utombordaren där det bägge gånger uppenbarade sig som svårartad och lite orkeslös motor som löste sig med en skvätt fräsch soppa.

2017-10-02 21:01

Jonas

Det är inte så lätt att hitta uppgifter om bensinens hållbarhet å nätet. OK Q8 skriver dock på sin hemsida att längsta rekommenderade förvaringstid är 18 månader i täta kärl och upp till 12 månader i icke helt täta kärl. Preem säger minst 12 månader i "väl förslutet kärl". Så nog kan man fylla tanken över vintern. Sedan är det ju an annan fråga vilket som medför störst risk för brand eller explosion. En full tank utgör en liten explosionsrisk men bidrar med mer bränsle om något annat fattar eld. En tom eller delvis fylld tank kan, beroende på blandingsförhållande, utgöra en stor explosionsrisk vid ovarsam hantering. Jag vill minnas från min gröna ungdom att de riktigt hårda killarna som både rökte och körde moped (Puch!) brukade skrämma oss mindre grabbar med att fimpa cigarretten i tanken som då förmodligen var nästan full...

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/bensin/

2017-10-02 22:44

Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner

Länk till Preem. gå till FAQ

http://preem.se/foretag/produkt-och-tjanster/Produktkatalog/produkter/bensin/bensin-95-och-bensin-98/

2017-10-02 22:45

Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner

Tack för alla synpunkter. Det var ju inte konsensus precis, men jag tror jag fick info nog för att fatta ett eget beslut.

2017-10-03 22:36

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Jag ett bränslestabiliserande medel året runt vilket också är ett sätt. Motverkar ju inte kondens i sig i en ej full tank men anses konservera bränslet.

http://sta-bil.se/info/om-branslestabilisatorer/

2017-10-03 23:33

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Full tank över vintern för att undvika kondens. ju mer bensin man har i tanken, desto mindre explosionsrisk.
Bensingas exploderar, bensin brinner.
Oljeblandad bensin kan/bör inte sparas över vintern.

2017-10-11 16:21

Kenneth Senby
Medlem
33 Houseboat

Har alltid full tank (bensin) över vintern. Aldrig några problem med det.
Däremot så kör jag alltid med några liter 2-takts alkylatbensin vid konserveringen, det gör att man undviker utfällning i förgasarna som det gärna blir med dagens moderna soppa om dessa får stå med den soppan över vintern.

2017-10-17 20:11

Sven-Åke Lindström
Medlem
21 Explorer II

Det blir full tank - flest har röstat på det.

En praktisk fråga till er som säger full tank: Hur vet man att tanken är full? När mätaren står på fullt, säger kanske nån, men när mätaren står på fullt går det i ganska mycket till. Spelar det kanske inte så stor roll, eller bör det verkligen vara "till bredden"?

2017-10-17 20:40

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

När det rinner över i avluftningen?

2017-10-18 05:56

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge

Du skall definitivt ej överfylla, eventuella tankpackningar på ovansidan (mätare, "manlucka" etc) kanske inte är helt täta och kan läcka. bensin (dagens moderna med aggressiva kolväten) tär dessutom på packningar, vilket diesel inte gör på samma sätt. Var inte så rädd för att låta tanken ha lite luft. När jag hade bensin tömde jag förgasaren på bensin och fyllde den vid första igångsättningen med färsk bensin. Har man ordentliga vattenavskiljande och rensade bränslefilter är en mindre mängd vatten inget avgörande problem; det skall systemet kunna hantera.

2017-10-18 13:41

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Har aldrig brytt mig full halv tom kvarts tank har alltid funkat utan problem

2017-10-19 21:21

Tommy Håkansson
Medlem
24 Family

Har oxå haft båt hela livet och aldrig brytt mig om bränsle status i tanken. Har aldrig haft problem.
Däremot min bensindrivna antika lastbil som går tre gånger per decennium där märks att den nästan alltid har tom tank, den får problem med vatten i bränslet.

2017-10-20 19:13

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Konstigt - jag har haft motorbåt i 2,5 år och har redan haft problem med vatten i soppan. Det är därför jag frågar.

2017-10-20 19:20

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Hej Mats,
Är du säker på att det är "nytt" kondensvatten och inte gammalt som legat i tanken under längre tid? Har ni vattenavskiljare i filtret? Det brukar räcka.
Har även hört att det hänt att sjövatten tagit sig in genom avluftningen...
Men "better safe then sorry" så kör med full tank så slipper ni i allafall kondensvatten.
Har du haft problem så kan en tankrengöring vara en bra idé.

2017-10-20 22:11

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Vet ej om det var gammalt eller nytt, men jag körde hela vägen hem från Gottskär till Malmö i slutet av första båtsommaren 2015 utan några som helst problem. Sen hade jag vatten-i-bränslet-strul till och från flera gånger under 2016. Har vattenavskiljare, men det hjälpte inte. Visste ju inte säkert vad det var, men symptomen stämde. Löste det till slut med mer etanol i soppan som jag körde tanken helt tom med och fyllde sen nytt bränsle. Efter det var det problemfritt i slutet av säsongen. Till i år är det ny motor som inte ställt till några problem alls, men jag vill inte ha nya.

2017-10-20 22:45

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies