!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Originalratt

Finns det en entydig specifikation på en sådan eller??

Har sett en vanlig klassisk pinnarat 8 pinnar i en ring på många Coronetbåtar speciellt på Coronet Explorer II som har en verikal rattplacering som gör det födelaktigt med "pinnaratt".

Kan det vara så att denna rattvariant fanns som valbart alternativ vid leverans eller som tillval för vissa marknader/återförsäljare.

Håller hårt på originalbegreppet men också på pinnarattens fördel.

2018-03-30 18:09

Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser

En Coronet 21 samt samtliga av modellerna med skrov helt byggda i glasfiberarmerad plast
har endast haft originalratten med tre kromade ekrar och rattkransen i teak o mittcentrum-knopp också i teak. Däremot har jag sett två varianter på själva rattkransen i trä.
De flesta med svarvade profiler och några få med jämnt rundad rattkrans i trä.
Originalratten säljs som nytillverkad i vår webbshop.
Någon ratt med knoppar typ skeppsratt har inte förekommit på någon av de senare båtarna
med skrov helt i plast.
En båt som når farter över planingsfart tycker inte jag känns bra eller säkert att styra med
pinnratt. De var ju vanliga på äldre mototbåtar i trä. Även de tidiga Coroneterna i plastad plywood som t.ex. 22 Explorer hade dessa skeppsrattar med svarvade ekrar/knoppar handtag. Även släta plastrattar modell 50-talsbilar förekom på den äldre plywoodgenerationens modeller. De kan ju som 50- och tidigt sextiotalare räknas till träbåtsepoken.De planade och kom nog upp i 20 knop+ men med små motorer och lite ekonomivarv på motorn så var de inga fartbåtar i de högre skalorna.
Du nämde 21 Explorer II i glasfiber och den hade den nyare släta teakratten.
Någon gång har man sett någon äldre variant som då någon bytt till?
21 Explorer Ii var lite speciell då den ratten inte var lodrät rakt monterad utan faktiskt lutade svagt bakåt/nedåt i nederkant. Kolla senaste Coronet News där Sven Kruger i vår styrelse justerat det hela på ett smart sätt i sin Explorer. På bilderna ser du hans ratt som är original. Både före och efter Justeringen. Kul med enkel och smart lösning som spar utrymme o komfort.
Trevligt du värnar om originalkänslan. Behåll originalratten som är så snygg.

Coronethälsning!
Björn Agild

2018-04-01 00:15

björn agild

De sista båtmodellerna ex. 26 familj sport hade ytterligare en treekrad ratt med runda hål i ekrarna som Volvo p1800.

Klubbens 16 hardtop convertible har en ratt och däckbeslagsserie av fabrikat Vollrath.
Brooks Stevens heter designern och han har även designat ett antal Jeepar och Studebakermodeller.
Denne Stevens har även designat den Evinrudemotor som sitter på klubbåtens akterspegel.
Det är exakt samma formspråk på beslag och motor.

2018-04-01 07:10

Bengt Wåhlin
Medlem och adjungerad styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Bengt!

Kul med din djupa kunskap i rattämnet.
Man blev ju lite chockad när de nya
modellerna med den grönkantade designen
dök upp 77/78. Då tyckte jag rattarna med GT-
stuk såg ut som tagna direkt ur Watskikatalogen. Vart tog Coronet ID:n vägen.
Teakkringlan borta? Man har ju sett några av
dessa nya modeller med teakratten också men
nog utbytta av konservativa.
Kul med din berättelse om jänkardesignern
på rattarna som ju tydligen kom direkt från bilvärlden.
De båtarna är årsbarn eller äldre än jag själv.
Som liten knodd kommer jag ihåg att min
äldre bror som idag är 71 hade en klasskompis
vars pappa jobbade som säljare av plywoodcoroneterna de första åren på 60-talet.
Svenska Coronet ngt sådant hette bolaget tror jag. De höll visst till i Frihamnen i Värtan intill
En flygstation för sjöflygplan.
Alldeles nedanför Ford Motor Company
i dag börshus OMX visst.
En sommarkväll minns jag att den familjen
kom in och lade sig med en spritt ny
22 Explorer vid vår brygga på Möja.
Kom i håg att jag tyckte den såg ut som en
Cheva Impala dollargrin speciellt intill vår
Solö flush i mahogny bredvid.
Även kultsnurran på mässbåten är ju bevingad
a la Chevamodet vid tiden.
Tur du kan rattepoken för då nådde jag inte upp
till den ännu.
Fortsatt trevlig Helg!
Björn Agild

2018-04-01 13:45

Björn Agild

Gubbar som kan och det tackar man för. Hur förvaltar man sådan specialkunskap. Arkiven får bli hur gamla ?
Ok gillar inte att vända upp och ned på instrumenpanelen tycker vinsten är försumbar relsterst jobbet.
Tyvärr jag har pinnarat och får väl i min iver att hålla på original finna rätt pris på en begagnad eller endast nav o ekrar så gör jag träarbetet själv. Några tips och jag blir glad
Problemet med dimension nav styraxel låspinne får jag återkomna till

2018-04-04 20:30

Bjarne Nilsson
Medlem
21 Daycruiser

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies