!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Motor

Hej alle er der nogle af jer der har en eller to fnm motor i jeres coronet

2018-08-05 20:12

Hans Ostenfeldt
Medlem
21 Playmate

Hej Hans,
Jag har i min 21 DC en FNM HPEP 250 med ett Bravo One X drev

2018-08-06 19:16

Henrik Wahlgren
Medlem
21 Daycruiser

Hej
Fråga till Henrik W.
Många , liksom jag, har V8 motor.
Jag är lite nyfiken på hur 21 DC med dieselmotor är.
tex. vibrationer, ljud och förbrukning. Effekt och vridmoment tar jag för givet är tillräckligt iom det är en modern dieselmotor.
/Ingemar

2018-08-07 21:30

Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej
FNM Italien är ett globalt bolag som specialicerat sig på att marin konvertera Fiat diesel Motorer. Modellen in min båt är både kompakt/låg vikt och kraftfull samt har låga utsläpp. Då det är en modern 5 cyl Common rail med högtrycks bränsleinsprutning så bidrar det till en tystare och mkt liten vibration vid gång. Bränsleförbrukningen är Ca 0,70 L / NM vid 25 knop. Topp 43 knop. Torrvikten är 290 kg. 530 Nm vid 2600 rpm
Kort sagt är jag helnöjd. Motorn är mkt rapp, planar på ngn sekund o bränslesnål. Intressant vad andra 21 DC ägare har för ev motsvarande fakta att dela. Även andra motoralternativ.
/Henrik

2018-08-08 16:23

Henrik Wahlgren
Medlem
21 Daycruiser

Det är nog många som är intresserade av detta. Skriv ihop en artikel med lite bilder så kan vi köra det i coronet news och lägha in det under " så gjorde jag "

2018-08-08 19:34

Bengt Wåhlin
Medlem och adjungerad styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Henrik

Tack för svaret. Jag förstår du är nöjd med motorvalet.
Här lite motsvarande info gällande vår 21 DC.
Bytte ut tidigare V8 till en ny( inget renoverat Long Block) med ngt större cylindervolym 5,7 L. Likadant motorblock(Small Block) och anslutningsdetaljer så installationen underlättades till typ "Plug & Play". Förgasarmotor, mindre teknik, lägre motorpris och billigare reservdelar ifall ngt går sönder.
260 HP @ 4400 rpm. ca. 445 Nm @2900 - 3900 rpm. Nackdelen är väl förbrukningen som är ca. 1,6 L/NM i snitt. Kör normalt ca. 24 knop @ 2800 rpm. Max ca. 40 knop. Bra acceleration.
Behöll VP 280 DP drevet , utan Power trim. B6 propellrar.

/ Ingemar

2018-08-08 21:19

Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej!

Jag lät montera en VP V8 300 C (katalysator) i våras med DPS drev. Hade innan dess en AQ260A med 280 sp drev, utan Powertrim. Allt fick plats ordentligt med ca 1 cm tillgodo i höjd (utan isolering).

Lite fakta. 5,3 liter, 300 hk. Helt i aluminium, dock är vikten ungefär samma som förut. Lite mer grejer på motorn och större drev helt enkelt. Jag valde även bort EVC.
Förbrukning ca 1L/NM i 20-25 knop 2800-3200 rpm. 1,2L/NM vid 30 knop 3600 rpm. Max 48 knop vid 5600 rpm med alu-propellrar. Bra marschfart tycker jag är runt 27 knop då båten börjar gå lite högre och lättare. Även ca 23 knop då det inte känns som motorn behöver jobba alls.

Efter 35 timmar sedan slutet av maj så har jag börjat vänja mig vid accelerationen och att man ska vara rejält försiktig när man håller handen på det gamla morse-reglaget (som jag behöll för känslans skull).

Jag är otroligt nöjd! Känns så häftigt med en gammal fin båt som går så bra! Skälet som Ingemar hade att hitta billiga reservdelar känns inte som denna motor erbjuder tyvärr.

2018-08-13 22:04

Fredrik Grahn
Medlem
21 Daycruiser

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies