!

Coronet Yacht Club

Log in

Log in

Forgot your password?

Remain logged in

Coronet forum

« Back

Konverta Volvo D5 till marint bruk

Läste i en tråd att Penta D3 mekaniskt är lika Volvo D5. Det borde finnas ett intresse att utreda vad som krävs för marinkonvertering, nån som har kikat på detta?

Jag tycker nya marinmotorer är kraftigt överprisade och vill hitta något mer prisvärt

2018-12-22 10:42

Peter Andersson
Medlem
24 Family Flybridge
24 Weekender
E-mail

Såklart allt går, men, du behöver en hel del specialdelar, vilka separat sannolikt gör det dyrare än att köpa en färdigmariniserad motor. Du behöver laddluftkylare, oljekylare, vattenkyld turbo, avgas och kylvattenpump, samt sannolikt annan svänghjulsdämpare. Dessa delar brukar gå att få tag på, men dyrt. Tänk på att du sannolikt ej kan sälja till fullt pris den dag du vill sälja båten. Kanske bättre att köpa en sliten motor och renovera, alt. annan och "prisvärdare" motor. Håller med om att priser på marinmotorer är väldigt dyra, du får en ny bil med samma motor som du betalar för drev + motor.
Berätta gärna om du hittar en bra och billig lösning.

2018-12-22 14:17

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
E-mail

Hej
Jag håller helt med Jans kommentarer.
Till han lista kan tilläggas att det troligen är andra kamaxlar , spridare i marinversionen. Sedan är det annan mjukvara .

2018-12-23 11:57

Ingemar Martinsson
Medlem
21 Daycruiser
E-mail

Kamaxlar, spridare och pump är exakt samma, även turbo.
Mjukvaran är annorlunda.
Eventuellt svänghjulet också.

2018-12-23 19:25

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge
E-mail

Känns inte som någon omöjlighet, speciellt inte om man har möjlighet att svetsa och greja lite själv.
Problemet är om man ska sälja den senare.
En annan möjlighet är att köpa en skrotad d3 och en fungerande bilmotor skruva över delarna.

2018-12-23 19:30

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge
E-mail

Hur är det med vevstakar o kolvar?
Förr fick man ofta höra att dessa var kraftigare på marinmotorer.
Hur är det med lagerspel?

Faktum är ju att marinmotorer, så att säga, "alltid går i uppförsbacke"!

Det var mycket "troligen" och "eventuellt" i tråden... :)
Gissar vi bara, eller kan någon lägga fram fakta?
MVH
Johan

2019-01-11 17:08

Johan Arvidsson
Medlem
21 Daycruiser
E-mail

Jag listar vad som skiljer mellan maskinerna förutom det som är rena marindelar såsom avgasrör, kylning och intercooler.
Startmotor
Styrbox, annan progrsmvara, men samma boschnummer, sladdarna till de två mittre spridarna är växlade pga den annorlunda mjukvaran.
Svänghjulet har en tand flyttad på triggerhålningen. Förutom att det är tyngre och inte av dubbelmassetyp på marinmotor.
Misstänker dom gjort så för att man inte ska kunna sätta den i bil.
Sedan finns det ju styrplatsutrustningen som är interface mot instrumenen, men den kan man klara sig utan och koppla in egna analoga instrument.

2019-01-12 07:25

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge
E-mail

Frågan är om det inte finns enklare motorer att konvertera. Det blir svårare att serva en konverterad Volvo, vem åtar sig...
Dubbelmassesvänghjul har många bilar för att få ned vibrationer, mellan de två delarna isvänghjulet sitter vibrationsdämpande element, dessa slits och då måste svänghjulet bytas. Detta kan ske efter 20 30 tusen mil vilket många bilägare dyrt erfarit.

2019-01-12 07:56

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender
E-mail

Sant, om man vill ha det enkelt att konvertera ska man nog välja en bensinmotor.
Eller ännu enklare att köpa en färdig V6 maskin från tex drev.se.

Om man absolut vill konvertera skulle jag använda en Volvo 960 sexa, 850 eller V70 GLT bensinmaskin, då kan man köpa en massa fina delar tex motorfästen vattenpump svänghjulskåpa till Vp d3 som passar direkt på utan att man behöver tillverka dessa delar. Avgaslimpan måste man tillverka.

2019-01-12 10:25

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge
E-mail

Härligt med fakta, vilken kunskap det finns i detta gänget!

2019-01-14 10:40

Johan Arvidsson
Medlem
21 Daycruiser
E-mail

Om ngn är intresserad av att veta hur grejorna ser ut så får ni fråga, jag kan lägga ut bilder eller så kan ni komma ut och kika, vi bor i Vaxholm.

2019-01-15 09:23

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge
E-mail

Hej Johan!
Du har mycket kunskap i ämnet.
Jag hoppas att du kommer till Coronet träffen i Vaxholm 23-25/8 2019. Då skulle vi kunna prata vidare om detta.

2019-01-15 20:57

Sven Krüger
Medlem och ordinarie styrelseledamot
17 Runabout
32 Deepsea
21 Explorer II
E-mail



(Enter the four digits above)

Please note that the Coronet forum is not intended for buy/sell ads. Please refer to the Buy & Sell marketplace section. Posts that do not belong in the forum will be removed without notice.

Desktop layout

© Copyright 2019 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Disclaimer | About Coronet Yacht Club | About cookies