!

Coronet Yacht Club

Log in

Log in

Forgot your password?

Remain logged in

Coronet forum

« Back

bättre ventilation till dieselmotorn - nu avgaser sugs in

Hej,

Hag har en 27 Seafarer 2 med en AQAD41B 200hk dieselmotor

Mitt motorrum har original ventilationen med de fyra runda ventilatorerna på vardera skrovsida samt några små runda hål på akterspegeln (se bifogade bilden).

Mitt problem är att om jag åker långsamt vid 7-9 knop sugas avgaser inne i motorrummet genom ventilationshål på akterspegeln.

Också, jag läste av någon Volvo Penta instruktion (kan inte hitta den nu) att man ska inte ha ventilationshål på akterspegeln?

Alltså, tycker ni att jag kunde blockera ventilationshål på akterspegeln för att förhindra att avgaserna sugs inne i motorrummet?

Eller kan blockeringen orsaka problem?

Jag är tacksam av all tips!

mvh Artto


2019-09-29 11:11

Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II

Om din durk inte är helt tät så sugs en hel del luft in via sittbrunnens alla skarvar och speciellt på sidorna så med en motor så tror jag att det inte är något problem att täta akterspegeln. Ett tips är ju att ta en kraftig vävtejp och tillfälligt täta hålen i akterspegeln och sen testa att köra i varierande hastigheter och belastningar och se om det går bra!

2019-09-29 11:35

Peter Flink
Medlem
32 Oceanfarer

Om din durk inte är helt tät så sugs en hel del luft in via sittbrunnens alla skarvar och speciellt på sidorna så med en motor så tror jag att det inte är något problem att täta akterspegeln. Ett tips är ju att ta en kraftig vävtejp och tillfälligt täta hålen i akterspegeln och sen testa att köra i varierande hastigheter och belastningar och se om det går bra!

2019-09-29 11:35

Peter Flink
Medlem
32 Oceanfarer

Hej Peter,

tack! ska göra en liten test..

-Artto

2019-09-29 12:53

Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II

Vill minnas att volvo helst vill att maskinrums temperatur inte ska vara högre än 20 grader högre än omgivande temperatur.
Sätt en inne/ute temp mätare vid generatorn som tydligen är varmaste platsen vid en AQAD41B
Klara du under 20 grader över omgivande temp är ventilationen tillräcklig.

2019-09-29 17:56

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

hej Peter och Sebastian,

tack för tipsarna!

jag sätt en temp mätare och under en mycket varm dag (30° C )hade jag max 43,8°C i motorrummet - alltså ventilationen är tillräckligt.

Men problemet är ju att att avgaserna sugas inne i motorrummet genom ventilationshål på akterspegeln. Därför jag är tvungen att byta luftfiltern varje 10 timmar vilket är inte normalt! (see bilden av en luftfilter med 37 timmar)

Och när jag tätade hålen i akterspegeln tillfälligt och testade att köra i varierande hastigheter med mycket belast märkte jag att motorn rökade mer, especielt under planingströskel.

(Spridarna, turbon och pumpen har renoverats, också.. Nu hart jag topp hastigheten 28 knop med 2. personer, 100l bränsle och. 200l vatten.)

någonting behöver jag göra .. men vad?



2020-07-25 10:47

Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II

Om man tittar på ventilationen med OF 32 kan man lägga märke till att det finns inte hålen i akterspegeln men intagshålen på akterdåcksidorna i stället (se bilden).. ? Kanske just för att undvika problem likadan som jag har..?

2020-07-25 11:08

Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II

en annan bild av OF 32

2020-07-25 11:08

Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II

Jag undrar om man har monterat rostfria ventilationerna som dessa i en seafarer 27 II med positiv resultat?

2020-07-25 11:12

Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II

akterdäcksidan av min Seafarer 27 II - ingen intagshål eller ventil..

2020-07-25 11:14

Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II

Ett mycket snabbt och enkelt test är att köra en test cykel med öppen motorrumslucka.
Är problemen kvar så är ventilationen inte felet.
Min spontana känsla är igensatt bränsle eller/och luftfilter.

2020-07-25 13:11

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Hej Sebastian,

Tack for ditt svar; problemet är ju inte kvantitet luft men kvalitet luft..
nu avgaserna sugs inne genom ventilationshål på akterspegeln. och om jag täter hålen i akterspegeln börjar motorn röka.

Det vill säga att man behöver kompensera hålen i akterspelen på något sätt..

2020-07-29 19:13

Artto Ilmanen
Medlem
27 Seafarer II

Ja det är ju det jag menar.
Om du öppnar luckan och det slutar ryka får maskinerna för lite luft.
Om inte är det något annat.

2020-07-30 08:49

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Hej - jag har skrivit två inlägg vilka ej syns, så ursäkta om jag tycks upprepa mig.
Nå, VOLVO har tryck 7732686-6 om ventilation. Har ej scanner här, så: Du har sannolikt ett alltför tätt motorrum, kanske för ljudisolering. Den temperatur du mätte, c:a 43 ligger kritiskt nära VOLVOs max, vilket är 45 grader. Vid den temperaturen sänks motorns effekt med c:a 3 - 4%. För förbränning behövs ett tillopp på 1,9 x motorns effekt, i ditt fall 3800 kvadratcm. Dessutom bör man installera intag för ventilation/kylning av motorn med en fläkt med flödet 1,5 m3.(0,07 x motoreffekt i KW) Denna kan du montera på akterspegeln och ventilera genom de hål du har där. Den skall suga ut varm luft från motorrummet. Det finns mer att läsa, men jag tror du inser att din ventilation -och säkert många andras, är kraftigt underdimensionerad.
Trevlig sommar!

2020-07-30 16:52

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Hej kompletterar med utdrag ur VOLVOs skrift ovan. Jag föreslår att du mäter upp alla spalter, hål etc och ser om du är i närheten av de tal VOLVO nämner. Jag bifogar tre filer. Det blir lite läsning, lovar jag, men det är det förhoppningsvis värt!

2020-07-30 17:37

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Har scannat, se bifogade filer

2020-07-31 11:45

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Och nästa

2020-07-31 11:46

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender



(Enter the four digits above)

Please note that the Coronet forum is not intended for buy/sell ads. Please refer to the Buy & Sell marketplace section. Posts that do not belong in the forum will be removed without notice.

Desktop layout

© Copyright 2020 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Disclaimer | About Coronet Yacht Club | About cookies