!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Motorval

Hej på er
Överväger att byta min gamla trotjänare i 21dc:n till en ny drivlina. Valet står mellan en V6-200 med dps drev eller V6-280 med sx drev. Priser är i stort sett samma och pengarna tar slut till 280hk modellen med dps drev. Vad säger experterna på bryggan? Är inte primärt ute efter snabb topphastighet men mer en ekonomisk fart kring 25 knop...

2020-08-21 18:07

Roger Lindquist
Medlem
21 Daycruiser

Personligen hade jag valt dps framför de extra 80hk. Fördelar med DP mot SP väger över för egen del.
200 moderna hästar i en såpass liten båt skall vara tillräckligt även om 280 inte varit helt fel

2020-08-21 19:03

Jonas

Jag har 200 med SX. Jag hade lätt valt 280 med SX. Vad ska du med duoprop på en 21 fots daycruiser? Sen håller jag med om att 200 hk räcker.

2020-08-22 00:48

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Mats, läste något tidigare inlägg att du marschar 20-24 knop och ligger då på 3800 varv medan toppen ligger på 37. Är det riktigt?

Duoprop är intressant för mig för vi kör även mycket under planingshastigheter och nu slingrar båten rätt kraftigt. Har för mig att dp hjälper lite att fixa dett fast problemet inte helt försvinner?

2020-08-22 07:26

Roger Lindquist
Medlem
21 Daycruiser

Marschfart ligger på mellan 22 och 24 knop vid varvtal på 3600 till 3800, vilket är det intervall Volvo Penta själva rekommenderar som mest ekonomiskt för motorn. Toppfarten är mycket riktigt 37.

Jag har inga slingerproblem mer än möjligtvis i allra lägsta ”tomgångsfart” under tre knop.

2020-08-22 09:05

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Kanske ska tillägga att jag så här i efterhand nog borde valt 280-hästaren. Priserbjudandet på den var väldigt bra, när jag bytte 2017. Jag behöver inte alla de hästkrafterna, men jag tror andrahandsvärdet på båten blivit högre. Många verkar vilja ha massor med kraft i sina 21 DC.

2020-08-22 10:39

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Har själv 220 hk och singel prop. Starkt och bra.

Så du kommer inte bli missnöjd med någondera.


Körde iofs Anders Stenborgs 21:a me V8 350 förra helgen. Vi hann upp och passerade Sjöräddningen på
utryckning - med råge. 😂

*need for speed*

2020-08-22 16:52

Anna Nicklin
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Tack för all input! Tvekar dock ännu lite... är det nån som bytt sitt sp drev till dp med samma motor? Skulle vilja höra lite erfarenheter på detta, gav det bättre bränsle-ekonomi, acceleration eller några andra fördelar?

Ps Anna: måste ha varit en ganska intressant upplevelse för sjöräddningen när ni glider förbi dem i en 50 år gammal båt... 😂

2020-08-23 09:56

Roger Lindquist
Medlem
21 Daycruiser

Bytte till DP å kunde konstatera att blev bättre å köra sakta slingrade inte lika mycke ! Bättre drag upp ur vattnet å kanske 2 knop till på topp ! Har en ngt trimmad 311 i min båt ! 22 Dc

2020-08-23 21:39

Anders Kulen
Medlem
22 Daycruiser

280 alla gånger. När jag skulle byta motor själv gick jag igenom alla då registrerade 21:or och kunde konstatera att av 59 båtar var det bara 11 som hade mindre än 220 hk. Störst antal motorer ligger mellan 225 till 270 hk. Med 280 hk kommer du att ha gott om kraft för att köra med full tank och hela familjen ombord. Min båt har 300 hk med DPS vilket är lite onödigt men det är rätt skönt att kunna marscha i 23-27 knop vid 3000-3200 varv/min.

Se tabell och även länk till tidigare diskussion.

https://www.coronet.nu/?rID=104&ID=20277&kw=motorbyte

2020-08-23 23:11

Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies