!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Elfel på Coronet sunrunner

Hej!
Jag har en coronet 21 sunrunner med en vp aqad30 4 cykel diesel. Tyvärr har jag inte något kopplingsschema till elen och nu har panelen med startvredet och tillhörande instrument lagt av. Inget händer när jag vrider runt nyckeln vare sig gällande kontrollampor eller instrument. Batterierna är ok och 12.5 volt fram till startvredet som också verkar friskt när jag mäter på det. Vad kan det vara då? Hela panelen trasig ? Jordfel men jag vet inte var den är jordad?
Mvh
Henrik

2020-09-30 19:25

Henrik Sandström
Medlem
21 Sunrunner

Hittade felet, det var inte svårare än att automatsäkringen på motorn hade löst ut. Har aldrig hänt förut så ändå oklart varför den löste ut

2020-09-30 19:39

Henrik Sandström
Medlem
21 Sunrunner

Skönt att du hittade den utlösta automatsäkringen nu gäller det bara att finna orsaken.
Gissar att du slår av huvudbrytarna innan du lämnar båten i kväll.
Hur hände det mer specifikt?
Var den helt enkelt utlöst när du skulle starta motorn?

2020-09-30 20:06

Stefan Elfström
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin
32 Oceanfarer
21 Daycruiser

Hej Stefan! Tack för responsen! Ja,körde som vanligt dagen innan , inga problem och stängde av huvudströmmen efteråt. På morgonen när jag slog på huvudströmmen och vred nyckeln var panelen helt död. Inga andra problem med förbrukarelen. Men automatsäkringen slog inte tillbaka nu så problemet måste försvunnit åtminstone tillfälligt.Motorn är ju original 1983 och börjar ha sett sina bästa dagar så jag blir inte förvånad om det kommer tillbaka. Vad skulle hända om säkringen slår till under gång? Motorn skulle väl fortsätta gå , ingen tändning som påverkas med diesel ? Men får då svårt att stänga av den om panelen blir strömlös igen?

2020-09-30 21:31

Henrik Sandström
Medlem
21 Sunrunner

Om automatsäkringen löser ut under gång så stannar förmodligen motorn.
På dieselpumpen sitter "stoppmagneten" .
När den får +12V via tändningslåset så öppnar den och släpper fram bränslet så att motorn kan startas.
Vid avslagen tändning/nyckel så stänger stoppmagneten och motorn stannar. (Traktorer osv brukar ha mekaniskt stopp genom att man drar i en Wire)

Inte helt omöjligt att automatsäkringen i sig haverar men troligare att det finns något annat intermittent fel/kortslutning.
Skadar inte att se över relä och glödstifts-kretsen då dessa är strömkrävande. Se om du kan följa alla kablar på motorn och kontrollera så inte höljet har mötts och kan komma emot metall/jord.
Har du nyligen installerat ngn utrustning eller kopplat in ngn stor förbrukare typ kylbox?

Vet inte om automatsäkringen finns som reservdel längre men du kan göra en förbikoppling med en hängsäkring med samma A som automatsäkringen. Löser Automatsäkringen till sjöss så ansluter du alt stoppar i flatstiftsäkringen om du redan kopplat in kablarna.
(Bli inte lockad att ta en kraftigare säkring för en smältsäkring är redan trögare än en automatsäkring.)

Bra om huvudbrytare samt brandsläckare är lätttillgängliga tills felet lokaliserats.

2020-09-30 23:46

Stefan Elfström
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin
32 Oceanfarer
21 Daycruiser

Hej,
Om säkringen går undergång kommer INTE motorn stanna. Däremot kommer du inte kunna stanna motorn på nyckeln.
Det finns en avstängningsarm på pumpen, lär dig var den sitter och hur den fungerar innan du behöver den skarpt.
Att automatsäkringen löst en gång är inte anledning till oro. Men om den löser flera gånger bör du kontrollera varför. Automatsäkringen finns fortfarande i ungefär samma utförande som original. Rekommenderar inte att ha smältsäkring i stället. Köp liknande automat om det är den som felat.

2020-10-01 10:42

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Bra råd, fantastiskt forum!
Jag skall se över kablage på motorn och lära mig hur jag kan stänga motorn på pumpen till och börja med tänker jag. Brandsläckare finnes. Så får vi se om problemet dyker upp igen.
Stort tack Stefan och Sebastian!!

2020-10-01 11:41

Henrik Sandström
Medlem
21 Sunrunner

Du kan ladda ner en instruktionsbok här:
https://www.volvopenta.se/marineleisure/sv-se/for-owners/your-engine/manuals---handbooks.html

Elschemat för motor/instrument på sid 46,47

Jag har helst motor och instrumentkopplingarna intakta/separat från båtens övriga funktioner.
Alltså övrig båtel kopplat efter huvudströmbrytaren via säkring. Gärna separat brytare/frånskiljare.

Då belastar man inte motorns säkring/ar eller tändningslåset.


2020-10-01 12:00

Stefan Elfström
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin
32 Oceanfarer
21 Daycruiser

Hej,

Som allt annat så omges även säkringar av en massa regler som man måste beakta om man vill kunna lita på dem.

Säkringens primära uppgift är att skydda kablaget från överbelastning.

Automatsäkringar är bra, men tänk på att det skiljer i konstruktionen mellan automatsäkringar för likström och växelström. Likström har ju inga "nollgenomgångar" och är därför svårare att bryta då ljusbågarna som uppstår i brytningsögonblicket inte slocknar direkt utan måste kunna tas omhand av konstruktionen med bl.a. gnistsläckare (inuti säkringen).

Var därför noga med att ni inte använder vanliga "hussäkringar" i era båtar.
Står det inget specifikt så är de varken gjorda för likström eller de vibrationsnivåer som finns i en båt eller fordon. De saknar dessutom den kapslingsklass (damm o fukt) som krävs i en båt/bil. Man kan då få problem med "skenutlösningar" eller i värsta fall ingen utlöst säkring alls, med kabelbrand som följd!

En automatsäkring (både likström och växelström) har dessutom ett maximalt garanterat antal brytningar med garanterade prestanda. Man ska därför inte lockas att "skjuta" en säkring när man felsöker, det förbrukar livslängden.

Detta var bara några grejer som man kan ha i bakhuvudet när man kopplar.
Lycka till!

2020-10-02 11:26

Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies