!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Köpa 22 Sport, tips och råd

Hej.

Jag har under en tid spanat på 22 sport och har fått info om ett exemplar som eventuellt kommer ut på marknaden snart.

Är relativt nybörjare på båtar så kan inte mecka så mycket själv. Är det något speciellt som jag bör hålla koll på? Några fallgropar att undvika?

Blir säkert motorbyte om något år då det sitter en gammal VP V8, men det verkar många på forumet klarat av utan större problem.
Byter man träreglar då med? Är det ett förhållandevis enkelt ingrepp?

Tips och råd tas tacksamt emot!

Mvh Daniel

2021-12-06 18:55

Daniel Olsson
Medlem
22 Sport

Är bottenstockarna för bef motor rätt gjorda så finns troligen ingen anledning att byta dessa.
Värre är det i regel med akterspegeln som brukar vara fuktig.
Fördäck på Coronet har haft problem med fukt, men tror det främst gäller 60- och tidigt 70-talare, inte hört något sånt om 22an.
Är rutorna inte omtätade så räkna med att behöva göra det.

Är tanken original galvad så räkna med att byta denna. Troligen göra om hela bränslesystemet när du ändå håller på. 22 sport är ca 45 år gamla nu.
En V8 (eller V6) på 260+HP och duoprop passar denna båt perfekt. Jag hade en VP 271c med DP-A drev 1:1.95 med B6 proppar i min, gick som en dröm.

Jag bytte vagnsbultarna som satt i längsgående skotten som sammanfogar överdel och underdel, dom var rostiga som tusan och det var ett riktigt skitjobb att krypa runt i stuvarna för att göra detta.

I övrigt väldigt välbyggd båt med väl tilltagen plast, jag hade inga större bekymmer efter att ha bytt bränslesystem, dragit nytt elsystem, helrenoverat V8an delvis renoverat drevet, sytt ett nytt kapell och slipat ner samt epoxymålat botten.

2021-12-06 21:03

Johan Doe

Tack Johan, riktigt bra tips!

Vart får man tag på en ny tank? Och vad pratar vi för pengar ungefär?

Byte av elsystem tänker jag att man gör i samband med motorbyte? Borde inte vara för stort problem för en utbildad elektriker?

2021-12-06 21:14

Daniel Olsson
Medlem
22 Sport

Det beror lite på vart du bor. Jag beställde min av Sjöströms på Öckerö. Gjorde den något mindre än original för att lättare få i den, förberedde även för retur om någon skulle vilja ha en diesel framöver.
Bor du på ostkusten skall Järna rostfria vara bra på detta.
Vill minnas att jag betalade ca 8000 för tanken (men det var 10 år sedan så jag kan minnas fel). Men sen tillkommer en del slang, slangklämmor, kranar och filterhållare om du skall göra det ordentligt, snåla inte utan köp det bästa av allt och kör dubbla klämmor.

Gällande elsystemet så kommer det säkert med en ny panel till motorn men resterande el för lanternor, torkare, länspump, motorrumsfläkt mm är separerat från detta. Det som sitter original är ofta väldigt sprött och ombyggt av tidigare ägare.
Riv ut allt och sätt dit nya batterilådor, huvudbrytare, skiljerelä, säkringspanel vid förarplatsen och dra nya kablar från batteri och fram. Det finns ett inplastat rör på styrbord sida hela vägen från motorrum till förarplatsen där allt går idag, så det är lätt att göra.
Jag behöll bara original brytare och tankinstrument i min båt, resten helt nytt.

2021-12-07 06:41

Johan Doe

Stort tack för informationen.

Ska stämma av med säljaren vad som är gjort och lägga upp en eventuell plan för vad som behöver göras.

Hur är känslan annars för en VP V8 från sent 80 - tidigt 90 tal. Finns det något värde på marknaden i en sån i okej skick samt DP drev?

2021-12-07 10:17

Daniel Olsson
Medlem
22 Sport

En hygglig V8 med DP drev borde finnas visst intresse av, allt beroende på skick. Men komplett och fungerande borde det vara runt 20-40' i alla fall.
Räkna även på att köpa en helt ny maskin och behåll drevet (om det är ok), tror du kan få en ny för strax över 100' utan drev och färskvattenkylning.
Komplett VP V6 240 med DP drev ligger enligt prislista på 251' och V8 300 med DP drev på 295'. Finns det plats i budgeten hade jag gått på en V8 alla dagar i vecken.

2021-12-07 15:13

Johan Doe

I min kalkyl har jag snarare räknat med en ny mercruiser V8 och eventuellt nytt drev. Eller är det onödigt att byta drev om det befintliga är okej trots över 30 år på nacken?

Känns som att man får bra mycket mer för pengarna om man väljer motor från mercruiser än VP?

2021-12-07 15:36

Daniel Olsson
Medlem
22 Sport

Det beror nog vad du tittar på för maskiner.
Du skall nog inte rakt av jämföra en 5.7L, 350 smallblock mot en 5.3L LS motor.
Sen är Mercruiser sällan med sötvattenkylning vilket verkar vara standard på nya VP maskiner. Ca 20.000 som tillbehör. Jag anser att du bör ha sötvattenkylning när du köper en ny maskin oavsett om du kör i sött eller salt.

Är drevet du har bra så ser jag inga bekymmer med att behålla det, enkla och frunktansvärt slitstarka om man bara ser till att byta olja och hålla vatten utanför. Behåller du så skulle jag nog rekommendera att köpa tex en Mercruiser 350 MPI som du får för strax över 100'

2021-12-07 16:02

Johan Doe

Okej, på vilket sätt är de svåra att jämföra?

Ja, 350 MPI är ett alternativ. Verkar finnas många fabriksrenoverade block med resten nytt till salu. Kan det vara ett alternativ?

Skulle du göra ett annat val av motor om man också byter drev till ett alpha eller bravo från mercruiser?

2021-12-07 18:56

Daniel Olsson
Medlem
22 Sport

Dom är relativt lika i sin utformning men det har hänt en del sedan 60-talet.
Aluminium block, annat insug, toppar, ventiler, kam osv.
Jag har absolut inget otalt med 350 small block, tvärt om. Fantastiska maskiner, lättmekade, billiga delar osv. Menade bara att du skall nog inte jämföra priser på en "renoverad" 350 och en ny LS maskin.

Jag personligen gillar inte Mercruisers drev, haft problem med dom två (Alpha och Bravo three) jag ägt medans dom tre VP (280, DP-A och DP-C) har alltid levererat.
Fördelen med Alpha är att dom är, eller i alla fall var, ruggigt billiga. Får man problem är det ingen idé att renovera, köp ett nytt för runt 20' istället.

Jag har inte jämfört så mycket på senare tid att jag kan råda dig till vad som skulle bara bäst rent tekniskt och prismässigt.
Personligen tycker jag det är alldeles för mycket pengar att köpa ett flong nytt paket för 250' + installation och plastning av akterspegeln till en 22 sport.
Hade helt klart satsat på att byta maskin men behålla drevet om det nu är i gott skick. Många som kan renovera DP dreven också, lätta att jobba med även om vissa delar kostar en del, men det gör Mercruisers också.

2021-12-07 22:31

Johan Doe

Jaha, det var en äldre och en ny motor du nämnde. Det förstår jag att man inte kan jämföra.

Det här med att renovera drevet skall jag verkligen fundera på. Kanske inte är en dum lösning. Och det finns inga stora nackdelar med att köra mercruisermotor med VP drev?

Tackar ödmjukast för alla tips och råd hittills. Många bra tankar alternativ och synpunkter!

2021-12-07 22:41

Daniel Olsson
Medlem
22 Sport

En fundering.... Man kanske inte måste byta motor o drev bara för att det är gammalt. Min DC21 fick ny AQ271C och 280SP drev år 1990. Jag kör fortfarande med prylarna, ligger på ca 500 timmar nu. Jag kör inte så mycket per år. De enda större operationerna förutom service är byte av oljesump pga rost, renovering av förgasaren o byte av propelleraxeltätningen. Sköter man servicen med oljebyte/filterbyte samt nya bränslefilter varje säsong så verkar den ticka på.

Funkar motorn så skulle jag behålla den o bara se över tank och bränsleslangar.
Rostfri tank är bra att ha. Storleken beror väl lite på hur man använder båten. Min båt har en 120 liters rostfri tank, originalet är runt 250 liter. Det kan vara bra med lite omsättning av soppan i tanken!
Bensinläckage o ev. brand är inte bra...
Man måste inte byta allt bara för att det är gammalt.
Lycka till

2021-12-07 22:42

Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Det är inga problem att köra en "Mercruiser" 350 där det idag sitter en "VP" 350. Det är samma motorblock. Även om det inte skulle vara det så är det bara struten och avgasdelen som skiljer.

2021-12-08 12:13

Johan Doe

Johan A.
Ja det blir nog att behålla befintlig uppsättning någon säsong om de är i okej skick. Men innan jag slår till så känns det bra att veta vad som väntar när det väl är dags.

Johan D
Bra att motorn passar, men det är inga problem när det är olika fabrikat på motor och drev?

Jag får försöka att uppskatta kostnaderna för alla tips ni har kommit med och göra en priolista. Så vet jag vad som väntar kommande år.

2021-12-08 22:06

Daniel Olsson
Medlem
22 Sport

Som sagt så är både VP och Mercruisers baserade på samma block från GM så det spelar absolut ingen roll. Ingen av dessa tillverkare gör egna motorblock.
Det som skiljer sig är avgasrör, elsystem och dyl påhängsprylar som inte har så mycket med drevet att göra.
Dom flesta som säljer dessa "Mercruiser" v8 anger att dom kan anpassa efter VP drev, det som egentligen gör är att sätta på andra limpor och knän.
Sen är det olika kabelstam, instrumenten ser olika ut men dom går på samma givare så inga problem att köra VP mot MC eller tvärt om förutom att man får skarva ihop själv. Kanske finns adaptrar att köpa, har inte forskat i det.

2021-12-08 22:17

Johan Doe

Ta ett kompprov på maskinen du köper så får du en uppfattning om dess hälsa. Finns att köpa på Biltema för 459kr som duger gott till uppgiften.
Se till så den inte läcker en massa runtomkring och inte ser för risig ut så skall det inte vara några problem att ha en äldre maskin.
Se bara till att gå igenom bränsle, el och tändning så kan dom gå hur länge som helst bara dom sköts.
Lämna in förgasaren för genomgång är inte heller dumt att göra, startar och går mycket bättre än en gammal som fått i sig både det ena och andra. Min hade fullt med saltavlagringar enligt den som renoverade.
Byt till nytt och brytarlöst tändsystem är också att rekommendera.

Fördelen med dessa gamla 350 maskiner är att delar kostar inte mycket och det finns mängder av dem.
Det som inte är standard 350 och kostar ett par spänn är limpor och knän, men jag köpte HGE för typ 5000 för bägge sidor, såg till att varje år inför vinterförvaring spola rejält med sötvatten och sen in med oljedimma, dom var som nya efter 4 år.
Läs på om 350 small block så får du se hur mycket som finns och hur simpla dom är.
Är du en medelbåtåkare med 50timmar om året så spelar detta med bränsleförbrukning mindre roll, går nog inte att motivera att köpa en ny maskin av den anledningen i alla fall.

2021-12-08 22:28

Johan Doe

Läst mig till att flera haft problem med fuktig akterspegel. Hur avskräckande är detta? Vad kan ett sånt jobb tänkas gå på?

Mvh Daniel

2022-01-04 16:38

Daniel Olsson
Medlem
22 Sport



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies