!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Rotationsriktning

Hej
När nu vintern börjar gå mot vår äntligen så börjar man ju fundera på båten också!

Jag lät installera en Volvo V6-240 med SX drev in min 21 DC i fjol. Ett väldigt lyckat paket och det känns som man har en totalt ny båt med fantastisk acceleration och prestanda. En grej störde mig dock. Med den nya motorn så lutar båten ganska kraftigt mot babord vid gång. I hamn står båten rakt. För att kompensera behöver jag köra ner trimplanet ordentligt. Det lättar lite när man har två personer till i båten och låter dem sitta på styrbords sidan.

Jag forskade lite i ämnet och i och med att propellern roterar med-sols (LH) och ratten ligger på babords sida (läs kaptenen står där) så vrider motorn båten så att den lutar mot babord.

Frågan lyder: Skulle jag vinna något på att skaffa en RH propeller som alltså roterar mot-sols och i teorin skulle vrida båten åt styrbord vid gång? De kräver ju att man ändrar på rotationsriktningen i drevet också men det verkar vara en enkel grej... Har någon gjort en dylik operation tidigare och till vilket resultat?

Tack för svar!

2022-01-18 16:15

Roger Lindquist
Medlem
21 Daycruiser

Har lillebror till den motorn i min 21 DC, d v s 200-hästaren. Har aldrig märkt att båten lutar under gång, och då saknar jag ändå trimplan. Vid sidvind lutar det förstås, men då brukar det räcka att vi flyttar oss lite i båten. Men jag vet inte åt vilket håll propellern snurrar. Uttryckte inget önskemål vid installationen, så jag antar att det är standardhållet, om det finns nåt sånt.

2022-01-18 22:30

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Kanske ska tillägga att jag ytterst sällan kör själv. Vi är nästan alltid två i båten.

2022-01-19 12:31

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Det är ett problem som kan avhjälpas genom att inte ha helt intrimmat direkt när man kommer upp i planing.

2022-01-19 18:09

Adrian Falk
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin

Tack Mats och Adrian för svar!
Vet ni vad detta kan bero på? Jag upplevde inte detta problem med den tidigare motorn (VP 431 och 280 drev). Visserligen hade jag då även standard trimplan, men nu är det interceptorer som gäller. Kan det ha något med saken att göra?
Skall definitivt testa med trimmet så fort isarna går!

2022-01-20 08:08

Roger Lindquist
Medlem
21 Daycruiser

Var påväg att florera ut i massa mekanik och förklara vilka rätande och krängande moment som motverkar varandra och hur men kom på att det inte räddar din situation! Jag kan vidareutveckla lite ifrån mina praktiska erfarenheter.

Att köra lite uttrimmat hjälper för att vid max intrimmat kan båten "styra" på fören och därmed tappa viss stabilitet, men också att propellern tappar lite grepp vilket minskar krängande momentet.
Det kan vara så att ditt nya drev har en annan trimvinkel vid max intrimmat än det gamla drevet?

Vidare kan dina nya interceptorer säkert vara orsaken, hederliga trimplan bidrar ju automatiskt med lite extra stabilitet även utan utslag.

2022-01-20 09:08

Adrian Falk
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin

Tillägg: Många som gillar att åka fort med utombordare brukar ha en del knep för att slippa detta problem. Det man brukar göra är:
Hissa motorn, minskar propellerns grepp (propellern hamnar delvis ovan vattenytan).
Flytta motorn något offset.
Montera på små trimfenor på motorns växelhus.

2022-01-20 09:11

Adrian Falk
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin

Jag hade samma fenomen när jag bytte till en ny propeller. Den var helt ny i kartong men något fel slipad med väldigt tjocka blad i framkant. Bytte tillbaka till min gamla nu renoverade propeller så var problemet löst. Vad gäller frågan om att vända rotationsriktning så är det en möjlighet. På singel montage drev så har rotationsriktningen inte så stor betydelse för framridningen. Att tänka på är att om du har liten båt och stor motor och motor och propeller roterar åt samma håll kan det vridande momentet göra att man får en mycket instabil båt. Var med om det i en Gillbert 21 med kompressormatad V8.
Den fick avbärarlisten som köl när man gasade på. Ganska otrevligt faktiskt. Med det avhjälptes med bytt propellerrotation.

2022-01-23 10:05

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Intressant. Skall definitivt testa med en annan propeller. Den nuvarande är en 4-bladig med 19" stigning så kanske prova med en trebladig istället?

2022-01-24 15:42

Roger Lindquist
Medlem
21 Daycruiser

Lyfter den här tråden ännu en gång....!
Jag har fått en bra offert på en Michigan Ballistic stålpropeller till min V6-240 med SX drev. Vad säger experterna här. Är det någon som eventuellt har en sådan i en 21:a? Finns både med vänster och höger-rotation.

2022-02-17 08:04

Roger Lindquist
Medlem
21 Daycruiser

Blev lite förvirrad här... Roger, du skriver att propellern roterar medsols, LH??
Man ser ju propellern akterifrån och då blir medsols en RH (Right Hand) propeller.
Men det kanske är där ditt problem ligger, som du skriver?
Utombordare har oftast RH, medsols, högerskruvade propellrar av någon anledning, vet ej varför.
Har fått för mig att inombordare med enkelmontage oftast har LH, vänsterskruvade propellrar. Detta förenklar vid tilläggning med styrbordssidan mot kaj.
Som info, jag har en AQ271C med vänsterskruvad propeller, går helt plant.
Lycka till, Johan

2022-02-17 12:10

Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Du har alldeles rätt Johan, vänster och höger är fel i originalinslaget! Det du säger skulle definitivt förklara beteendet om det var så att på mitt gamla drev var det en LH propeller. Standardpropellern på mitt nya SX är en RH (enligt Volvos typnummer), och enligt original idén skulle en LH hjälpa till att hålla båten plant vid fart.

Men som sagt - är det någon här som har efarenheter med Michigan Ballistic?

2022-02-17 12:21

Roger Lindquist
Medlem
21 Daycruiser

Ingen erfarenhet av Michigan eller stålpropeller.
Köpte en VP original 14x21 aluminiumpropeller när jag bytte senast.
Propellerservice i Göteborg rekommenderade aluminium i stället för rostfritt då Al är lättare att reparera om olyckan är framme. Hans erfarenhet var att det är större risk för drevskador med en hårdare, rostfri, propeller om man slår i.
Den rostfria lär ha mer justeringsmöjligheter och "tar mindre plats i vattnet" vilket pekar på dess fördelar.

2022-02-17 12:40

Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Har inte erfarenhet av Ballistic till dc21 och volvo men med Sea Ray 220cc V8 260 HP och Ballistic. Mycket trevlig propeller men kanske lite dålig effekt på back. Men den gick riktigt fint i fart och acceleration.

2022-02-19 22:13

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser



(Ange de fyra siffrorna ovan)

OBS! Bryggsnacket är ej avsett för köp- och säljannonser. För denna typ av inlägg hänvisar vi till Köp & Sälj. Inlägg som inte hör hemma på bryggsnacket kommer att tas bort utan notis.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies