!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Bygga ny motor

Hej min gamla AQ 145 (Volvo 230) är för rostangripen, kommer därför att bli tvungen att bygga en ny. Har en Coronet 17 runabout och undrar över följande:
Är det OK att utgå från ett modernare block och flytta över delar?
Måste man ha en speciell kammaxel för marint bruk på en så lätt båt eller går det att köra bilmotorn rakt av? Vad mer kan det vara som skiljer bil från båt i AQ motorn? Avgaslimpan byts samtidigt och dessutom blir det elektronisk tändning samt blivattenpump med modern konvertering från Drevia. Kom gärna med synpunkter så jag inte gör något galet.

2012-05-06 22:37

Marcus Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Här finns en del att läsa från en konvertering av en bilmotor.

http://ockelbo.plars.org/

2012-05-07 09:28

Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

alla motorblock från 740 är samma alla utom b230 fk / b230 ft för det är turboblocken och dom har några hål i nerkant. så du kan bygga på alla andra blocken bara den inte är från en turbo!

säg till om du behöver nåt block jag har 4 stycken liggandes och typ 7 toppar och massa mer saker till b230.

men sedan så är det bara att flytta över allt som värmeväxlare, topp, kyllimpa och allt du har på din gamla marinmotor. kammen från bilmotorerna funkar i marinmotorerna också men vette fan hur en vx3 kam eller någon turbo kam skulle sitta i en marinmotor med tanke på varvet på en marinmotor. mvh anton

2012-05-07 17:29

Anton Hallsten
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

sen veven i aq 145 har jag för mig att det är 2,3 liters vev i? eller har jag fel nu? för visst va det aq 151 som har 2,5 liters veven? mvh anton

2012-05-07 17:32

Anton Hallsten
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Skaffa en komplett motor från en B230f 1987-1988 från en volvo 240, viktigt att det är denna modell annars passar inte svänghjulet. Det skall vara ett insprutningssystem som heter LH2.2. Insprutningssystemet och tändsystemet från bilmotorn. Flytta över resten av marindelarna. Koppla bort lambdasonden. Det är viktigt med att det är en motor från 240 så fördelaren hamnar på rätt ställe.
Skulle det visa sig vara en B23 du har så skaffa en komplett motor från en Volvo 240GLT(B23E) och gör samma sak.
Plars webbsidor är otroligt detaljrika.
Mvh Johan

2012-05-07 19:52

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge

Är det originalblocket till AQ145 så är det en B23, inte B230.

2012-05-08 08:20

Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

men vad spelar det för roll med fördelaren? han ska ju endå använda marintoppen och då så är det ju bara att ta bort pluggen där fördelaren ska sitta i blocket och sätta ner en fördelare till axeln eller ha jag fel nu?

mvh anton

2012-05-08 18:56

Anton Hallsten
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Ja, om man vill köra den gamla fördelaren med brytarspetsar.
Fördelen med att ta en komplett är att man får elektronisk tändning. Eller så sätter man dit en 123Ignition.
Vet inte om kuggen finns på den axeln om motorn har haft en fördelare på bakkant av toppen, skulle vara en besvikelse om dom saknas...
Om det är en AQ145A så är det nog en B23.
Jag har en AQ145B stående, i den så är det en B230 med 531 topp, nackdelen med detta är att vattenpumpen är jättedyr, tror volvo ville ha många tusenlappar för den vill minnas det var femsiffrigt, men kan minnas fel...

2012-05-08 22:19

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge

jo men kuggen finns på balansaxeln det har jag sett i alla fall så det är lungt.

mvh anton

2012-05-10 15:56

Anton Hallsten
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag har byggt om 2st 171 (230k) motorer..satt dit 405 toppar med k-jettronic insprut.fungerar kanon...fick byta mellanaxeln till gamla sorten för att få drvning till födelaren... alla passar att byta rätt av ifrån B23 till 230 samma mellanaxel..ett tipps hoppa över elektroninsk tändning kör med vanlig fördelare..med gamla hederliga tändkablar så slipper du problem med fukt och vatten..de elektroninska är känsliga för detta det räcker med lite läckage ifrån värmeväxlaren som sitter rätt ovanför fördelaren så har du problem

2012-05-20 21:53

Göran Hedman

Jag har byggt om 2st 171 (230k) motorer..satt dit 405 toppar med k-jettronic insprut.fungerar kanon...fick byta mellanaxeln till gamla sorten för att få drvning till födelaren... alla passar att byta rätt av ifrån B23 till 230 samma mellanaxel..ett tipps hoppa över elektroninsk tändning kör med vanlig fördelare..med gamla hederliga tändkablar så slipper du problem med fukt och vatten..de elektroninska är känsliga för detta det räcker med lite läckage ifrån värmeväxlaren som sitter rätt ovanför fördelaren så har du problem

2012-05-20 21:53

Göran Hedman

Jag har byggt om 2st 171 (230k) motorer..satt dit 405 toppar med k-jettronic insprut.fungerar kanon...fick byta mellanaxeln till gamla sorten för att få drvning till födelaren... alla passar att byta rätt av ifrån B23 till 230 samma mellanaxel..ett tipps hoppa över elektroninsk tändning kör med vanlig fördelare..med gamla hederliga tändkablar så slipper du problem med fukt och vatten..de elektroninska är känsliga för detta det räcker med lite läckage ifrån värmeväxlaren som sitter rätt ovanför fördelaren så har du problem

2012-05-20 21:54

Göran Hedman

Jag har byggt om 2st 171 (230k) motorer..satt dit 405 toppar med k-jettronic insprut.fungerar kanon...fick byta mellanaxeln till gamla sorten för att få drvning till födelaren... alla passar att byta rätt av ifrån B23 till 230 samma mellanaxel..ett tipps hoppa över elektroninsk tändning kör med vanlig fördelare..med gamla hederliga tändkablar så slipper du problem med fukt och vatten..de elektroninska är känsliga för detta det räcker med lite läckage ifrån värmeväxlaren som sitter rätt ovanför fördelaren så har du problem

2012-05-20 21:54

Göran Hedman

Jag har byggt om 2st 171 (230k) motorer..satt dit 405 toppar med k-jettronic insprut.fungerar kanon...fick byta mellanaxeln till gamla sorten för att få drvning till födelaren... alla passar att byta rätt av ifrån B23 till 230 samma mellanaxel..ett tipps hoppa över elektroninsk tändning kör med vanlig fördelare..med gamla hederliga tändkablar så slipper du problem med fukt och vatten..de elektroninska är känsliga för detta det räcker med lite läckage ifrån värmeväxlaren som sitter rätt ovanför fördelaren så har du problem

2012-05-20 21:54

Göran Hedman

Jag har byggt om 2st 171 (230k) motorer..satt dit 405 toppar med k-jettronic insprut.fungerar kanon...fick byta mellanaxeln till gamla sorten för att få drvning till födelaren... alla passar att byta rätt av ifrån B23 till 230 samma mellanaxel..ett tipps hoppa över elektroninsk tändning kör med vanlig fördelare..med gamla hederliga tändkablar så slipper du problem med fukt och vatten..de elektroninska är känsliga för detta det räcker med lite läckage ifrån värmeväxlaren som sitter rätt ovanför fördelaren så har du problem

2012-05-20 21:55

Göran Hedman

Nu börjar vi att montera ihop blocket med nya lager, ringar, packningar etc. Man kan säga att det gamla blocket var mögigt. Den sista delen som återstår att välja till B23 blocket blir toppen. 530, 531 eller den mer sällsynta 405. Jag tror inte att jag är ute efter de sista 5-7 hk som sägs finnas i 531 toppen utan jag vill ha vrid och en bra (-låg) tomgång. Stämmer det att tomgångsvarvet skiljer ett par hundra varv mellan 530 och 531- topparna?

2012-06-17 12:39

Marcus Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Vad är det för skillnad på topparna. Var står numret på toppen?

2013-08-14 22:20

Rolan Jonsson

Numret på toppen finns ingjutet i godset, har för mig att det börjar med 100 och sedan kommer tex 531 mao 100531. Sitter nog under insuget till förgasaren. Kammens benämning är präglad på ena kortsidan, har för mig att det är på den bakre och att den är synlig om man tar av ventilkåpan. Googlar man på skillnader så är det utformning på förbränning kammaren, kylkanaler mm som skiljer. Tror dock att det mesta av effekten sitter i kammen.

2013-08-18 02:06

Marcus Bengtsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies