!
Hej på er.
Behöver fixa till bränsletanken (Diesel) i min 26 Family.
Tänkte göra den V-formad i botten för att få ner den djupare i skrovet. (Blir även lättare att dränera ev vatten där diselbakterierna tycks stortrivas).
Idag ligger tanken i det främre av två utrymmen framför motorskottet.
Har alla 26'or sin tank här?
Skulle viktfördelningen, m tanke på överplaning, må bra av att lägga tanken alldeles framför motorskottet istället?
Tacksam för synpunkter.
/Thomas
Hej Thomas
Jag bytte tank i vintras och satsade på en rostfri i originalutförande från Järna rostfria. Trots originalmått är det en stor operation att ta ur den gamla och sätta dit den nya. Om du ändrar utförandet så är det mycket att bygga om och massor med slang att ändra. Alla 24-26F har tanken placerad där vad jag vet. Jag tror heller inte att viktfördelningen blir bättre av att flytta tanken mer bakåt. Jag har en AQAD41 diesel i min 26:a och den ligger relativt djupt i aktern. Om du flyttar bak 350 kg till så kan båten bli tyngre att få upp i planing och bli lite baktung. Detta är som sagt bara teorier från min sida och överplaningen sker ju runt +30 knop och uppåt och då skall det sitta en stor maskin i båten för att nå upp i dom hastigheterna i marschfart. 24 Familyn har ju ett vassare skrov och inte hooken så den vet jag inte hur den beter sig.
Lycka till med jobbet och hör av dig om du vill ha tips och trix med tankbytet.
Mvh Johan
Miamore 26F
2008-09-15 14:00
Johan Hammarström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Thomas,
När jag för några år sedan förnyade min tank gjorde jag den helt enkelt mindre till volymen. Originalet var på ca 300 L, men eftersom jag i samma läge bytte till dieselmotor som förbrukar mindre minskade jag tanken till ca 200 L istället. Samtidigt lät jag bygga en vattentank som ligger mot skrovet i skottet framför väggen mot motorutrymmet. Detta gjorde tillsammans att jag fick nya rejäla stuvutrymmen.
Dieseltanken har samma ytmått, men är lägre till höjden, varför hyllplanen ovanför kunde sänkas i samma omfattning.
Min uppfattning att skillnaden i vikt eller läge i båten inte nämnvärt förändrat dess planingströskel eller överplaning. Att anpassa en mindre tank är inte speciellt svårt om du behåller alla mått utom höjden. Det är bara dragstängerna som du behöver korta av, svetsa ihop eller slå nya gängor på.
MVH
Thomas
Hej
När jag gjorde min nya tank till min 24:a F så lät jag tillverka den högre och kortare i längdriktnigen men med full bredd. Detta gav mig ca 40 cm bredd mellan tank och motorrumsskott. Här stuvar jag allt från grill till gummijolle.Dessutom flyttade jag lite av vikten på 360 kg framåt och då jag har en 41:a i min båt så kändes det rätt.
Dessutom var det i princip omöjligt att byta impeller som originaltanken satt. Nu är det enkelt att komma åt impellerhus och remmar.
Nu skiljer det väl en hel del i utrymme under däck på en 24:a och en 26:a F så det kanske inte finns samma behov av ökat stuvutrymme under däck på en 26:a.
Bosse E.
2008-09-16 18:16
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag skulle tro att i stort sett samtliga Coroneter idag har mer vikt i aktern än vad som var gängse på 70 talet. Tyngre motor, ankarspel, fler batterier, vv-beredare etc.
Jag skulle passa mig för att flytta vikt bakåt. Att den överplanar vid 30 tror jag inte du blir av med genom att flytta vikt bakåt. Dessutom... Vem vill komma fram så snabbt. 23-25 är perfekt fart att färdas i (när man har brått).
Att göra tanken mindre som vännerna ovan verkar perfekt när man skaffat diesel. Det hade jag gjort om jag inte kört bensin-V8:a... Att byta 100 liter bränsle mot färskvatten verkar dessutom genialt.
Däremot saknar jag en tank som är v-formad i botten. Som det är idag ligger det minst 30 liter i botten som man inte kan räkna med då sugröret så klart inte kan suga enda ner.
2008-09-16 18:42
Anders Deros
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hejsan,
när jag bytte från bensin till diesel, så kastade jag originaltanken och lät tillverka en ny i rostfritt. Den nya rymmer ungefär lika mycket som den tidigare, men jag ändrade utformningen. Den nya är är lite högre och inte fullt så bred. Den står, så att säga, på högkant mot skottet till doghouse. Jag gjorde även en ny vattentank, som också står på högkant direkt akter om bränsletanken. Det främre stuvutrymmet är då fullt. Jag fick i stället det i mitten helt rent. Där kan jag stuva hur mycket som helst, tex. snurran till jollen, grillen, stolar och bord mm. När jag ändå var igång så tog jag upp en lucka i skottet till motorn. En liten lucka som gör att jag idag inte har några som hellst problem med att byta impeller. Av denna tråd framgår att det är fler som gjort på detta sätt och alla är nöjda. Det kan således inte vara fel.
Hälsningar
Ulf
Bo och Ulf,
Jag ska byta tank i vinter och tycker ni verkar ha hittat en mycket bra lösning. Om ni har bild eller ritning vore det toppen om ni kunde maila. Dessutom om ni kan berätta var ni lät tillverka tanken?
Tack!
therez@bjornsson.com
2008-10-04 17:30
Therez Björnsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Här är en bild på tanken. Jag har delat durkarna med gångjärn så därför är tanken delvis dold under den fasta delen av durken. Jag lägger in några fler bilder under "min Coronet" Tina.
2008-10-06 19:50
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.