!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Ny motor i DC 21

Kommer eventuellt att byta motor + drev till våren, bensin och singel montage, någon som har ett bra förslag på storlek ?

Mvh//SW

2008-09-30 09:54

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

VP 4.3 V6 GXI MED DUOPROP ER DEN LOESNNG JEG VIL VAELGE NAAR JEG ENGANG I FREMTIDEN SKAL SKIFTE I MIN EGEN 21 DC'ER

2008-10-01 06:31

Kenneth Harritsø
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Monterade i ny 5.7l V8 och DPS drev i våras. Mkt nöjd. Lugn kraft i alla lägen. 1.15-1.25l/distans utslaget på hela sommaren. Marschfart 24-25, topp 43knop vilket inte är nödvändigt. V6 får slita lite mer med högre motorljud som följd tror jag.

2008-10-01 13:45

Henrik Hammarvid
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Monterade en renoverad VP 570 med 290DP för 2 år sedan.
Mycket nöjd, enormt bra bottendrag
och behaglig gång vid marchfart (typ 26knop vid 3200 varv).
Toppar typ 40kn en bra dag.

Tomas

2008-10-02 18:19

Tomas Bäckman
Medlem
21 Daycruiser

Tack för svar, var hittar man bäst nya eller renoverade utbytes motorer?

//Staffan

2008-12-31 07:16

Staffan Wendt

Hej Staffan

Om du vill åka bensin är v8 det bästa valet (tycker jag) .
Rak4 är lite klent v6 har ofta ett hårt resonansljud och är ej billigare i drift

Håkan
21 dc 8.2 l dpx

2008-12-31 18:19

Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Håkan du skrev att du åker dc 21 med 8,2l dpx vad har du för prestanda på den ? Å gott nytt år på er alla coronet vänner

2009-01-01 13:02

Anders Kulen
Medlem
22 Daycruiser

Någon som vet något alternativ på var i Sthlm man kan köpa renoverade utbytes motorerer, eller om man ska byta kanske det är lika bra att köpa helt nytt?

2009-01-01 16:11

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej
Köp en ny, då får du dom nya maskinerna med Katalysatorer..... Björnhammarvarvet i Åkersberga brukar ställa upp Coronet ägare......

2009-01-01 17:06

Mikael Österblom
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Det verkar som det blir en ny Mercruiser V8 5.0 l, ska bli spännande att få hämta den i vår, någon som kör med liknande och vet dav båten gör.

//SW

2009-01-24 09:05

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

21dc med 8.2l dpx lite uppskrämd ger ca 55 knop.Skrovet är väl inte konstruerat för den farten så det är lite spännande men roligt

Håkan Johansson

2009-02-05 23:01

Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jösses, 55knop! Är imponerad över att skrovet verkar stå pall för en sådan motoreffekt och vridmoment med tanke på att båten från början konstruerades för max effekt på 260hk (2x130hk var väl toppmodellen).

2009-02-06 10:04

Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

En Volvo Penta 5.0 eller 5.7 GXi/DPS tycket jag är ett lämpligt paket till denna båt! Alltid ett högre andrahandsvärde med Pentamotor här i Svedala.

http://www.bjornhammarvarvet.se/

2009-02-06 16:59

Hans Eriksson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Apropos 55 knop så är begränsningen fortfarande det som sitter längst upp på halskotpelaren, eller som vi brukar säga båten tål mer än båtföraren. Det finns två kategorier de som har o de som ska gå på.....

2009-02-17 19:57

Sten Ljungquist

Tack för tips och ideér låter nu Wermdö motorteknik sätta i en Mercruiser V8 5.0 270 hk som blir klar att hämta tidig vår.

2009-02-18 22:56

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej! Får man fråga vad en sådan installation med motor och drev kostar? Är intressant att veta då jag själv förr eller senare måste byta motor. Tack på förhand!

2009-02-19 09:58

Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hei dere !
Jeg har kjørt VP V8 5.0 Gxi, 270 hk./ DPS i 3 sesonger nå, og jeg er veldig glad for at jeg valgte V8 !
Fantastisk dreiemoment og fin "feeling". Det går fort uansett hvor mange man er ombord. I en 24 Cabin (Morild), bruker den ca. 1,4 l/n.m. i blandet kjøring (Cruise 26/27 - topp 37 kn. med F3 SS propellere)

PS: Man setter ikke inn en liten diesel-motor i en gammel Ford Mustang.....

Lykke til !!

Morten

2009-02-19 20:03

Morten Swang
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin

Installerade før två år sedan en "liten" diesel-motor i min 21DC. Toppar 39,8 knop. Vid 30 sørplar den i sig 0.7l/nm.
D3/DPS e de som gæller!

2009-02-20 08:09

Ulla-Britt Norrman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Sjyssta motorer alla har eller skall skaffa! En annan får nöja sig med 130hk diesel turbo och puttra fram i lite drygt 20knop (fast väldigt ekonomiskt). Det är ju åtminstone lättare att navigera än i 55knop :-)

2009-02-20 16:09

Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hei alle !
Jeg må understreke at: uansett hva slags båt man har, uansett hvor fort det går, eller hvor stor motor man har, så handler det om å komme seg ut i vår fantastiske skandinaviske skjærgård ! (Gjerne med en Coronet med riktig motor....)
Det er 1 meter snø i Oslo sentrum; jeg kan faen ikke vente på båtsesongen...!
God weekend.
Morten.

2009-02-20 22:09

Morten Swang
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin

Väldigt roligt med allas synpunkter när någon ändrar något i sin båt, det finns kanske inte så många rätt eller fel, det viktiga är nog att man som Ulf O skrev att man trivs och är nöjd med det man har och kör omkring i, en del kanske tycker det är fel att stoppa i en stor och helt ny motor i en gammal båt men efter dom invädiga renoveringar jag gjort 07-08 så hittar jag ingen bättre båt än denna för 300´ som båt+renovering+ motor har kostat mig när allt är klart jag valde helt ny Mercruiser V8för att få något säkert, slippa förgasare, kommer även att få ner förbrukningen ca 25-30 % att den sen gör 40-45 knop är väl kul men inget måste, jag vet att båten blir väldigt annorlunda i sjön med en sådan maskin, man får ett annat lyft ur vattnet, gör även om i motor rummet och fräschar till när det ändå är tomt där. Vi ses där ute snart.

//SW

2009-02-21 05:02

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Motor och drev på plats, köper även rostfri propp, ny el dras, ny huvudströmbrytare, måste säga att jag är otroligt nöjd med Wermdö Motorteknink som gör jobbet, snabba seriösa och trevliga!

Har även fått hjälp med att få loss pollarna och byter stockar, byter relingslist, lämnar in original flaggstångsfästet på cromning och köpte en ny flaggstång på mässan av Fredrik.

Längtar efter lite värme så dom kan sjösätta!!

2009-03-07 05:19

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

vi får väl säga grattis då kul med en ny frisk maskin bara att hoppas på våren mvh Anders skepparn på Doc holliday

2009-03-07 18:24

Anders Kulen
Medlem
22 Daycruiser

Färdigt, bara att botten måla och snart sjösätta !

2009-03-18 05:15

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Glömde den här !

2009-03-18 05:16

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Staffan
Vilken propeller har du valt och varför? Jag satte i en exakt likadan motor i höstas och har provat flera olika propellrar, hittills utan att bli helt nöjd. Men sången är fin...

2009-03-18 09:16

Dan Lorentzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej
Staffan fin båt och motor
Ser att du har en plast uggla på båten
Funkar den?
Trött på måsar

2009-03-18 13:00

Martin Bengtson
Medlem
21 Daycruiser

Tack Martin, den börjar bli fin, har bytt det mesta till original nu, ska bli spännande att sjösätta och se hur det går, ja ugglan har fungerat bra, har ett rent och fint nytt hamnkapell.

Jag vet inte vilken propeller det är Dan jag lät Wermdömotorteknik välja åt mig, jag kan kolla, vad får du för prestanda och vad har du för propp

2009-03-18 13:33

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Just nu har jag ingen propeller alls. Jag har lånat en massa olika. Med mycket varierande resultat. Tyvärr hade jag varken logg eller gps ombord så jag fick enbart gå på känsla och varvräknare... Kampen går vidare.

2009-03-19 13:02

Dan Lorentzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Allting färdigt och monterat putsat och klart, känns som en ny båt nu med helt ny motor...hade en fantastiskt dag igår, marschar 33 knop, testade 40 inga problem ska göra 47 men måste köra in försiktigt i ca 20 timmar, hoppas ni övriga får härliga båt timmar i sommar.

Trevlig sommar//Staffan

2009-05-02 07:15

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jeg kan anbefale Steuer 236, Turbodiesel m/290 duopropdrev, fornuftig økonomi, og masser af fart 40 knob.
Benzinmotor og saltvand, dårlig kombination:-)

2009-05-03 08:30

Niels Stenholm Møller
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej
Benzinmotor og båd dårlig kombination. At man overhovedet tør. Læs bryggsnack: "Coronet 24- totalt udbrændt".
Kommentarer overflødige.
Med
Coronethilsen

2009-05-07 11:56

Peter Kehlet
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin

Håller med om att Diesel är säkrare, men som vanligt så handlar det om att sköta grejerna. Har man en bensinmotor så bör man vara extra observant på slangar och kopplingar för att försäkra sig om att det inte läcker ut bensin. I många fall så sitter det tyvärr flera år gamla bränsleslangar m.m och då kan det tyvärr riskera bli en motorbrand. Självklart skall man vara lika nogrann även om han har en Dieselmotor. Så en välservad coronet lönar sig i alla lägen och då också för att förhindra motorbrand.

2009-05-07 12:23

Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Låter kul Staffan! Har en liknande fråga så hoppar in här;

Har nu satt VP AQ290A (5.7l) och 290SP drev i min DC21.

Vad rekommenderar ni för propeller?

Tack på förhand

2009-05-13 13:36

Carl Nyqvist
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej
14x23 eller15x21 tror jag
Det finns listor och tabeller på pentas hemsida

2009-05-13 17:19

Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Funderar själv på en ny motor, då AQ170/270 börjar kännas lite väl osäkert. Få ställen som vill serva den mera.

Har några fler synpunkter på 4.3 vs 5.0, SP vs DP?
Vilken är mest bränsle ekonomisk vid specifik hastighet, tex 25 knop?

Diesel blir tyvärr för dyrt...

2009-05-15 12:11

Lars Kåhre
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

I DEN PERFEKTE VERDEN VILLE JEG VAELGE EN VOLVO PENTA D3 190, ELLER EN STEYR 256, MEN DE BLIVER DESVAERRE FOR DYRE.

DERFOR TROR JEG AT EN VP 4.3 V6 GXI MED DUOPROP ER DEN LOESNNG JEG VIL VAELGE NAAR JEG ENGANG I FREMTIDEN SKAL SKIFTE I MIN EGEN 21 DC'ER

2009-05-15 12:37

Kenneth Harritsø
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

En del gillar tydligen diesel så mycket att dom har svårt att glädjas över andras nya bensinmotorer,(tråkigt) jag valde Mercruiser med sp därför det var vad Wermdö motorteknik rekomenderade och jag fick ett mycket bra pris, Volvo Penta/Mercruiser är nog ungefär detsamma i slutändan, 2 mycket bra motorer, jag marschar 33 knop och ska göra 45-47 knop har ännu bara testat 43 knop då jag fortfarande kör in motorn, vad det dra har jag inte testat, inte så intresserad men det ska dra ca 25 % mindre än min gamla VP V8 -86.

Trevlig båt sommar vad ni än har för motor i er Coronet.

2009-05-16 04:51

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Staffan. Jeg har selv 2 x VP AQ130 (benzin) i min 21DC, og er glad for benzin. Min tidligere 21DC have en VP 4.3 V6 benzin. Den var super god.

Som du selv siger så er Mercruiser og Volvo blocke ens, og motor naesten identiske.

Jeg skrev ogsaa bare at i en IDEEL verden... (Diesel er mindre brandbart/farligt til søs...)...

Sumasumarum, tillykke med din dejlige nye motor.

God sejl saeson

2009-05-16 05:43

Kenneth Harritsø
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej allesammans!

Jag har just bytt till en 4.3 GXi med DPS från 2007 som jag köpte av en kompis. Han ska bygga hus så han sålde tillett mycket bra pris. Bara 75 timmar körd dessutom. Har inte sjösatt ännu men kommer inom kort att göra det. Tror det blir en förnuftig kombination nog. Räknar med att göra ca 38-40 knop på topp, vi får se. Återkommer med prestandadata senare. Min gamla 5,7 V8 gav bara 33 knop så den var inte mycket värd. Skönt att bli av med..

Diesel eller bensin? Här är mina synpunkter.
Båtar i den här klassen har inget behov av en diesel och personligen skulle jag aldrig mer sätta in en diesel i en 21:a. Dieslarna är så pass dyra i inköp så det lönar sig inte för en normal fritidsbåtsägare. Dessutom börjar literpriserna vara så jämna så det inte längre känns så "billigt" att tanka diesel. Den lilla prisskillnaden per liter är inget argument för att köpa en dieselmotor, den hinner aldrig jämna ut skillnaden i priset på motorn. (åtminstone här i Finland) Dessutom tycker jag att dieslarna har fult ljud och luktar illa. Dieslarna har förvisso många fördelar men personligen så föredrar jag bensinare nu. Skulle det vara frågan om en större båt ,låt oss säga 27 fot och uppåt, så skulle jag känna mig säkrare och mera bekväm med en diesel.
Det är förstås upp till var och en...

Ha en skön sommar!



2009-05-22 16:40

Teddi Victorzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Har just beställt en VP 5.0 GXI med katalysator att ersätta mitt gamla aq170/270 paket. Installation inom några veckor. Det blir DPS drev med stålpropeller (ingick i priset), så nu undrar jag vilken propeller och utväxling är bäst? Jag föredrar bränsle ekonomi framom hög topphastighet.

Körde idag båten till varvet som skall byta motorn, och att med 4000 varv göra 23,5 knop med en förbrukning på ca 31l/timmen är något jag ser fram emot att slippa i fortsättningen...

Tacksam för snabba svar!

2009-05-22 18:53

Lars Kåhre
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag har ju som ni sett en ny -09 Mercruiser V8 5.0 med singel stålpropp, gör 33 knp på 3.000 varv, har toppat 43 men bara kort stund pga inkörning, gör nog 45-47 knp, känns som en ny båt...vet inte vilken prop men ska kolla och återkomma.

//SW

2009-05-22 22:10

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Så här ser min Vortec 5.7 installation ut. Nytt DPS drev inkluderat.

2009-05-24 01:44

Henrik Hammarvid
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Ser snyggt ut, så här ser det ut hos mig!

//SW

2009-05-24 08:17

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Drev och stålpropeller

2009-05-24 08:19

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies