!
Hej! Läste inlägget om att bättringsmåla motor och fick tips om att man kan ta bort bottenpluggen när man tvättar ren motorn. Jag undrar om någon vet var bottenpluggen sitter på en dc 22? Och hur man får ur den/dit den igen.
Mvh Per Josef
2008-11-01 00:58
Per Josefsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
2008-11-01 08:49
Kim Sørensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Vet någon vad det är för gänga på bottenpluggen på DC 21?
Någon tidigare ägare har ersatt den med en järnplugg. Omöjlig att få bort utan att borra ur den...
Angående bottenplugg (dyvika) så har jag fått en mindre trevlig överaskning. Tror det varit uppe här tidigare.
Båten började ta in lite vatten i slutet av förra säsongen.
Konstaterade att det kom från dyvikan. Detta bevisades när båten var på land, fyllde upp vatten i kölsvinet och tittade på utsidan av akterspegeln. Det började sippra ut mellan dyvikan och akterspegeln.
Packningen hade torkat upp, men inte nog med det, när jag skruvade bort hela dyvikan så såg jag till min förskräckelse att hålet var ju inte plastat utan plyfan låg ju bar. Gonatt var ju den första tanken. Rutten akterspegel o en massa jobb, men icke visst var den blöt men borrade ett dräneringshål och lät torka med värme. Blev torrt och plyfan fortfarande stenhård, den måste vara av en jävulusisk bra kvalisort.
Ni som har 21:or se över era dyvikor, vet inte om det var en miss i arbetet på min båt eller om det är så illa att hålet inte plastades.
Till kännedom för övriga så har jag nu löst mitt problem. Gängan är standard 1/2 tums rörgänga. Köpte en mässingsplugg i närmaste VVS affär, lånade gängtapp och 19mm borr. Var noga med att centrera borren ordentligt, annars skalar ni av den gamla gängan. Börja ev med en mindre borr om det känns bättre. Jag lyckades frigöra ett par varv av den gamla gängan så att tappen sfick något att "dra" i. Sedan var det bara att dra upp de gamla spåren.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.