!
Uppgradering av motor och drev. Hur passar 290 skölden i gamla 270 hål ?
2008-11-16 17:01
Henrik Larsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den nya skölden har ett mindre hål. VP har en adaptationsplatta, men de säger muntligt att det är bättre att plasta igen akterspegeln med en frisk plywoodskiva och ta upp ett nytt hål. Det brukar ju också vara så att träfyllningen i akterspegeln sugit upp vatten och behöver bytas. Så var det på min båt. Ungefär en tredjedel av akterspegeln sågades upp inifrån till det murkna träet, men inte rakt igenom. Det fuktiga träet revs ut och ersattes med en tillpassad bit marinplywood av rätt tjocklek varpå insidan av akterspegeln plastades igen med glasfiber/polyester. Slutligen fylldes resten av det gamla hålet på utsidan med glasfiber/polyester och ny gelcoat, varpå ett nytt hål kunde sågas upp i den hela akterspegeln.
2008-11-16 17:47
Kåre Bremer
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Henrik !
jeg mener at 290`er skjoldet kræver et lidt større hul end det ældre 270`er , så det skulle ikke være nødvendigt med glasfiberarbejde .
God fornøjelse fra Carsten
Tackar för svaren !
Hälsningar
Henrik Larsson
2008-11-16 19:47
Henrik Larsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hejsan Henrik. Inget problem. Carstens svar er helt korrekt. VP 290 skjoldet kræver kun et lite større hål end 270 drevets skjold. Inget glasfiberarbete eller byta av plywood er nødig om båtens plywood i akterspegeln er i fin skick.
Der skal bara cuttes lite materiale bort enkelte steder i kanten av det eksisterende hål från 270 skjoldet før du kan montere et 290 skjold. Bulthålarne er ochså placeret lite annorlunda.
De nya midterste bulthål skal placeres på samma linie som de gamla hålar for att 290 drevet kommer att vara korrekt placeret på akterspegeln.
OBS.
Bultarna till montering av 290 skjoldet i akterspegeln bliver skruvet inn i gevind (gænger) i selve rammen på skjoldet derfor skal man passa ekstra på att de nya bulthål bliver boret igenom akterspegeln i eksakt 90 graders vinkel rundt om hålet på akterspegeln hvor 290 skjoldet skal monteres. Ellers går det inte att montere skjoldet. Om man inte har tillgang av en skabelon till att markere hålet for 290 drevet, kan man selv gøre en ramme av 4-5 mm tunn finer som kan gå på 290 skjoldets monteringssida for at gøre en modell av hvordan det store hål och bultplaceringen skal se ut. Ett gott tip er att spraye något rostskyddsolja till bilar inn i de nya hålar 2-3 gange før man monterer skjoldet. Det er ett effektivt medel till att forhindre att fineren i akterspegeln, rundt bultarna, drar fukt i al fremtid . Hoppas du forstår mitt dansk/svenska. Mvh Finn.
2008-11-16 21:47
Finn L. Jensen
Tack föt det utförliga svaren Finn, har jag fler frågor på vägen kontaktar jag dig.
MVH
Henrik
2008-11-17 21:19
Henrik Larsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Då är det snart dags. Först skall 2 st AQ 151 fixas till lite sen skall drevsköldar på. Jag kommer tillverka motorfästet i en aluminiumram som fästs på skott och kan höjdjusteras. Är det någon som har något annat bättre förslag till motorfästen.
Nästa steg är att finna centrum och höjd från dreven. Är det någon som gjort detta utan Penta jigg.
MVH
Henrik Larsson
2009-03-20 08:06
Henrik Larsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Bytte från 270 till 280 förra helgen, det gick bra
ingen fukt i akterspegeln. blev nästan förvånad på en så gammal båt !
2009-03-20 10:35
Lars Andrén
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Rätt, 290 större än 270. Men nya DPS är mindre än 270, kräver därför ombyggnad. Gjorde detta jobb förra våren.
2009-03-20 15:06
Henrik Hammarvid
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.