!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Renovera inredning 21DC

Hej,
Jag har en DC21 -68 som behöver rejält med omvårdnad. Ska nu ge mig på träinredningen och är tacksam för tips och råd. För att undvika ev missförstånd om vilka trädetaljer jag menar se bif bilder med pilar i bilderna*; Jag undrar;

a) Vad är det för träslag på de 3 olika detaljerna; 1. Kantlist; 2. List ovan pulpet; 3. Golvlist
b) Vilka metoder och material (ev grund, olja, lack etc) ska jag använda för att återställa dessa 4 detaljer i bästa skick? Tacksam för specifika råd (fabrikat, typ etc) där allt kan köpas enkelt i Sverige.

Utgå från att alla trädetaljer är original. Jag behöver liknande tips för motorluckan. (hur laddar man upp två bilder i samma inlägg?) är dock tvådelad och inte i ett stycke som på bilden. Jag har sökt i Bryggsnack-arkiven (finns mycket kul att läsa!) men har svårt att få klarhet i vad som är rätt så tacksam för råd även om detta kanske redan diskuterats tidigare.

* Jag har lånat bilderna på www.coronet-boats.dk. Hoppas det gick bra..

Stort tack på förhand VH Carl

2009-02-11 14:58

Carl Nyqvist
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

PS bild motorlucka

2009-02-11 15:00

Carl Nyqvist
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

PS2

3. Golvlist = Durklist ;-)

En editeringsfunktion hade varit toppen

VH Carl



2009-02-11 16:08

Carl Nyqvist
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Vad du behöver göra beror ju lite på skick och ambition.
Jag föreslår att du använder Hempels färgborttagare för att relativt enkelt få allt trärent. Lägg på lägg över folie och vänta 1 timme i rumstemperatur. Skrapa försiktigt med bra skrapa. Det blir trärent ganska enkelt. Eventuellt för du lägga på mer än en gång. Sen slipar du försiktigt tills det är trärent och ser jämnt ut i färg. Sedan kan man diskutera hur man går vidare. Impregnering typ Intertox är säkert bra men kanske inte nödvändigt. Jag skulle lägga på mahognybets för jag tror att du genomgående har mahogny i de delar du pekat ut (här kan säkert andra 21:an bättre än jag dock). Efter betsen lägger du lack/fernissa. Jag tycker det är enklare och bättre att jobba med enkomponents fernissa och att det håller bra och är lätt att bättra. Andra föredrar tvåkomponent. Jag har använt Epiphanes, International och Hempel. Tycker alla är lika bra. Lägg första lagret förtunnat med rätt förtunning 50%. Fortsätt därefter outspätt. Jag lägger två till tre lager efter varandra med max ett dygn emellan innan jag låter det torka ordentligt och slipar. När jag lägger fernissa på större ytor använder jag liten roller skumgummi eller mohair. Med den får man ut fernissan på en stor yta i ett jämnt lager. Direkt i anslutning efterstryker jag med pensel. Blir väkdigt bra tycker jag och gör att även jag klarar fernissa vågräta ytor utan rinningar. Sedan är det bara fråga om hur många lager man ska stryka men mindre än sex tror jag inte du ska göra ju fler desto bättre. Och sist men inte minst, håll rent där du jobbar och torka noga före varje strykning när du slipat.

VH peranders

2009-02-11 19:26

Per Anders Hedkvist
Medlem
24 Flybridge

Hej Carl!

Håller själv på att göra det sista på inredningen i sittbrunnen på min 21 DC och kan förhoppningsvis ge dig lite tips.

1a) De ljusa listverken, exempelvis nr 1 & 2 på bilden är teak. Motorluckan som är lite mörkare och rödare är mahogny.

b) Börja med att värma bort gammal lack med en värmepistol och spackelspade. Därefter slipar du över ytan med förslagsvis korn 80-papper.

För att skydda teaken mot röta lägger man 2 lager intertox. Därefter lackar man så många lager man tycker är lagom. De 2 första lagerna späder man med cirka 20% förtunning. Slipa med lackslippaper korn 240 mellan lackningarna.

Gällande lack är det en smaksak vilket fabrikat man använder. Vi har använt oss av Internationals högblanka lack/schooner och är mycket nöjda med den. Ur Internationals serie kan man även köpa förtunning och intertox, finns på välsorterade byggvaruhus eller skeppshandlare.

Glöm inte att teak som är ett "fett trä" skall avfettas med thinner innan strykning. T ex med "International Thinner No. 1

Om exempelvis motorluckan inte går att rädda går det att köpa 12 mm mahognyplywood. Vet inte var du bor men bor själv i Malmö och här finns ett ställe som tillhandahåller skivor i måtten 1220X244.

Lycka till med renoveringen och maila gärna om du har fler frågor eller vill se lite bilder.

Hälsningar

Christian Wernhult

wernhult@hotmail.com


2009-02-11 22:25

Christian Wernhult
Medlem
21 Daycruiser

Hej!
Vill man ha ett riktigt bra resultat så tycker jag att man ska titta in på www.trabatsakuten.nu och följa det som står i deras tips&trix. Kanske lite overkill men det blir skitbra!

2009-02-12 16:21

Per Lindberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Stort tack för råden så här långt VH Carl

2009-02-17 20:59

Carl Nyqvist
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej!
För att få ett vackert, tåligt och hållbart resultat som står emot uv-strålning gör så här: glöm allt vad fernissa av olika fabrikat heter och använd Owatrol. Eftersträvas en matt yta -endast D1, vill man ha en högblank yta lägg på två lager D2. Owatrol fungerar på alla typer av trä såväl inom som utombords, under och ovanför vattenlinjen. Underhållet blir minimalt och släpp förekommer inte.

2009-03-04 01:21

Sten Ljungquist

Jag helrenoverade min dc 21-71 -98 till-02. Min inredning var mahogny. värmde och skrapade bort all gammal lack,min båt hade 2 komp i sittbrunnen och sidenmatt vanlig lack i ruffen.Det var mycket jobb att få delarna i ruffen rätt vid återmonteringen,allting på en coronet är inte bra. Många bilder innan demontering är bra hjälp.Efter slipning och betsning (2-3 lager bets) 2,komp lack i sittbrunn och 1,komp sidenmatt i ruff.Plockepinnet under durken skrapades ren och ströks med owatrol,den var oljad tidigare ej lackad.Samtidigt byttes alla gamla galvade bult ut mot rostfria.Om du har kvar originaltanken (galvad) är ett tips att byta även den mot en rostfri när du ändå har borta inredningen
Aktersoffan/motorluckan krävde en del jobb som kantlister och ben från skrovet upp till trät akter om luckan .

2009-03-08 08:25

Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies