!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Renovering 24 weekender

Jag har nu rivit ut det mesta ur min Weekender och skall börja med lackning och därpå montering. Men jag fattar inte vad som försigår i anslutningen mellan plastramen för den självlänsade sittbrunnen och ruffskottet. I Steffo Törnquists bok Lust står att läsa att i Coronetterna har inredningen ingen stabilserande funktion. Men i min båt har plastramen under durkarna skruvats i ruffskottet. Men ingen av skruvarna satt fast och de hade dessutom ätit sig ur plasramen. Kan det verkligen ha sett ut så från början?
Om man vill fixera skottet till skrovet går det att göra i den plastade balken som finns precis akter om skottet. Ä

Är det någon som har svar på hur det skall vara?

2009-03-21 18:42

Leif Wessel
Medlem
24 Weekender

Vet inte, har inte sett detta på min båt, men delarna har nog rört sig en del mot varandra, tveksamt om du ska försöka fixera något som inte var fixerat från början.

2009-03-22 10:23

Kåre Bremer
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Det ante mig att det inte sett ut så från början. Jag är av samma uppfattning.

2009-03-22 12:58

Leif Wessel
Medlem
24 Weekender

Nu tror jag mig veta bättre. Hela ruffen är ett så kallat kollisionsskott. Alltså en separat del vad avser slagvatten. Den främre delen kan vattenfyllas upp till i nivå med sittbrunnsdurkarna utan att vattnet kommer akterut. Längst ner mot botten i skottet som är plastat och kraftigt sitter en dyvika. I min båt var det gjort en genomföring något högre upp längre ut mot bordläggningen men under garderobsgolvet. Det var genomföringen till gyrokompassen. Nu är även den igensatt med en dyvika.

Efter att jag fått Kåres bilder så klarnade hela främre infästningen av durken. Den var fixerad mot ruffskottet med fem vagnbultar. Belastningen på dessa hade varit alldeles för hög, så dels var de krökta men skallarna även indragna i skottet så att skallarna inte gick att se. Nu sitter de sex nya och en dimension större, så att durken är fixerad i ursprunglig höjd.

Här ser man fördelen av kvalitetsbyggda båtar. Det går att fixa även om skadorna verkar besvärande. Just denna detaljen var inte mer än en halvtimmes jobb. Researchen desto längre.

2011-04-20 19:45

Leif Wessel

Här kommer bild

2011-04-20 20:08

Leif Wessel
Medlem
24 Weekender

Hej,De här är nog lite utanför ämnet. Jag och frugan va på semester i fjol (skånekusten runt) Och jag tror faktiskt att ja va å kikade på din båt, coronet entusiast som man är.
Stämmer det att du håller till i F....bo ? Det låg även en 32 of i hamnen såg ja.
Har själv helrenoverat en dc 21:a bytt Motor / drev Allt trä , klädsel , etc,etc. din 24 är en trevlig modell ! Dessutom föredrar jag iaf det turkosa däcket ,tom-67 om jag mins rätt......
Vi har numera en sf 27 II / dieslar
lycka till med renoveringen. mvh / Per Åkerström
perak60@hotmail.com

2011-04-28 00:21

per åkerström

Beklagar att jag inte sett din fråga flörrän idag men det är säkert min båt du sett i Skanörs Hamn, på land eller i vattnet.

2014-02-14 14:29

Leif Wessel
Medlem
24 Weekender

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies