!
OOOOooooo fyyyy faaaannnn för strulet med drevet. Efter en kallstart har jag både fram & back. Efter ett tag har jag ingen back..... sen faller även drivning framåt bort.... Jag ska försöka få upp båten & byta oljan... fler förslag....
2009-06-02 09:31
Nieminen 32OF
290 drev ? Konkopplingen är visst ett ganska vanligt problem på tidiga varianter av dessa drev med liknande symptom som du beskriver. Det lär gå att slipa till "konan" och få det hela att fungera i alla fall temporärt. Kompisen råkde ut för detta.
Johan
Hade/har ungefär samma problem, bara det att min back fungerade utan problem men framväxeln gick inte i förrän efter ett par sekunder.
När jag förde fram reglaget förbi smygläget så gick växeln i och sedan fungerade det utan problem. Tog upp båten,tog av drevet och bytte konan samt glidskon och en slitbricka.
Tyckte dock inte att konan såg så sliten ut, men man såg en skilldnad mot den nya. Glidskon och slitbrickan såg inte alls slitna ut, men jag bytte dom ändå.
Testade men det blev samma sak med framväxeln. Då såg jag att växlarna tog väldigt nära ändlägena både på fram och back, bak på bygeln på drevet och trodde detta var felet. Jämförde med en kompis 290 drev men där tog det också nära ändlägena. Har nu tittat på hur växelreglaget beter sig och vid smygläge så får jag inte fulla utslag på reglaget, men när gasen kommer så går växelviren ut lite till, och då tar växeln....Jag skulle vilja ha ett reglage med lite mer rörelse på växelviren, reglaget är dock ett VP orginal. Ska försöka justera in viren.
290 drevets växelbygel verkar dock ta väldigt nära ändlägena, eller så har både jag och kompisen samma fel..
I ditt fall skulle jag som du är inne på dra upp och kolla oljan i första läget. Kolla sedan injusteringen av växelviren bak på drevet.
Lycka till.
Nu är mitt problem löst iallafall. Det var konan som var sliten, men när jag bytte den så monterade jag en o-ring fel så att jag fick en glipa emellan växelhuset och drevet på undersidan. Nu har jag monterat o-ringen rätt och nu fungerar växlarna. Man är ju en klant....
Hade upp båten på slip, bytte oljan, inga ytre fel sågs. I med båten.... felet kvarstod..... Och en harang med stora, tunga, mycket fula ord i en hisklig följd ekade över Värtan.
Tog upp båten på backen i måndags, plockade bort drevet & hem med det. Tog isär drevet totalt och fann en slitbricka kraftigt demolerad. Ny inskaffades och allt återmonterades. Båten åter ner i drickat..... funkar perfekt.
Felet uppstod nog i slutet av förra säsongen då vajrarna var tröga & trilskades. Många gånger fastnade växeln i framläge, tog i lite för hårt och backen gick i alldeles för fort, som knäckte/böjde slitbrickan.
2009-06-11 13:59
Nieminen 32OF
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.