!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Propellerbyte?

Var ute en repa med båten idag. Strålande sol och is i luften. Helt fantastiskt. Syftet var egentligen bara att värma motorn inför oljebyte.

Har också planer på att byta propsats, men tvekar. Båten gick löjligt bra idag.
Dock tror jag inte att motorn varvar ur ordentligt. Toppar 3600 varv med fart 31 knop med A7:or nu på hösten. Den är då ngt seg att få upp i plan. Har iofs inget att jämföra med.Har inte kört på andra proppar.
Har tänkt gå ner ett hack till en A6 sats. Båten lär väl inte hoppa upp i plan direkt?
Dessutom får jag väl sämre toppfart och måste ligga på högre varv i marschfart?

Frågan är om motorn mår bättre av att att köras på en mindre prop?

Idag brukar jag köra marschfart på ca 3200 med 25 knop med mina A7:or. Skulle väl behöva ligga på 3400 förmodar jag för att bibehålla samma marschfart med A6:or?

Är det läge att byta tro? Har en AD 41B med 290 DP i min Family 24:a. Ska väl varva närmare 3800 på topp.

Vilka proppar kör ni med som har samma bestyckning som jag? Vad har ni för varv/marschfart/toppfart?

2009-10-02 15:15

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Kan någon berätta vad det är för skillnad på A resp. B propellrar till Duo Prop ?

2009-10-02 17:30

Björn Ljungdahl
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

A=Diesel B= Bensin

2009-10-02 18:43

Johan

Ett litet förtydligande.

A-Diesel=Främre proppen 3-bladig, bakre 4-bladig.

B-Kad+Bensin=Främre proppen 3-bladig, bakre 3-bladig.

2009-10-02 20:42

Lars Ericson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack Johan och Lars !

2009-10-03 01:51

Björn Ljungdahl
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Är det viktigt att snabbt komma upp i planing? Bara en fråga?

2009-10-03 19:32

Per Lindberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Nej det är det ju inte. Tänker mest på vad som är bäst för motor,drev och bränsle ekonomi. Föreställer mig att det är tung belastning för alla delar under just detta moment.
Jag är inte alls kunnig på det rent tekniska , därav frågeställningen.
Det är ju ingen racerbåt vi talar om så det är ingen brådska av den anledningen. Dock en planande båt.
Känns ändå trevligare att köra en båt som är lite rappare i accelerationsmomentet. Man behöver ju trots all dra av då och då, speciellt om man är ute och kör i Stockholmsskären i högsäsong.

2009-10-03 20:13

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Bo! Du frågar om det är läge att byta propp...frågar du mig säger jag nej. Tycker det verkar som du har fått fina prestande på din 24:a och 31knop på hösten låter riktigt bra. Då bör ju båten varva kanske hundra varv till på våren utan snäckskal etc och då närmar sig motorn maxvarv. Så det känns som båten går som den skall med denna motor. Jag själv bytte propp på min båt och den varvade 200-300varv mera än innan, men jag kan inte påstå att den planade snabbare för det. Att motorn skulle slitas mera för att du kör med A7 ställer jag mig tveksam till med dom förutsättningar du har. AD 41B är en riktig arbetshäst som håller hur länge sm helst om man sköter den på rätt sätt.

2009-10-04 07:20

Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej.

Jag satte tidig vår in en Mercruiser V8 5.0 260 hk med Alpha One drev och 21 tum stålpropeller, den varvade då bara 4.200, ska varva max 4.800 bytte till 19 tum och då varvar den rätt, det viktiga är nog inte för dessa båtar om dom gör +- nån knop utan mer att dom varvar rätt. min båt gör nu 43 knop med allt rätt inställt och hade 8 pers i båten utan några planings problem.

Lycka till!

2009-10-04 07:22

Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack för tipsen. Tål att fundera på.

/Bosse

2009-10-05 19:26

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Ja inte vet jag...har själv funderat på att byta till större proppar, alt duo-drev men det kostar ju en slant! Har idag löjligt stora dieslar med ett vrid på närmare 700 Nm så jag får ta det försiktigt när jag ska upp i planing...men väl där så behöver de inte jobba så hårt...

2009-10-06 09:57

Per Lindberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej
När du ser så lite som 100 vav upp eller ner är ett tips att kolla så varvräknaren verkligen stämmer innan du börjar laborera med propellrar.Din verkstad kan nog hjälpa till med
detta.

Håkan

2009-10-06 13:57

Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies