!
Hej,
Detta ämne har varit uppe tidigare men jag skulle ändå vilja höra vilka erfarenheter ni har som redan har åtgjärdat detta.
Jag har en 24 Cabin-68 där däcket släppt ordentligt nästan över hela linjen. Jag tänkte ev. åtgärda det underifrån. Några spontana frågor.
1. epoxy eller polyester
2. tips på hur man plastar uppåt utan att allt ramlar ner
Hej Björn,
Jag skar bort undersidan på fördäcket och rufftaket med en vinkelslip på min 24 De Luxe -67 förra vintern. Skar även bort det främre skottet framför vattentanken.
Jag använde polyester. Epoxy är dyrt och allergiframkallande och lite överreklamerat enligt min mening. Efter renslipning av ytan la jag 3 lager 450g matta på en ca 50X50 cm divinycell (ett lager i taget med polyester) och tryckte upp det mot fördäcket. För att få bort luftblåsor rullade jag med alu-rullen mot divinycellen och fick ett bra fäste och fick polyestern att fylla ut utrymmet mellan rutorna i divinycellen.
Därefter skar jag ut en ny "pusselbit" och upprepade proceduren. Det är viktigt att stötta upp fördäcket om det har sjunkit ner någonstans så att däcksformen bibehålles. Vid alla bordgenomföringar ersatte jag divinycellen med plywood så att det blev starkt att skruva i.
När all divinycell var på plats rullade jag på polyester på ca 50x50 bitar och med händerna tryckte upp det och rullade ut det. Här gäller det att ha rätt mängd polyester och trycka upp det innan glasfibermatta blir blir helt indränkt, mjuk och svårhanterlig.
Den tvärgående förstärkningsbalken kunde jag återanvända och plasta fast när allt var färdigt, liksom främre skottet.
2009-11-16 19:29
Hans Eriksson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack Hans för den uttömmande informationen. Precis vad jag är letar efter.
Har jag uppfattat rätt att du la tre lager med matta varvat med polyester och sedan tryckte du upp allt mot däcket och sedan rullade med alurullen?
Hej Björn,
Du har uppfattat det rätt. La även 3 lager på undersidan. Du kan även titta på "Min Coronet" Caol Ila. Där ligger en bild på det färdiga resultatet. Divinycellen bör vara minst 15mm tjock för att få ett starkt laminat.
2009-11-17 21:09
Hans Eriksson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jeg reparerte mitt dekk for ca 12 år siden. Siden dekket allerede var skadet ble reparasjonen utført ovenfra. Det gjør reparasjonen litt enklere, men mønstret i dekket er borte. Jeg har også gjort reparasjon "på hodet" i forbindelse med rep. av cabin-taket. Her hadde alt laminat sluppet og taket ga etter når man gikk på det. Løsningen for å støpe fra undersiden ble VAKUM-STØPING. Jeg benyttet Epoxy fordi den er sterkere enn polyester. Med vakum-støping strekker man en plast-folie under hele pakken med Epoxy-divinycell-glassfiber. Folien må være lufttett rundt det hele. Så kobler man til en suge-enhet (jeg benyttet en gammel støvsuger) og hele "pakken" blir sugd opp i taket. Vakumet må stå på til epoxyen er herdet. For å tette mellom plast-folie og tak benyttet vi el-tape og vindus-kitt.
2009-11-20 13:39
Bjørn Wiken
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack för tipset Björn. Det var en ny variant att vakum-stöpa. Jag ska fundera på om det går att använda under framdäcket.
Jag har nu tagit bort alla genomföringar och jag kan bara säga att balsan är dyngsur. Det droppade nästan. Nästa steg nu är att kapa bort glasfibern under med Dremel.
Hej
Jag gjorde min däcksrenovering uppifrån.Vist att det blir bökigt att fixa rutmönstret men jag lägger teakdäck så det gör inget.Tufft gjort att jobba underifrån då detta är ett bökigt och söligt jobb.
2009-11-30 05:35
Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej,
Kan nämna att jag nu definitivt beslutat att göra jobbet underifrån. Jag har faktiskt börjat redan och rivit bort undre glasfibern+balsa. Det var MYCKET blött. Distansmaterialet kunde man vrida ut som en trasa. Bovet i dramat har varit alla genomföringar. Det kan vara värt att se över dem. Ett bra tips jag fick från en annan Coronetägare är att ta bort genomföringar och skruvar, fylla hålen med epoxi och sedan borra upp hålen igen. På så sätt får man ett skyddande epoxiskikt på hålväggen.Helst ska ursprungshålet göras lite större. Jag dokumenterar allt och ska lägga ut det på "Så gjorde jag" när det är klart.
Dette var meget interresant.Gjelder en 21 cabin fra ca.65-66.Hele fordekket og sannsynligvis også akterdekketer løst.Jeg må gjøre dette fra oversiden for dekket er så løst at det blir vanskelig å finne dets riktige leie,mens derimot er underside vel fundamentert grunnet bjelkene.Gjøre slik som Robin Lindgreni Coronet News nr.2,juni 2009.Det finns et spesiallim som burde være ideelt til å lime " lokket "på igjen med etter at distansmaterialet er plasert.Mvh. Gunnar.
2009-12-02 10:58
Gunnar Meldahl Olsen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej,
Bifogar en bild på hur det kan se ut när man öppnat underifrån. Laminatet har släppt både under och över. Man ser den mörkbruna fukten. Så här var det flera ställen. Bara i mitten var det tort.
Hej Björn,
Din båt ser ju riktigt "fin" ut, jämfört med min! Det var tungt att lyfta ur balsalaminat som var 100% indränkt i vatten! Se bild!
MVH
Hans
2009-12-02 19:11
Hans Eriksson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Ser ju mindre kul ut. Hur märkte ni att att något var fel med däcket?
2009-12-03 06:47
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Hans,
Det är bara ett av ställerna som visas på bilden. Resten av däcket var bra mycket värre. Där ramlade balsat ner i huvudet när jag öppnade underifrån. Återstår bara hur jag ska göra med balkarna som jag ännu inte har rivit.
Till Ulf:
1. Första tecknet på fel på däcket kan vara småsprickor i gelcoaten pga av att däcket sviktar mer än det ska. Det kan ändå upplevas som stabilt.
2. Andra tecknet är att det knackar lite grann när man går på det. Laminatet börjar släppa lite grann.
3. Tredje tecknet är att man upplever ordenligt svikt när man går på det. Laminatet har defintivt släppt, under eller över eller både och.
Vilken åtgärd man ska välja beror på hur långt det hela har gått. Vill man förhindra problem så är ett gott råd att täta om alla genomförningar på däcket. På min båt så läckte det underifrån vid halkipsbultarna. Pulpiten var fastsatt med skruv istället för genomgående bult, osv. Allt läckage in i balsat har kommit från genomförningarna där t ex färskvattentätningen var 40 år gammal.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.