!
Hej!
Bytte till en Volvo Penta 4,3 GXi (225hk) med DPS-drev. Propellern jag fick med är en X5, dvs komposit, duoprop. Förra ägaren hade detta paket i en wellcraft 21 classic och han hade varit nöjd med sina prestandavärden, ca 38 knop på topp. Vi tänkte att det säkert kommer att bli ungefär samma prestandavärden på min båt (21 DC) eftersom båtarna är ganska jämförbara vad gäller dimmensioner och djupt V-botten. Hade alltså förväntat mig en toppfart nära 38 knop, och med tanke på att man läst om 21or med 260 hk som går 43 på topp. Men min toppar "bara" 35, annars är jag mycket nöjd med maskinbytet. Skulle ju ha önskat mig någon knop mera. Funderar nu om jag har rätt propeller. Är det någon som har synpunkter på det här eller kan komma med råd? Skulle vara intressant att höra om någon annan har samma installation...
MVH Teddi
2009-11-21 14:01
Teddi Victorzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hvordan kører motoren ? Ved fuld gas: Kører motoren med maksimal omdrejningstal - eller mere ? Hvordan er accelerationen ? Hvordan er bådens trim ? Hvordan trimmer du drevet ? Hvor meget unødvendig vægt har du i båden ? Prøv at flytte eventuelle personer rundt i båden under sejlads, det kan give en indikation af, om båden har den rette vægtfordeling. Jeg har prøvet at flytte 2 personer fra agtertoften og helt frem i båden. Da personerne befandt sig agter, var farten 18 knob, da de satte sig forrest i kahytten, steg farten til 23 knob. Hvis flere personer befinder sig i cockpittet, er det en fordel at fylde vandtanken, den rummer ca. 100 liter. Vægtfordelingen i en relativ lille båd er meget vigtig. Jeg mener, at din konstellation af båd og motor under optimale forhold skal sejle +40 knob. Prøv eventuelt med en propel med større stigning. Min 24 Cabin har topfart på 36 knob. Det er med VW marine 225 hk og Bravo One X og fire store personer ombord og lastet til ferie.
Jeg tror, at jeg med et duoprop drev kan nå 40 knob. Men topfart er ikke i sig selv vigtig. Det vigtigste for mig er at sejle med en marchfart på 22-24 knob med så få, omdrejninger og så lidt motorstøj som muligt, det er også god økonomi.
Jag har ju sålt min båt men hade ny V8 5.0 260 hk single propp stålpropeller 19 tum, fick varva max 4800 och den gjorde 43 knop, ta reda på vad din motor ska/får varva max, testa sedan vid optimala förhållanden, spegelblankt, tom båt och ställ in drevtillt och trimmplan, efter det kan du kontakta propellrtrim om du tycker det varvar för dåligt.
Lycka till
2009-11-23 08:16
Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack för era svar!
Motorns optimala maxvarvtal enligt instruktionsboken är 4600 varv. Godkända felmarginaler är +/- 200 varv. Min motor med denna propeller tar max 4400 varv vilket är aningen för lite, men inom den tillåtna gränsen. Större propeller tar ju ner varvtalen, mindre propeller höjer varvtalen. Skulle ha lust att pröva med en större propeller för att få fart, men det känns ju inte bra då motorn inte varvar fullt ut. Att byta till en mindre propeller borde minska farten men öka varvtalen. Hmmm.... Stigningen kanske då?
För övrigt tycker jag att båten går bra, accelerationen är rapp, även i högre farter. Har som mest haft 4 pers ombord utandet minsta suck och stön. Greppet håller fint i alla behövliga kurvor och girar. Man kan tom köra i plan ännu i 15 knop om man använder trimplanen. Förbrukningen ligger på ca 20 l/timme vid marchfart och normalkörning, dvs under 1l/nm och det är jag mycket nöjd med! Marchfarten beroende på humör och förhållanden ligger på 3000-3300 varv, dvs. 24-27 knop (GPS). Drevet får jag faktiskt ha ganska lågt nertrimmat av någon anledning. Man märker direkt att farten minskar då man trimmar upp lite. Vet inte, kanske det är där felet ligger? Större propeller kanske skulle tillåta en högre trimvinkel med ökade varvtal och fart som följd? Synpunkter på det?
MVH Teddi
2009-11-23 21:18
Teddi Victorzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Staffan,
Jeg har en 21 Daycruiser fra 1969.
Overvejer at skifte min AQ 200 D og drev fra omkring 1985 til en ny Mercruiser V8 5.0 l 260 hk med single propp Alpha One og stålpropeller. Det vil sige samme motorinstallation som i din 21 DC.
Kan du hjælpe mig med følgende spørgsmål:
Hvilken propel har du monteret og hvilken gearudveksling har drevet ?
Mvh
Arne Kirk Pedersen
2009-11-24 20:20
Arne Kirk Pedersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Har försökt leta på nätet om Volvo Pentas duoprop-propellrar och hur numrorna går. T.ex min är en X5, X står för komposit, men vad anger nummern? Det enda jag får fram är tillverknings/reservdelsnummer... Nån som kan hjälpa?
2009-11-26 07:07
Teddi Victorzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej.
Dom som kan svara på detta och allt som har med propellrar att göra är www.propellertrim.se
Lycka till.
2009-11-26 09:21
Staffan Wendt
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Teddi
Jag har ingen bra erfarenhet av kompositpropellrar,visserligen på utombordare men funkar dom inte till 40 hk så funkar dom väl ännu sämre till 200 hk. Prova med en "riktig "propeller .Angående trimvinkel kan det ha med installationshöjden på drevet att göra.
2009-11-28 07:03
Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.