!
Jag står inför att köpa nya bränsletankar till min 32 OF. Båten har idag en av de två galvade originaltankarna (det andra utrymmet används för stuv) och min plan är att försöka hitta en placering av de nya tankarna så att hela det gamla tankutrymmet kan användas till annat. Skulle därför vara intresserad av ifall det finns någon annan som har en 32 OF med annorlunda placering av tankarna och hur lösningen då ser ut. Önskemålet är att den totala tankvolymen ska vara ca 400 liter.
I dagläget är huvudalternativet två tankar på ca 200 liter vardera som placeras på var sin sida om (den enda) motorn.
2010-01-04 17:06
Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hejsan Mårten. Titta på de originala placeringer av brændstoftankarna på 32 Deepsea och 32 Sedan, så ser du løsningen på dit problem. På dessa modeller har varvet placeret en lång tank på ca 300 liter volym i hver sida av skrovet, akter for skottet inn til salongen. Hela det gamla tankytrymmet bliver da helt fritt. På næsten alla de erhversfartyg som Coronetvarvet producerede var tankarna ochså placeret i båda sidar på skrovet.
Du kan se flere fotos av tankarna och deres placering i Gøran Holm's fina Deepsea på klubbens bildarkiv hvor han bytter motorer ut på båten. På flere andre fotos på bildarkivet av motorytmmet i 32 Sedan båtar kan man ochså se placering och detaljer av tankarna.
Om dina nya tankar skal kunne placeres i styrbord och bakbord sida som i 32 Deepsea och 32 Sedan, vill de vara något længre end de originalmonterede tankar i din 32 OF. Dvs de vill vara av en længd på ca. 120- 150 cm.
Du bør derfor placera dina nya tankar på samma vis som på Deepsea och Sedanbåtarna, dvs så långt frem mot skottet till salonen som muligt av hensyn till balancen i båten.
Medlemmet Alvar Møller har ochså produceret en del fina fotos, bl.a. av dom 2 nya alu tanker han har monteret i hver sida på sin 32 OF forbindelse med hans renovering av båten. I klubbens bildarkiv kan du i likhet med Gøran Holm's fotos ochså se Alvar's fotos av hans nya installation i båten.
Mvh. Finn 1786.
2010-01-04 21:32
Finn Lindblad Jensen
Tack Finn,
detta var ju en finfin lösning. Drömmen vore dock ifall jag helt kunde få undan tankarna från det förliga utrymmet genom att göra de mindre och mer "fyrkantiga" och låta de inkräkta mer på motorutrymmet. Det skulle möjliggöra en fullängds stickkoj på tvären med ingång trappan, vilket vore bra att ha den dan ungarna blir större. Möjligt att detta skulle gå även med smala långa tankar, måste mäta lite...
2010-01-05 08:45
Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag är också i färd med att flytta tankarna ut mot bordläggningen, och är därför tacksam för tips och bilder. I bildarkivet kunde jag bara finna en bild av Alvar Möllers nya tankar. Finns någon som har ytterligare bilder, så publicera de gärna i bildarkivet. Själv avser jag att placera tankarna så långt förut som möjligt, då jag har två tunga KAD 42.
Hej Måtren!
Jag har gjort 4 tankar på 200 l där 2 är mot det främre skottet och mycket högre än de i orginal går nästan upp till durken och 2 är placerade utåt sidorna utan för orginal placeringen.
Hejsan Malte. Titta under "så gjorde jag". Der ser du en rubrik der heter "motor och drevbyte Deep Sea 1978". Der finner du Gøran holm's fina beskrivning med flere bild av tankar och motorytrymmet. Om du placerer de nya tankar mot det fremre skottet, som tankarna er placeret originalt på 32 Deepsea och 32 Sedan, behøver du inte oroa dig om tyngden av dina KAD 42 motorer. Vattenlinjen akter på en OF 32 ændrer sig kun ca 4-5 cm når man bytar bensinmotorerne ut med Volvo AD 41 eller KAD42 dieselmotorer.
AD 41 och KAD 42 er den samma grundmotor hvor KAD 42 motoren er en AD41 som sen er blevet uppgraderet med en kompressor. En AD 41 med DP 290 drev vejer 524 kg. En KAD42 med DP 290 vejer kun lite mer på grund av kompressorutrustningen. Många 32 Deepsea och 32 Sedanbåtar har genom tiden fået bytet bensinmotorer ut med diesler men har bevaret den originale praktiske placering av brændstoftankarna i dessa båtar. Djupgången akter efter motorbytet ændres som sagt kun få cm , så oroa dig inte. En OF 32 med samma skrov och med 2 stk. KAD 42 motorer har derfor absolut problem om du blot placerer de nya tankar som jag skrev till Mårten Levin i mit første innlæg på denna tråd. Mvh. Finn 1786.
2010-01-06 22:31
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Min OF 32 har 2xKAD43 og alutanker på ca 300 l hver plassert ut mot sidene i skroget mellom skottet til salongen og skott til motorrommet. Toppen av tankene er helt opp til dørken. Stort og fint rom mellom som bl. a. benyttes til varmtvannstank og varmeapparat. Synes den er litt tung i hekken og tror nok den ligger noe mer en 4-5 cm dypere enn originalt.
2010-01-17 01:55
Sven Erik Johansson
Medlem
Jag är själv i full gång med tankbyte. Utmed skrovsidorna sitter värmare,beredare mm så jag har beställt orginaltankar som är kortade ca 40cm i bakant, då får jag 410 liter diesel,bättre viktfördelning samt ett rejält stuv där t om utombordaren till jollen går ner. Vill man ha större tankar kan man höja dessa kortade tankar med ca 10cm och då får man totalt 500liter.
Sven Erik, ta en tit på din båt nu den er på land och se hvor vattnet har markeret en vattenlinje akter. Da ser du den skillnad der er på den originale vattenlinje och den der er markeret av vattnet når båten er i søen finns. Du har max fået ca 350- 400 kg mere vikt akter i båten i forhold till den originale motorinstallation, specielt når du har byttet till alutankar. Detta svarer till kun till vægten af max 400 liter vatten der skal fortrænges av de akterste meter av skrovet. det er faktisk inte mycket i relation till skrovets konstruktion. Jag har genom årene byttet bensinmotorerne ut på flere Of 32 och et par 32 deepsea båtar med dieselmotorer av typerne VP AQD 40 och VP AQAD 41 och AD41.
Det har passet rimeligt præcist med de 4-5 cm mindre i fribord akter som jag skrev tidligere. Dette uten att vi har byttet tankar. Bliver ændringen på vattenlinjen akter en del mere end de omtalade 4-5 cm vill toppen av drevet komme till att vara helt under vattenyten.
Den nya vattenlinje på båtarna er vanligvis blivet forhøjet med disse ca. 4-5 cm. Batterierna kan på grund av vikten dog med fordel flyttes ut av motorytrummet helt akter och placeres i en gruppe lite længre fremme i båten. Mvh. Finn 1786.
2010-01-17 21:38
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Når man flytter tankerna ut till skrovsidorna som de er originalt på 32 Deepsea och 32 Sedanbåterna kan man bevare tankkapaciteten på ca 300 liter pr. motor om man vill eller evt. dela tankapaciteten upp på flere tanke som foreslået her på tråden.
Mindre end 300 liter brændstofkapacitet pr. motor rækker inte långt på de motorer de fleste større Coronetbåtar er forsynet med. Icke alla har ju en kort distans mellan de muligheder der finns for att tanke brændstof på båten om man er på semester eller bara på lite længre ture.
Det store fria stuvrum der finns mitt i 32 Deepsea och 32Sedanbåtarna, mellem motorskottet och skottet till kabinen, kan man se på et utmærkt bild av i Gøran Holm's bildserie han har gjort vid byttet till dieselmotorer i hans 32 Deepsea.
Jag har placeret varmvattenbereder och dieselvarmer på skottet inn till salonen i det nya store stuvrum vi har fået når vi har byttet och flyttet tankarna ut mod skrovsidorna på et par OF 32 båtar. På detta viset tager dessa två grejer inte mycket plats i det nya stuvrummet mitt i båten under cockpitdurken . Mvh Finn 1786.
2010-01-17 22:26
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag bytte i vintras mina tankar och satte dessa utmed skrovsidorna. Vilken stuv man fick.
Volymen blev 2x250 liter vilket räcker mer än nog.
Har nu kört en säsong och är mycket nöjd.
Jag har gjort ritningar till dessa om någon är intresserad.
/Anders
Hei😊 har en OF 32 som skal få nye motorer. Skal bytte fra 2XV8 bensin Ford Cleveland til Volvo Penta Kad 44. Er det noen her som har gjort noe lignende? Er interessert i noen smarte tips før jeg begynner.... Kan også tenke meg å flytte tankene ut i siden, da de nå sitter i senter av båten. Må jeg skifte dem??? De er originale tror jeg og har hatt bensin siden 1973...noen med erfaring? Hvordan sjekke dem? Itilfelle, hvem lager nye til god pris? Mvh Martin
Vår båt hade rostfria tankar av samma form som orginal. Jag flyttade dem ut mot bordläggningen, och fick en stuv som rymmer 2 cyklar,Honda generator,frysbox och diverse dunkar.
Det jag ångrade var att jag monterade tankarna plant,och inte i lutning utefter bottnen. Tankarna är platta och låga. Botten 1,0x0,65 och höjden 0,5m. Det blir därför lätt skvalp. Om du suger upp bränslet får du in luft i bränsleledningen och därmed motorstopp.
Om du tillverkar nya tankar, gör dem då med sluttande botten, som följer båtbottnen, så slipper du problemet.
Aldrig galv med diesel.galvet släpper o blästrar spridarna.
2015-01-06 08:08
anders Nordgren
Malte. Vi har aldrig haft problem med luft. Har du inga skvalpskott i tankarna? Höjden skiljer bara några centimeter mot originaltankarna.
Anders
Tankarna tillverkades innan jag blev ägare,och de har skvalpskott, men exakt var och hur många kan jag inte svara på. Rent generellt vill man ju ha sugröret ett par centimeter över lägsta punkten eller en "sump" i tanken. Nu är "lägsta punkten" en 0,65 m2 stor horisontell yta, och det är inte bra. Helst skulle jag vilja ha tankar formade som Mats Öhlins Amanda. Se Coronetarkivet.
Jag hade en incident med motorstopp i 12m/s ute på Vänern ca 5 M från kusten med ca 50 l i varje tank. Som tur var stannade bara en motor, och den andra gick hjälpligt (1000 varv/min). Så fort vi kommit innanför de yttersta öarna, och sjön lagt sig gick båda motorerna klockrent.
Efter händelsen pratade jag med en vän som är yrkesfiskare med båt med EN motor. Han har en stor tank med bottenutlopp som leder ner i en sluten mindre tank helt utan luft varifrån motorn tar bränslet. Så har jag arrangerat nu.
Malte
Håller med om detta. Men mer eller mindre alla båttankar även original Coronet är platta i botten och kör man med för lite bränsle så får man soppatorsk till slut.
Vi kör till bränslemätarna visar noll. Men då vet jag att det är ca 10 cm bränsle kvar ca 60 liter.
Optimalt är givetvis sådana tankar med försänkt botten där sugröret sitter.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.