!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Edelbrockförgasare


Jag håller på att byta ut min originalförgasare mot en edelbrock 1409. Har någon några erfarenheter man kan med sig vid bytet ?

2010-04-14 10:38

Bengt Wåhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Motorn är en Mercruiser 4,3 l 2001

2010-04-14 10:39

Bengt Wåhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Är den inte för stor? Hade en själv förra året till en 5;7l och var mycket nöjd med den.Hur ser ditt insug ut kan ehövas en adapterplatta.

2010-04-14 11:27

Tommy Håkansson
Medlem
24 Family

Jag ska byta till edelbrock 2114 insug och enligt Hansen Racing är det inga problem att byta munstycken. Förgasaren säljs till 4,3 -5,7 vad jag förstår

2010-04-14 12:43

Bengt Wåhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej!
Jag har en cheva smallblock V8 med en likadan förgasare. Den funkade jättefint direkt ur kartongen.
Senare har jag uppdaterat motorn en smula och då har jag också labbat lite med olika munstycken och nålar. Det är faktiskt enkelt och det medföljer en liten manual (se också Edelbrocks hemsida) som visar på lämpliga bestyckningar. Kan göras med förgasaren på plats men som vanligt måste man vara försiktig och ha rent runt sig - inget kul att droppa ner ett munstycke i insuget.
Klokt kan vara att köpa en liten sats med munstycken så att man kan testa lite olika kombinationer.
Hör gärna av dig om du har frågor. Lycka till!
/ Per, #1354

http://www.edelbrock.com/automotive_new/mc/carbs_acc/carbs_access_main.shtml

2010-04-14 19:00

Per Fjaestad
Medlem
21 Daycruiser

Hej Bengt
Bra förgasarval.Har själv haft sådana på lätt trimmade 5,7 or
gick märkbart billigare än både Holley och Rochester försedda motorer.Lätt at få choke och snabbtomgång att funka för bra start.Är din bränslepump några år så sått dit en ny samtidigt så har du ett nytt bra bränslesystem.
Håkan

2010-04-14 22:04

Håkan Johansson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Bengt: Posta gärna hur det har funkat, och huruvida totalhöjden på motorn minskade eller ökade! (jag har funderat på att byta på min Mercruiser 4,3 2001:a, men fruktar att det inte får plats under motorlådslocket)

2010-04-19 22:45

Hasse

Min motor är en 2001 och höjden minskade med ett par cm.
Insuget är högre men förgasaren mer kompakt.
Jag har monterat insuget och håller nu på att tillverka en ny hållare för reglagekabeln samt förlänga bensinröret med bensinslang i gummi och bocka om röret i anslutningsdelen till förgasaren.
Jag har köpt ett kit edelbock 1485 med nålar och munstycken.
avpassade för 4,3 l mercruiser/volvo.
Finns det en grundinställning på förgasarens bägge blandningsskruvar som sitter i framkant av förgasaren?

2010-05-04 07:54

Bengt Wåhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hei Bengt,

Godt valg - jeg har også kjøpt en 1409 til min Volvo 225D, og er strålende fornøyd.

I utgangspunktet er Edelbrock forgasserene satt opp til å kunne fungere rett ut av esken. Det skal være fullt mulig å montere den, fyre opp motoren og deretter justere inn og eventuelt bytte nåler.

Blandingsskruene foran på forgasseren er kun for justering av tomgang - de har ingen funksjon på høyere turtall. Justeringen er OK fra fabrikk, men prosedyre for finjustering er:

- Med varmkjørt motor og fullt åpen choke:
- Skru den ene tomgangsskruen et stykke inn; åpne den til turtallet slutter å øke. Ikke fortsett å skru etter at turtall flater ut.
- Repeter for den andre skruen
- Om turtallet nå er for høyt, juster ned tomgangsturtallet
- Repeter justering om
- Strup begge skruene så du får en knapt hørbar reduksjon i turtallet
- ..og da skal tomgangen være ren & fin

Lykke til!

2010-05-04 21:50

Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag fick inte det hela att fungera och köpte en sprillans förgasare som även den strulade men nu visste jag i alla fall att förgasaren var ok. Motorn startade och gick fint men dog efter en stund. Vid nya starförsök starade den igen för att åter dö. Talade med div experter som sa att den elektriska pumpen var en sannolik bov i dramat.
Jag sökte svar på internet och fick då reda på att det är två kretsar som förser pumpen med el.
Den första kretsen ger ström när man vrider startnyckeln så att startmotorn snurrar och motorn startar. när man släpper nyckeln återgår den i on-läge och via en oljetrycksbrytare får pumpen ström när det är ett visst oljetryck i motorn.
Är denna brytare trasig eller som i mitt fall hade eroderade kontakter stannar således motorn och kan startas igen med hjälp av den första kretsen.

Nu går båten som en skållad råtta.

2010-06-13 20:23

Bengt Wåhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Bänkt, köpte du insug, knasare och bestyckningskit till V6:an hos Hansen?
Får man fråga vad det blev för ca pris på detta.

2010-06-13 21:10

Sven-Åke Lindström
Medlem
21 Explorer II

Jeg undres lidt over hvorfor klubbens formand ikke har forsøgt om det var muligt at få et svar på den slags små og enkle problemer fra medlemmerne på klubbens eget udmærkede forum "bryggsnack" istedet for at gå på internettet efter svar. Klubbens forum "bryggsnack" er vel, blandt andet, også beregnet til at hjælpe medlemmerne med at få svar på den slags. Der er helt sikkert mange blandt klubbens ca. 1000 medlemmer der kunne have hjulpet formanden med rette svar på dette enkle problem.
I Danmark har vi et gammelt klogt ordsprog der lyder: Hvorfor gå over åen efter vand ? Mvh Finn 1786.

2010-06-13 21:28

Finn Lindblad Jensen

Det kanske går fortare att hitta svaren ute på nätet än att vänta några dagar innan någon svarar här inne.

2010-06-14 08:25

Sven-Åke Lindström
Medlem
21 Explorer II

Bengt, du har inte lust att berätta lite mer om ditt insug och förgasarbyte.
Blev det någon märkbar skillnad i orken på motorn, funderar att göra likadan operation på min maskin.

2010-06-30 14:44

Sven-Åke Lindström
Medlem
21 Explorer II

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies