!
sitter och drömmer om en coronet 26 family, och hittar på blocket bla en som är försedd med en VPAQD 40 på 135hk. är detta lämplig motor för båten, jag behöver inte köra fort men vill ha körbarhet. Vad är erfarenheten ? mvh jonas holmborn
2010-04-26 12:17
Jonas Holmborn
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Jag har en 26 Family med en 200hk diesel.Och för att få bra körbarhet och tåla last så bör du nog ha mera en bara 135hk.
Jag brukar räkna med att man lastar upp båten med bränsle och vatten samt diverse prylar och då behövs nog mera en bara 135 hk för att de skall orka komma upp i plan.
Har en 24 family med en ad 40 b..165 hk, och bedömmer den mycket lämplig till just 24 family. Dock tror jag 40a är snudd på underkant på 26 family, men visst den sitter ju även i större båtar som tex orrskär 27 osv. Men motor är ju driftsäker, men lite svaga i toppen. Men så länge man inte överbelastar dem så håller de fint.
Kolla även efter 24 family...i princip samma men med lite kortare akterdäck
2010-04-26 17:11
Stefan Lundström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej,
jag hade en sådan tidigare i en family 26, det var i klenaste laget, orkade visserligen 21kn på topp utan packning, men 19 på marchfart, den fick arbeta nästan på toppen hela tiden, det var duoproppdrevet som gjorde att det gick så pass bra. jag tycker att båten borde ha minst 200 hk, jag har numera en Yanmar på 240 hk.Räkna med att byta till starkare motor vid ev köp.
Jag provkörde denna kombination en gång när jag var i köpartagen. Jag & säljaren, 1/4 bränsle, i övrigt tom båt.... det gick riktigt trögt att få upp båten i 18knop, trimmplanen nerkörda i botten och massa trixande. Med mer vikt i den båten, räkna inte med mer än 8knop.
Tack för kommentarer, verkar som om det är för liten motor då jag vill veta att jag kommer upp i planing utan problem. Jag ska ta mig en tur runt på forumet och kolla trådar kring vad motorbyten innebär i kostnad och arbete. mvh jonas
2010-04-27 07:33
Jonas Holmborn
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Håller med om att det behövs en kraftigare maskin. Har själv en F 24 med en Vp 41:a. Fungerar bra men skulle inte tveka att montera in en kraftfullare motor om jag ngn gång ska byta.
Min båt går fint i marsch och toppar drygt 30. Men den är trög att få upp i plan. Alltid skönt att ha överkapacitet och slippa köra grejerna på toppvarv.
Toppfarten är nog ganska ointressant då 24 F och säkert också 26F överplanar efter en bit över 30.
2010-04-27 09:54
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag vet inte om du helt snöat in på 26:an..men som jag nämnde, kolla in om du inte hittar nån 24 family med rätt motor..Jag letade precis som du ifjol efter en 26.a men det blev till slut en 24, då jag hittade en fin med rätt motor. Som nämnt så skiljer utrymmena inne i båten ingenting.
2010-04-27 12:30
Stefan Lundström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Varför just denna båt, de finns flera.
Är det plattsen, antal motorer, deisel eller....
Har själv 2 motorer, vill inte vara utan det.
Lasse
att man faller för modellen (24/26)är ju självskrivet, har inte kunnat hitta någon annan båt med samma lösningar för svensksommar :o) vad gäller det specifika exemplaret är jag lite dragen mot diesel, tycker om motortypen. antalet motorer funderar jag förbrukning, blir det inte högre åtgång med dubbla, men mindre, motorer? har förresten ingen känsla för hur skillander i driftkostnader blir diesel kontra bensin ska också erkännas, har haft segelbåt tidigare så det finns mycket att lära :o) mvh jonas
2010-04-27 21:21
Jonas Holmborn
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tycker att 3,6 liter Diésel motor är utmärkt i 24/26 :or själv har jag en BMW D190 på 165 HK i min funkar kanon. Sugen på att prova maila mig så kan du få provköra
2010-04-27 21:33
Mikael Österblom
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Det blir klart högre förbrukning med två maskiner än en. Servicekostnaden blir också mycket högre.
Dubbelt av alles: bälgar, oljor, anoder, impeller, filter (luft, bränsle,vevhus,racor), drevfärg.
Kan nog röra sig om 2500-3000 sek per maskin/drev. Om du gör jobbet själv förstås och köper lite snikprylar. Dessutom mycket mer abete.
Sen tror jag nog att två maskiner ger väldigt fin manöverförmåga och inte minst en överlägsen driftsäkerhet om du skulle drabbas av maskinhaveri.Vad jag förstår är det många som är helt sålda på dubbelmontage, har själv ingen praktisk erfarenhet.
Tror nog att diesel och bensin kostar ungefär lika mycket att tanka i dagsläget på en sjömack. Ca 14 sek. Kanske mer nu efter senaste höjningen. Dieselmotorn är ca 20% bränsle-effektivare än bensinmotorn. Å andra sidan är dieselmotorn betydligt dyrare i inköp och service.
2010-04-27 22:44
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
De pengar som en vettig större diesel kostar får man svårt att köra upp med en som har bensinare. Rätt bestyckning av 2 bensinare på begagnat marknaden inebär ca 1l/nm mer men är så mycket billigare att man kan åka många år för de pengarna. Efter de kan man plasta igen aktern o montera en snål bensinare o man har ett betydligt mindre lån o mer pengar till soppa. Tycker personligen att man manövrerar båten så lätt med 2 motorer. En vän till oss skulle försöka komma in på våran platts med en motor o bogpropeller men han gav upp.
Ett tipps köp en båt (1 eller 2motorer) som är relativt billig betala av lånet byt motor sedan till en bättre begagnad ( som är ny nu)istället för att köpa en dyr båt som du sedan upptäcker är fel, är den rätt så utveckla båten efter ditt tycke o smak.
Mvh Lasse
Att du fallit för modellen 24/26 förstår jag. Så otroligt tidlös, vacker och välplanerad modell, med mycket trä och klart gedigna byggen. En eller två motorer, bensin eller diesel ??..ja allt är väl en smakfråga. Klart man manövrerar båten bättre med dubbla motorer, men å andra sidan kostar ju driften/underhållet mer...dubbla drev som ska efterhållas.
När jag sökte efter en 24 family som letade jag främst enkelmontage och diesel, och hittade till sist en mycket vettig, och jag är jättenöjd. I mitt tycke handlar det främst och brandsäkerhet, jag tycker diesel känns tryggare i båten.
Mitt andraval hade varit att hitta ett enkelmontage med en nyare bensinare, brukar finnas ute för dryga tvåhundringen..
Finns många före och emot, men det klart man vill hitta en med bra motor. Det är ju trots allt hjärtat och det kostar ju skjortan om man måste byta. Fördelen med Coronet är att det finns så många entusiaster som äger Coronet, så det är inga problem hitta tämligen välhållna ex för sin ålder.
//Stefan
2010-04-28 11:49
Stefan Lundström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.