!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Nya proppar gjorde susen

Jag har haft A7-duoproppar på min 24 family (GM diesel 6,2 l V8 med drev VP250/290 drev) och haft svårt att få upp varvtal och planing. Efter konsultation med vår duktiga Coronetexpert i Svinninge bytte jag till A5:or - Vilken skillnad...... Nu går hon som en dröm och varvar och planar bra

2010-06-08 23:04

Magnus Henrikson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Svårt att få upp varvtal och planing er problemer man som båtager inte behøver vara expert for att fixa. Dessa 2 problemer hænger ihop och uppstår undertiden i samband med att en båtager bytter motor ut eller drev/drevunderdel byttes ut med duoprop-installation.
Om motoren i en Coronet har tilstrækkelig med HK och fungerer normalt uten belastning, er årsaken till problemer som ovenstående altid fel gearing i drevet eller fel propeller. Det vet många uten att behøve vara experter.
A7 duopropper var helt klart fel propeller med for stor stigning till din V8 diesel som den inte klarer. Men lycka till med ett fixat problem Magnus och ha' en bra sommer. Mvh. Finn.

2010-06-09 01:53

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej

Har själv A7 med en Vp41 och 290 duoprop. Min båt varvar 3700 enl. mätaren och går upp i plan hyfsat fort. Den hoppar ju inte upp direkt men när turbon går in så planar den fint. Har själv varit inne på att byta till mindre stigning men låtit bli eftersom jag tycker det fungerar bra. Marschar lätt 24-26 knop runt 3200 varv och toppar 31-33 vid 3700 varv.
Vad kan det bero på att det kan skilja så mellan båtar med likvärdig bestyckning?

Vet iofs inte exakt hur många kusar en Gm 6,2 är på men det låter kraftfullt?
Hur skulle min båt gå med mindre proppar? A6 eller A5? Hur mycket tappar man i toppfart resp, vinneri acceleration. Jag antar att jag kan ha ett högre toppvarv än 3700 som nu? Tror att rekommenderat ligger på 3800 till3900.

Vilken prestanda har du Magnus, marschfart och toppfart, maxvarv ?

/Bo



2010-06-09 09:23

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

En båts præstation gøres inte av motorens HK alene. Drejningsmomentet i motoren, utvexling i drevet och propeller-stigning skal alt samman ochså passa ihop for att få den bedste præstation. Selv om Magnus's V8 motor skulle have HK till att gå med en A7 propeller skal utvexlingen i drevet vara korrekt for att få en bra præstation ut av motorens många HK. Fel utvexling i drevet kan resultere i de problemer som Magnus har haft selv om båten var installerad med en kraftfull V8 diesel och A7 propeller. Som beskrevet var Magnus's båt utrustet med ett VP 250 drev. Underparten av VP 250 drevet var sen byttet ut till duoprop. Jag tror att problemerne med lågt varvtal och planing har varet att utvexlingen i denne duopropp-underpart inte har varet korrekt anpassat till V8-dieselmotorens effekt/drejningsmoment och till A7 propellersatsen.

Bo Ekstrøms båt ser ut som drivlinen er en perfekt VP 41 installation hvor præstationerne ser ut till att fungere som med en original komplet VP 41 drivline hvor alla delar er korrekt anpassat till att give det bedste resultat i 24 Family'en. Motorens toppvarv på 3700 RPM ligger perfekt i forhold till specifikationerne till denne motor. Går man ned i en lågra stigning på propellerne får man en givetvis en lite bedre acceleration men risikerer samtidig att tabe 1 eller 2 knop i toppfart. Der vil derfor icke vara någon vinst i toppfart ved att bytte dina A7 propeller ut till lågra stigning.
VP 41 motorens effektkurve bliver lite lågra med dåligere drejningsmoment om man går høgre upp i varv end 3500 - 3700 RPM. Mvh Finn 1786.

2010-06-09 12:39

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies