!
har en kompis vars Volvo Penta md3???skenade/ tokvarvade. Dom hade stora problem att få stopp på motorn. Nån som har en aning om vad detta kan vara. Kan det vara något som hängt sig i dieselpumpen? Mvh PJosef
2010-06-11 19:08
Per Josefsson
Hej Per. Problemer inte direkte relateret till dieselpumpen. Problemet med rusande motor opstår når der kommer overskott av oforbrændt dieselolje ned i motoroljan. Når motoroljan bliver varm skilles dieseloljan ut som dieselgasser der via avluftningen från vevaxelhuset dras inn i luftinntaget. Samman med den vanlige atmosfæriske luft mates motoren nu med luften från vevaxelhuset der ju i denna situation inneholder onormalt mycket dieselgas och går derfor denna dieselgas helt uten att reagere på någon kontrol från gaspådrag, stoppventil och dieselpumpe, undertiden med helt okontrollerede varv.
Det er et problem att stoppe en båtmotor der tokvarvar innan den har forbrændt alt dieselgassen der er uppstået i vevaxelhuset från overskottet av diesel i motoroljan. Det kan føles att vara ret lång tid, specielt om man inte vet hvad man skal gøre i denna situation.
Om man kan blokere motorens luftfilter/luftinntag effektivt med en svær plastpose eller annat fast materiale, er det muligt att begrænse motorens inntag av luft så mycket att motoren stopper av mangel på luft till forbrændingen, men det er inte någon kul situation att stå i om man aldrig har tidligere har upplevet detta.
Sen må motoroljan och smøroljafilteret selvsagt byttes ut och årsaken till att der finns diesel i smøroljan skal finnes.
Der kan vara flere olika årsaker till att der kommer dieselolja i motoroljan i vevaxelhuset. Felen kan t.eks. vara att en eller flere dålige/ defekte spridare inte forstøver oljan i cylinderen effektivt. Årsaken kan ochså vara att der finns repor i en cylinder eller att oljepumpen der mater dieselpumpen er lite otæt i sin membran så der kan komme lite dieselolja inn i vevaxelhuset genom hålet i motorblockens flanse hvor denne pumpe er monteret. Har man gjort många startforsøk, der inte har lyckats, på att få gång i en motor der inte mere er helt tæt mellan cylindre och kolvar, kan der ochså komme lite overskott av dieselolja ned i oljan i vevaxelhuset.
Hoppas detta giver en forklaring på hvad problemet normalt er årsaket av. Mvh. Finn 1786.
2010-06-11 23:20
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Fel i linje 9. Der skal stå: går derfor på denna dieselgas - osv. osv. Sorry. Mvh. Finn 1786.
2010-06-11 23:28
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.