!
Har packat om mina drev under vintern. Tog kort på propellrarna vid upptagning. Svart Propeller left satt på vänster sida, Höger propeller vit. När jag monterade tillbaka satte jag vänsterroterande drevet till vänster med vänstergående propeller och tvärtom.
När jag lägger växeln i framläge så backar båten.
Min fråga är! Hur ska det sitta för att vara rätt?
MVH
Stefan
2010-07-05 15:18
Stefan Silfvernagel
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Problemet er at du har byttet drevene med propeller fra højre til venstre og fra venstre til højre uden samtidig at kontrollere om motorerne kører modsat retning. Du kan løse problemet ved at flytte de lodrette gearskiftearme der findes inde i hvert drev under afdækningskåben bag på drevene til placering i modsatte side på gearmekanismen i det pågældende drev. Du kan også bare vælge at bytte propellerne om. Gearkablerne har du sikkert monteret som de hele tiden har været placeret i styrbord og bagbords drev. Mvh Finn 1786.
2010-07-05 16:22
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack för snabbt svar! Jag hade tänkt att prova med propellerbyte.
Skulle gärna vilja veta hur det ska vara för att det ska bli rätt.
Jag trodde att vänstergående propp skulle sitta på vänstergående drev.
Hur har ni andra erat monterat så det blir optimalt med propeller "strömmar" och allt sånt där.
2010-07-05 17:21
Stefan Silfvernagel
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Fick du några bra svar av Ingemar på Drevdelar.se, var där när du ringde. Han hjälper med renovering av mina B30 motorer samt att han är en god vän.
Mvh Lasse
Han var osäker han med! Frågade pappa! Han tyckte jag skulle byta Sida på växelstången.
Jag vill veta hur ni andra har det! Så det blir rätt!
MVH
Stefan
2010-07-05 21:14
Stefan Silfvernagel
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Kan inte kolla förr än i helgen när jag monterar till baka mina motorer. I prinsip så skall du bara byta sida på var vajern går in i drevet så att den växlar tvärt om på drevet.
Mvh Lasse
Hej Igen Stefan. Du bestemmer selv om dit 270 drev skal være venstregående på propelaxelen eller højregående ved at flytte på den lodrette skiftearm jeg omtalte i første indlæg.
Der er i princippet ikke noget VP drev der hedder højre eller venstregående. Om propelleraxelen skal gå venstre eller højre indstiller man jo i gearmekanismen som jeg har forklaret i mit første indlæg. Det spiller ingen rolle teknisk eller mekanisk for et VP drev om det i gearskiftemekanismen indstilles til at gå højre eller venstre på propelleraxelen
Derimod findes der undertiden højre og venstregående motorer.
Ved dobbeltmontage af motorer er det altid meget vigtigt at propellerne går hver sin vej da bådens agterende ellers vil trække mod højre hvis begge propeller går i samme retning til højre og til venstre hvis begge propeller går mod venstre. Det er alt du behøver at bekymre dig om. Følger du mine tips behøver Du behøver ikke spekulere over noget med "propellerstrømmar" o.s.v. Mvh. Finn 1786.
2010-07-05 21:49
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Lasse. Det er mere kompliceret end du tror "bare" at bytte gearwiren om hvor den går ind i transumpladen. Man skal først fjerne den lille rustfri plade der holder kablet fast hvor det går ind i drevhuset og siden afmonterer man kåben der dækker drevets gearskiftemekanismen. Så kan man afmontere gearkablet inde i drevet og inde fra motorrummet trække det ud af gummislangen der er monteret indvendig på transumpladen. Den prop der er monteret i hullet i transumpladens modsatte side skrues ud. Siden skal man flytte gummislangen med forskruningen der er monteret i transumpladen over til modsatte side i transumpladen og montere proppen igen i det frie hul. Husk at disse ting skal være monteret vandtæt da de normalt sidder under vandniveau. Man kan nu forsøge om gearkablet er langt nok i den nye placering, det er nemlig ikke sikkert da det nu kommer ud i en helt anden retning inde i bådens motorrum. Siden monteres gearkablet og det lille rustfri holdebeslag til kablet igen i drevet. ALT DETTE KAN KUN GØRES MED BÅDEN PÅ LAND.
Det er et unødvendigt stort arbejde at udføre når det hele normalt let kan klares udefra på ca. 10 - 15 minutter pr. drev mens båden ligger i vandet. Enten klarer man problemet ved at flytte den lille rustfri stang i gear mekanismen, der sidder inde bag dækslet på drevbenet, over til modsatte side i skiftebeslaget eller man bytter propellerne. Det spiller ingen rolle hvilken af disse 2 ting man vælger at gøre. Mvh. Finn 1786.
2010-07-05 22:53
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Det normala är att välja "utåtgående" propellrar, dvs att BB motor har vänstergående och SB motor högergående. Detta kommer sig av att man förr inte hade drev utan raka axlar. Man får förstärkt girförmåga genom att välja utåtgående propellrar. Samma princip har sedan tagits över även när man har drev, men det är mindre viktigt vid drev.
"Inåtgående" propellrar finns normalt endast på mycket snabba båtar, t.ex. tävlingsbåtar. För dessa vill man ha så liten vridande (svängande) inverkan som möjligt om endast den ena propellern har grepp, t.ex. vid ett hopp.
Du ska välja utgående propellrar och därför skifta den rostfria stången innanför locket som Finn beskriver. Volvo Pentas dres är unika i det att man kan välja rotationsriktning på detta sätt. Växelkablen bör inte behöva flyttas.
Att skifta växelstången är lätt, men det är två små saxsprintar som kan vara svåra att få ut och sedan i när båten ligger i sjön. Se till att köpa några extra innan du börjar med jobbet.
2010-07-05 23:16
Björn Langbeck
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.