!
Hej har letat bland gamla inlägg ang bogpropeller, det senaste var från 2007. Min fråga är om det på 3 år finns några som har mer erfarenheter ang installation av bogprop i en OF 32:a? Styrka, märke, m.m.? Har tittat på en QP BP800 som är på 6,8 Hk för vad jag förstår av tidigare inlägg så ska man, när man ändå lägger ner pengar på en bogprop passa sig för att köpa för liten.
2010-07-23 10:26
Marie/Kjell Skoglund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej.
Jeg har installeret en Volvo QL CT600. Passer perfekt til båden og har rigeligt med kræfter. Passer perfekt under den foreste dørkplade i forkahytten fordi motoren sidder med en 90 grader vinkel og derfor er der plads til den der.
Har netop købt en 32 oceanfarer fra 1970 og vil installere en bovpropel. Har du Carsten nogle billeder fra din installation. Troede ikke at der var plads lige før vandtanken. Vil starte projekt i efteråret! mange tak.
Anker Ekelund
2010-08-02 16:38
Anker Ekelund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Anker.
Hvis du søger på"bovpropel 32 oceanfarer" så får du nederst i diskusionen nogle gode billede på en installation af Volvo QL CT600.
Jeg har brugt min båd og bovpropel rigtig meget her i sommer. Jeg må sige at det giver nogle fantiske muligheder i snævre havne og med vindafdrift. Føler mig helt sikker i alle situationer. Før var det svært når der var vindafdrift selv om der er 2 motorer. Uden vindafdrift bruger jeg næsten ikke bovpropellen. Men vindafdriften har så stor en betydning at man meget lidt kan komme galt af sted i havne med meget lidt plads. Kombineret med 2 motorer kan jeg bevæge båden i alle retninger selv med god vindafdrift.
Jeg installerede selv bovpropellen og det kostede mig kr. 15000 incl glasfibermaterialer, bovpropel og alt styring
Min båt har en Vetus 75 kgf, 4,4 hästkrafter. Funkar utmärkt. Den är monterad under främsta durken i förpiken.
2010-08-16 20:54
Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Mårten, precis en sån tänkte jag installera. Har du några bilder? Gjorde du jobbet själv? Antar att man kan plasta och fixa den biten jag tror inte jag vill borra hålet, känns lite jobbigt om det blir fel. Hur gjorde du med strömmen? Jag fick ett förslag på 2 batterier framme vid propellern och sen dra ledning för laddning bak till motorn.
/Kjell
2010-08-17 20:21
Marie Skoglund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Installationen gjordes av förra ägaren, jag kan fixa bilder vid tillfälle.
Förra ägaren hade satt ett separat batteri framme vid bogpropellern, vilket var sammankopplat med den övriga förbrukningsbanken. När jag bytte batterier så flyttade jag fram hela förbrukningsbanken på 3*100 Ah AGM så att dessa sitter under durken i förpiken. Det ger såklart en väl lång kabel för laddning från motorn med därtill spänningsfall, men å andra sidan laddar jag huvudsakligen via solpanel.
Fördelen med placeringen är att jag har batterierna samlat och dessutom i ett utrymme som är svårt att använda för stuv. Nackdelen är att båten idag är väl framtung (båten har dessutom bara en motor och en bränsletank). Till nästa säsong planerar jag därför att sätta batterierna under durken i aktre salongen och därifrån en grov kabel till bogpropellern.
Ska du ha en mer konventionell installation med separat batteri där framme så tror jag det räcker med ett batteri, eventuellt av typen startbatteri som kan ge rejält med ström snabbt. Det batteriet bör då inte ligga i samma batteribank som övriga förbrukningsbatterier. Ett alternativ kan vara koppla in det batteriet till generatorn med klena kablar och en CTEK DC/DC-laddare som höjer laddspänningen till rätt nivå. Då slipper du använda så grov, tung och dyr kabel.
2010-08-17 20:59
Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
På erlandssons föreslog dom 2 batterier och en laddare typ CTEK för att ladda batterierna ibland. Han sa att man hade hört om den typ av installation på västkusten?!
Undrar om det skulle funka eller varför inte solceller som du har? Om du har bilder så vill jag gära se dom.
/Kjell
2010-08-17 21:51
Marie Skoglund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Observera att min installation innebär att jag inte har något separat batteri för bogpropellern, utan att den körs via den ordinarie förbrukningsbanken.
Rådet om laddning via CTEK-laddare handlar antagligen om att göra en enkel installation.
En bogpropeller drar ju väldigt lite ström räknat i Ah. Säg att du kör bogpropellern i 10 sekunder per dag i 30 dagar per år, vilket jag tror är väldigt högt räknat. Förbrukningen blir då ca 21 Ah, vilket ska ställas mot att ett startbatteri kanske har en kapacitet om ca 70 Ah.
(4,4 hk = 3 kW = 3000 W)
(300 sekunder = 5 minuter = 1/12 timme)
(3000 W / 12 = 250 Wh)
250 Wh vid 12 volt är 250/12 = 21 Ah
Undantar vi det faktum att batterier bör hållas fullt laddade för att maximera livslängden så räcker det alltså med att ladda batteriet i samband med att du lägger i båten på våren.
Har du landströmsanslutning till båten kan du slippa koppla in laddare genom att ge batterierna en egen fast monterad laddare så fylls de på så fort du kopplar in kabeln i båten. Alternativt att ladda med en DC/DC-laddare som jag föreslog. Fördelen med en landströmsladdare är att de är billigare; några hundralappar för en liten
Av ovanstående kalkyl kan vi se att antalet batterier till bogpropellern bör styras av hur mycket ström batteriet kan leverera momentant, snarare än av den totala kapaciteten. Har du fast laddning av batteriet (från motor, solpanel eller via landström åtminstone några gånger per säsong) skulle det antagligen räcka med ett ganska litet startbatteri kanske neråt 40-50 Ah.
2010-08-18 08:26
Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Jag har låtit installera en Vetus 50 KGF i min Sedan 32 Fly år 2000. Hade inte en tanke på att göra det själv utan jobbet blev gjort på varv. KGF betyder Kilofeet och den ger 500 Newton. Enligt Vetus skall man inte räkna i hästkrafter utan i Newton som anger "pushing power". Trots att båten är väldigt hög, och har därmed ett stort vindfång, har denna varit tillräckligt kraftig. Bogpropellern är kopplad direkt till ekonomibatterierna av vilka jag har 2st. I vintras lät jag installera en Marinno Exturn 180 akterpropeller som på grund av att båten drivs med 2 st drev skruvades fast under badbryggan, nu kan vi gå sidlänges eller svänga 360 grader på stället, om så skulle behövas. God forsättning på båtsäsongen, Kim
2010-08-18 13:21
Kim & Ingalill Tuomolin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Akterpropeller vill jag ha bild på! Trodde detta var omöjligt på båtar med drev.
2010-08-18 16:36
Mårten Levin
Ja med! Har precis suttit coh funderat på hur man skulle göra med 2 motorer.
/Kjell
2010-08-18 18:59
Marie Skoglund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Det är inget problem med akterprop, Dom flesta nya större båtar med dubbla drev har detta. Ett exempel är Vetus akterprop för båtar med 2 drev. se bild
/Anders
Hej Mårten och Marie, bifogar tre bilder på den nyinstallerade akterpropellern. Bilderna togs då båten ännu låg i hallen. Eftersom den låg med aktern så nära väggen fick vi inga bilder rakt bakifrån, utan endast från sidan.
2010-08-19 20:09
Kim & Ingalill Tuomolin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
2010-08-19 20:22
Kim & Ingalill Tuomolin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Installationen tycks ju enkel och smidig, särskilt om man har en plastad badbrygga så aggregatet döljs helt. Får man fråga vad kalaset gick på?
2010-08-19 21:13
Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Själva propellerns netto pris var eur 2.800.- plus moms 22% sedan kommer det till diverse delar, ledningar, avbrytare 2st joysticks mm. samt arbetet så sluträkningen var ca eur 4.000.-
2010-08-20 12:16
Kim & Ingalill Tuomolin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Kim & Ingalill .
Står kanske i begrepp att köpa en likadan propeller som du har monterat, undrar egentligen bara om du vart nöjd med installation och funktionen. Fungerar det som du tänkt, har du upplevt några problem med din propeller?
Med vänlig hälsning, Kjell
2012-07-15 19:08
Marie Skoglund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.