!
Jag upplever att när jag har mer än två passagerare sitter i dinetten så lutar båten, rätt så naturligt, jag vet, men när man är 4 vuxna i dinetten så lutar den som f..n.
Jag retar mej på detta och har funderingar på vad man kan göra åt det. Jag jämför med en kompis som har en Flipper 717, bättre V-botten än coronet och ändå så lutar den knappt något fast man sitter 4 i dinetten. Kanske att den är något bredare.
Har ni upplevt samma sak och är det någon som funderat på lösningar?
Man kanske måste modifiera skrovet och göra det bredare längst ner men det är ju ett jättejobb..
Tråkigt eftersom jag ser detta som båtens enda nackdel.
/Fredrik.
Hej Frederik.
Du skal investere i et sæt trimflaps , det vil løse dit problem.
MVH: Carsten
Menar du att den lutar vid stillaliggande eller under gång??
I fart löser du ju det med trimplan som Carsten säger. Stillaliggande ser jag ingen lösning. Har själv inte tänkt så mycket på det. Kanske mest beroende på att vi oftast sitter bara två i dinetten. Är vi fyra eller fler dukar vi upp på akterdäck.
Fillpern har ju ett fylligare akterparti som säkert stagar upp i sidled. Men nog lutar jag hellre än att byta till en dylik.
Att bygga om låter som en både knepig och tveksam lösning i mina öron.Bättre att alltid sitta bredvid en vacker dam så kan lutningen medföra vissa fördelar.
;-) Bo
2010-09-03 15:27
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Snabba svar, härligt.
Jag menar vid stillaliggande samt vid låga farter. När jag kör fort så använder jag självklart trimplanen, och då har det ingen roll.
Kör rätt ofta med 3-4 personer och då ser jag detta som ett problem.
Lustigt min 24 är tvärtom. Mycket styvare på styrbordssidan.
Min är som Tommys, mycket lasttåligare på styrbord. 26 F
2010-09-03 20:48
Christian Appelgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Eftersom skrovet är lika på båda sidor så borde den väl vara lika lastålig på båda sidorna. Sen kan man väl lägga batterier och andra tunga saker på sidorna för att uppväga tyngden från folk som sitter på dinetten, men då kommer ju inte båten ligga rakt när ingen är i den.....en båt kan väl inte vara mer lastålig på en sida?
//Fredrik
2010-09-03 21:28
Fredrik
Hvordan er din nuværende brændstoftank placeret ? Ligger den på tværs i båden vil brændstoffet i tanken helt naturligt altid bevæge sig ud til den side hvor der er mest vægt i båden og vil derved medvirke til at forøge bådens krængning.
Bådens naturlige krængning under sejlads og når den ligger stille forøges derfor en del mere end normalt hvis passagererne eller medbragt grej placeres mest til den ene side i forhold til midten af båden. Bådens krængning når man går ombord langs sidedækket vil ligeledes være noget større i de tilfælde hvor man har en tværliggende placering af en forholdsvis stor brændstoftank i båden.
Dette er noget man ved beregning af et skibsskrogs stabilitet og opretningsevne betegner som en faktor der handler om væskers frie bevægelse i skibsskrog. Derfor vil et skibsskrog hvor der befinder sig en del vand eller anden væske i fri bevægelse indenbords, være meget ustabilt og krænge mere end normalt.
Dette mærkes tydeligt hvis man har prøvet at gå ombord i en fritidsbåd der af en eller anden årsag har været læk og taget en del vand indenbords. Så oplever man hvor meget den krænger bare man flytter sig lidt til den ene side på båden.
Tanke af samme størrelse placeret ude i hver side af et bådskrog eller en placering midtskibs i længderetningen og så dybt i skroget som muligt giver derfor de bedste krængningsstabiliserende egenskaber i et bådskrog. Mvh Finn 1786
2010-09-04 00:02
Finn Lindblad Jensen
Ja, min tank ligger ju tvärs framför motorn som orginalmonteringen.
Men man kanske skulle tjäna på att sätta en skiljevägg i tanken så inte bränslet vid halv tank lägger sig på samma sida som alla sitter. Sedan måste det ju vara bättre att köra med full tank för då kommer ju bränslet ingenstans. Det vore intressant att veta vad som händer med stabiliteten vid stillaliggande om man skulle förlänga skrovet på bredden längst ner på sidorna i akter med ca 10cm, och vad skulle hända med sjöegenskaperna i stora vågor?
//Fredrik.
Att luta tillhör båtlivet, vad vore livet utan att vara sne!
Om du störs mycket så borde du fundera på att installera trimtankar istället för att bygga om skrovet.
2010-09-04 17:02
Peter Karlsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.