!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Dou prop påstående behövs vederläggas

Sefarer 27 II.
Den har dubbla propellera och då fick jag påstående om
att mina probellrar kunde vara motverkande, inget mer specifik ledtråd fick jag.
Sedan har jag även fått påstående att det inte spelade någo roll
om motorer backade eller ej.
Detta väckte frågor som jag inte fått ihop igen.
Jag har 2 st mercruser 470 motorer och alpa one drev.
Hur hänger det ihop .
1.
Skall propplerar vara lika eller skall de vara motverkande.
2.
Kan drivningen till dreven vara så att de snurrar åt var sitt håll ?

2010-09-22 11:30

Joakim Inkapööl
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Vid singelprop och två motorer brukar man ha motverkande propellrar. Den ena vänstergående och den andra högergående. På VP 250/270/280/290 drev är det en enkel operation att ändra från vänstergående till högergående.

Mercruiser brukar vara lite mer besvärligt att få till det. Lösningen har varit både ett speciellt drev som är vänsterroterande men även motorer som går åt andra hållet förekommer (annan kamaxel, fördelare mm)
Har sett en del Coroneter med Mercruiser och högergående på bägge dreven. Om det är en nackdel i praktiken vet jag inte.

Fördelen vid dubbla motorer och olika rotationsriktningar är nog främst att minska avdriften. Man kan även utnyttja avdriften till sin fördel vid tillägningar när man har två motorer med vä resp. hö rotation.


Duoprop är när du har dubbla propellrar på ett drev.

2010-09-22 12:08

Johan Ottosson
Medlem
32 Oceanfarer
24 Family

Hej Johan!
Tack för ditt svar. Enda nackdelen är således avdrift om jag tolkar dig rätt , ingen påverkan på hastighet eller bensin förbrukning ?

Sedan kan ju Dou prop diskuteras, Duo står ju för två och prop för propeller så mitt sätt att utrycka sig är ju inte helt fel.

Men om jag inte missminner mig är väl duoprop ett vedertaget begrepp som VolvoPenta har tagit fram.

Jag skall använda dubbel montage.

Finns det dubbel montage med dou prop ?

Med vänlig hälsning
Joakim Inkapööl

2010-09-23 10:53

Joakim Inkapööl
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Ja det finns det!

2010-09-26 06:14

Per Lindberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

När propellern roterar åt ett visst håll får du ett vridande moment samt en "paddeleffekt", dvs att när bladet befinner sig i nedre läget har du högre tryck än på bladet på bladet ovanför.
Detta påverkar styrkrafterna. För att styrkrafterna skall ta ut varandra väljer man en vänster och en högergående propeller i en dubbelinstallation. På äldre båtar fanns ingen styrservo och då var det viktigare att minka styrkrafterna som uppstår med båda propellrarna roterande åt samma håll. I dag har de flesta installationer servostyrning.
På duoprop har du en vänster och en högergående propeller på samma drev vilka då eliminerar styrkrafterna.

2010-09-30 12:45

Hans Eriksson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies