!
Hej behöver lite tips på nya motorer till min 27.
Har 2st aq 170 idag och dom orkar inte med längre
har kollat runt lite på både bensin och diesel men jag vet inte längre vad som blir bra ÄR JU INTE MILJONÄR.
Mvh kenneth som har den enda 27 seafarer med flya
Gör som jag gjorde. Jag renoverade mina 2 QA170 själv, är man händig så går det. Men har man pengar eller har råd så gör som alla andra, Köp.
Mvh Lasse
Renoverade motorblock är inte så dyrt, men då har man kvar den omoderna 60- eller 70-talslösningen.
2010-10-17 09:39
Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Allt för mej är en kostnads fråga. Är man egen företagare med bensin o livs långt ute på landet så är allt en fråga om vad saker kostar nu, inte vad det är värt sedan. Själv klart vill man ha så nya saker som möjligt. Köper du en Amazon eller 142 så byter du inte motor.
Skulle jag vara Kenneth så skulle jag byta till Bättre begagnade bensinare eller Nya dieslar av lite okändare märke för att kostnaderna inte ska springa i väg. Udda bygge, gjort de själv eller något som var med på köpet. Skulle själv vilja ett helt tak på min 27:a. Lite bilder inne från skulle vara intressant.
Mvh Lasse
Peninsulardieslar! Skitbra helt enkelt....GM-block i grunden!
2010-10-17 14:59
Per Lindberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Sitter med samma bekymmer som du Kenneth, på hemfärden till vinterförvaringen nöp en av mina kära B30... Motorerna är nu lossade från sköld motortassar etc och väntar på lyft och transport hem till garaget för åtgärd. Konstaterade att numera finns alternativ till VP vad gäller avgaslimpan, 6995 kr hos drevdelar mot nära 20000 kr hos VP kanske kan man få ekonomi i en renovering? Renoveringsdelar är i vilket fall inte svårt att hitta men kostnaderna springer fort iväg.
Kompletta V6/V8 hos t.ex USAONLINE är inte extremt dyra om man behåller dreven. En del pyssel med avgasrörmokeri blir det förstås. Kanske byta utväxling i dreven, i alla fall nya propellrar osv. Instrument mm.
Mycket att fundera på denna vinter.
Hej igen.
Tanken e och stoppa i några andra motorer med lite mer hk/vrid det inge större fel på mina motorer hel renoverade för några år sedan med rostfria limpor och sötvatten kylda sedan nya. Men effekten räcker inte till kollade vad båten vägde vid upptagningen så jag fattade att de gick tungt i sommras och drog bensin så man trode att de var hål i tanken
Jag har titta på usaonline på både v6 och v8 undra om v6or blir bra ingen som har såna i sin 27??
Svar till Lars Jansson flyan satt på vid köpet kan fota lite inne i båten om du vill?? har in bild från aktern
Vore kul med bilder.
Mvh Lasse
Ett alternativ till usa motorer är att köpa inom EU från England. Bra växelkurs och bra priser. Jag fick ett pris på två vp130 inklusive sx drev och allt som jmf med Sverige blev 40% billigare ink transport. Alternativt en vp5.0 ny med drev o allt 8300 pund ca 90.000 skr. I sverige 140.000 skr.
svenska priser på motorer är höga.
2010-10-20 09:14
BB
Här är ett exempel på sida med motorer, både nya och beg. addera 17% vat. http://coastalrides.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=646
2010-10-20 09:38
BB
tamd 41or kanske skulle vara nåt??
Absolut, dom motorerna är mer eller mindre skottsäkra om dom är välservade och du lär få fina prestanda (2x200hk är perfekt för din båt). Dessutom finns det ganska gott om dom som beggade och hur säkerhetssynpunkt är diesel alltid att föredra.
2010-10-22 22:28
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Ta och ta en titt på cummins 6bt 5,9 Diesel
Väldigt vanlig innom marinsektorn, det är även enkelt att justera hp antalet till lagoma nivåer .
Den fins i marinutf på allt fr. 180hp till 370hp
med ett högt virdm.
Konvertera en bilmotor fr en dodge pickup (cummins 5,9 diesel) och lägg efäkten på 250-300hp (singelmont )
så har du en motor som går till evigheten......
de blir iaf mitt kommande byte på min 27st II. jag har nu 2x md32 och den går billigt men är ganska slö.
En 5,9 beg kostar ca 20000-40000 sek beroende på årsm. / Mil.
det fins mycket på youtube att se ang dessa motorer i bilar.
vissa med över 1000 hp.....
mvh / per Åkerström
2010-10-26 15:29
Per Åkerström
Ett singelmontage tror jag är det bästa alterntivet på en 27 fotare, man måste försöka att hålla nere vikten på motorinstallationen, att sätta i två 41 på 560kg/st är nog inte vad båten är konstruerad för.
Själv ska jag prova ett singelmontage i en 30OF,
motorn väger då 760 kg och levererar 300hp+(går att "chippa"+45hp). och vrid runt 900nm.
Finns mkt intressanta motorer på allehanda siter med V8 som bas, till en mkt billigare penning en tex volvo penta.
Fördelen med ett singelmontage är naturligtvis vikten och endast en motor och drev att serva, nackdelen är att man mister manövreringsförmåga samt att det är säkrare om någon motor skulle haverera. (hur ofta händer det?)
Så mitt råd är, satsa på ett singelmontage.
Singelmont är att föredra på en 27a , min är på tok för tung i aktern med 2x md32.
så en cummins på ca 300hp och 900-1000nm är perf.för mej.
2010-10-28 09:30
Per Åkerström
klyven e man.
Måste sätta fart nu om man ska åka båt till sommarn
Et bilde av den forrige båt etter motor bytte
Beklager feil bilde
Hei. Her er det bare å gjøre som Ole Kristian. Sett i et stk Volvo Kad 43.
Jeg gjorde det samme med min 27 Seafarer. Helmax og som å få helt ny båt.
2010-12-30 17:58
Aage Halvorsen
Kig på VW marine TDI 265-6. Den vejer inkl. drev og transum 425 kg. En mervægt på 100-200 kg helt agter betyder meget for økonomi og fart. Jeg har eksperimenteret en del med at flytte vægt frem og tilbage i båden under sejlads. Det drejer sig om at få så meget vægt som muligt frem i båden.
Et af mine eksperimenter gik ud på, at flytte 2 personer (ca 180 kg) fra agter til for. Farten blev øget fra 18 til 23 knob uden at røre gashåndtaget. Jeg skal i gang med at flytte akkumulatorer så langt frem som muligt. Ligeledes skal brændstoftanken flyttes frem. Alt hvad du sparer i vægt (særlig i agterenden), kommer dig til gode som fart og god økonomi. Du kan nøjes med mindre motor og du bruger mindre brændstof, så enkelt er det.
2011-01-02 15:55
Peter Kehlet
Hej Peter !
Din teori med at flytte vægt frem i båden er rigtig ved lavere planingshastigheder , det er jo det man gør ved drevets powertrim , hvor du trimmer ind og presser stævnen ned , og ved højere hastigheder trimmer du ud og løfter stævnen , for at gøre den våde overflade så lille som mulig.
Hvad vil du så gøre hvis du har flyttet vægten frem og skal sejl hurtigt , så er det det lidt svært at flytte vægten tilbage medens du sejler.
Det optimale vil nok være at placere vægten agten for midten , og så sejle båden på trimflaps og powertrim.
MVH. Carsten
Hej Carsten.
Når jeg taler om at flytte vægt frem i båden, er det selvfølgelig indenfor rimelighedens rammer. Tanken bliver flyttet frem til midterskottet (ca 0,5 meter) og akkumulatorerne bliver flyttet 2 meter frem. Det er rigtigt at man kan trimme sig ud af problemet, men selv de mest effektive trim koster effektivitet. Båden behøver ikke at være "haletung" for at sejle hurtigt (+35 knob). Så jeg forstår ikke, det du skriver med at flytte vægten tilbage.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.