!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Fukt i fördelaren.

Är det någon som har en lösning på problemet med fukt i fördelaren?
Jag har en VP 200 hk V8 som är mycket känslig för fukt i tändfördelarlocket. Motorn tappar ork och misständer efter att den blivit varm och jag är tvungen att torka ur fördelarlocket. Det bildas vattendroppar på lockets insida. Efter urtorkning går motorn bra. Finns det något botemedel mot detta?

2002-07-13 01:00

Roberth Johansson

Borra ett hål i fördelaren, stoppa in en gummislang i hålet. Koppla andra änden av gummislangen till insugsröret någonstans så att
ett sug uppstår. Jag har inte prövat själv, men
fick tipset av en vederhäftig person i veteranbilskretsar.

2002-07-15 10:10

Nils Stammler

Normalt sett skapas fuktbildning i ett fördelarlock som har någon form av sprickbildning. Sprickan kanske inte alltid är skönjbar för ögat, men släpper trots allt in fukt i locket. Det bästa är alltså att ofta byta ut både lock rotor, brytarspetsar eller t.o.m. konvertera motorn till transistorsytem (brytarlöst system) för en ganska billig kostnad. Vidare bör man se till att det finns lie fett vid brytarklacken som ligger an mot fördelaxeln och droppar lite olja i fördelaxeln på dess dyna som ligger i axelns ihålighet. Allt detta brukar framgå av en väl definierad verkstadshandbok etc. Med helt fräscha förslitningsdelar i ett tändsystem (inkl. stift & tändkablage) så är min erfarenhet att motorn tolerans för t.ex. lite funktbildning blir större.

2002-07-15 13:59

David Herzenberg

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies