!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Byta 2 Aq170 motorer mot 1

Jag har precis köpt en Coronet 24 Weekender med 2st AQ170. De fungerar bra men jag funderar ändå på att sälja dem och sätta in en maskin. Är det någon som kan hjälpa mig med följande;
- Finns det någon som erfarenhet från något företag som kan bygga om akterspegeln?
- Förutom motorn vad kan förberedande arbete kosta?
- Vad kan 2st AQ170 med 270 drev, i bra skick, vara värda?
- Är det något man ska tänka på?

Tack på förhand
Johan

2011-06-04 17:55

Johan Brännmark
Medlem
22 Daycruiser

Jag har just slängt ut mina två AQ 130 och ersatt dem med en ny V8:a. Lindströms båtvarv på Smådalarö gjorde ett utmärkt bra jobb och det går inte att se att det suttit ett dubbelmontage där tidigare... förutom på vattenlinjen som jag inte har kompletterat där de båda dreven satt tidigare.

Vad menare du med "förberedande arbete"?

Inte mycket. Jag fick några tusen kr för rubbet och orkade inte ens tänka tanken på att få hem fyra lastpallar i garaget med gamla motorer och drev som jag sedan skulle försöka sälja på Blocket.

En hel del! Jag har bytt allt mekaniskt och det blir ganska mycket när man kommer igång.

2011-06-04 19:38

Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

OBS att det kan finnas intresse för originalmotorer inom klubben t ex undertecknad som visserligen behöver två fräscha AQ130/270 från dubbelmontage men där även ev AQ170/270 kan vara av intresse.

I övrigt så kvider det i mig att ännu en Coronet får singelmontage....... ;-)

Mvh Peter

2011-06-04 20:06

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Med förberedande arbete menar jag bl a lagning av skrov. Vad blev slutkostnaden för dig exkl motor?

Inget är beslutat och motorerna fungerar bra så det är möjligt att vi behåller setupen som den är.

/Johan

2011-06-04 20:36

Johan Brännmark
Medlem
22 Daycruiser

Det gör en helt enorm skillnad att slänga ut de där gamla motorerna och ersätta dem med en ny.

Mina var samma motorer som monterades i Volvo Amazon på 60-talet och man kan ju tänka sig hur kul t.ex. en ny XC60 skulle kännas om man fick den levererad med en sådan motor istället för en modern motor.

De är otroligt omoderna och lågpresterande med dagens mått mätt och dessutom ville jag försöka komma bort från brandrisken som ett par gamla förgasarmotorer medför.

Motor, drev, ny tank, ny styrning, EVC, spårsändare mm ingick i offerten som jag fick. Jag fick alltså ett pris på allt från hämtning till färdig och ombygd båt, så jag vet inte vad just ombyggnationen av akterspegeln kostade.

2011-06-04 21:50

Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Dubbelmontaget må se häftigt ut för utomstående betraktare, vilket jag iof. kan förstå, men det är inget kul att vara ägare av.

Dubbla servicekostnader, dubbel bränsleförbrukning, stora förluster och dåliga prestanda är knappast något att jubla över bara för att det ser häftigt ut med dubbla drev. Må vara att de är kul att manövrera inne i trånga hamnar med dubbelmontaget, men hur ofta gör man det?

Bättre att dessa fina båtar får nya motorer (enkelmontage) så att de kan leva vidare med moderna prestanda.

2011-06-04 22:04

Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag måste säga Tomas att jag förstår synpunkterna Du framför, dom ÄR vettiga. MEN jag måste hävda motsatsen, jag har nu bara haft min Coronet i några veckor men detta med dubbelmontage inser jag är något jag alltid velat ha.
Dels ÄR det tufft att se på... :-) Men det jag verkligen uppskattar är manöverfördelarna och framför allt redundansen i att ha två separata drivverk.

Tidigare ägare Olle verkar också ha tänkt så! Tina är utrustad med 4-batteribanksystem. Egentligen rätt så överdrivet poden riktigt stor båt. Tog ett tag innan jag satt mig in och förstod elsystemet.

2011-06-04 22:34

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Visst! Det är ballt på många sätt, men du hittar (av naturliga skäl) knappast någon båtförsäljare i dag som säljer en båt i den här storleksklassen med dubbelmonterade inombordare.

Jag var också inne på att behålla dubbelmontaget till en början, men insåg snabbt vilken omodern och kostsam lösning det skulle vara. Min båt går nästan dubbelt så snabbt nu och med en grym acceleration. Dessutom går den mycket bättre i vattnet och drar (max) hälften så mycket bensin som innan.

Har man gamla 60-talsmotorer kan det nog vara bra med dubbla eftersom de inte är särskilt pålitliga. Mina, som var i bra skick, var ganska bökiga att få igång och jag fick ge mycket gas för att de skulle starta. Dessutom tjyvstannade de innan de blev varma. Den nya motorn behöver ingen gas utan man vrider på nyckeln och den lägger sig snällt på 800 varv/min. direkt.

Grundkruxet var att mina gamla 60-talsmotorer inte var något jag ville ha kvar och om man ska modernisera motorpaketet/paketen, så kommer man snabbt fram till att ett nytt dubbelmontage med moderna motorer inte är ett ekonomiskt försvarbart alternativ... t.o.m. tveksamt om det går att försvara ekonomiskt att sätta in ens en ny motor i en så gammal båt.

2011-06-04 23:09

Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Kan bara instämma med dig Peter... Dubbelmontage är oerhört överlägset!... :o)

Underbart att kunna manövrera båten så fritt och grasiöst... Utan tvekan värt merkostnaden...

I alla fall om man frågar mig... :o)

Lägger man sen till driftsäkerheten när man går över stora vatten så är merkostnaden försvinnande liten...

Bifogar länk till lite dubbelmontage ljud!... :o)

http://thechamp68.blogspot.com/2011/05/batliv.html

2011-06-04 23:17

Magnus Säker
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Thomas,
Jag förösker budgetera om det är ekonomiskt försvarbart, vad kostade hela ombyggnationen?

/Johan

2011-06-05 09:22

Johan Brännmark
Medlem
22 Daycruiser

Jag mailar dig!

:-)

Hälsningar

Tomas

2011-06-05 09:41

Tomas Melander
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies