!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Tips vid montering av 290 DP!?

Hej,
Dags att montera 290 DP drevet på min 21 DC. En utmaning varje år som består i 2 huvudmoment:

1. Få in axeln och hänga drevet på drevbultarna

2. Montera på knutbälg, avgasbälg och kylvattenintag

Vad gäller den första delen finns det en rad av avancerade hjälpmedel för att balansera 50-60 kg drev och få in det i rätt läge. Brukar även funka med muskelkraft, 4 händer och lite tålamod.

Utmaning nr 2 anser jag värre, eftersom bälgarna och slangen alltid upplevs som för korta och utrymmet är minst sagt begränsat.

Jag skulle därför vilja veta om någon klubbkamrat sitter inne på banbrytande tips inom området.

- Metod?
- Verktyg?
- Annat "trolleri"?

Tips mottages tacksamt!

MVH/Magnus

2011-06-13 12:37

Magnus Rubertson
Medlem
21 Daycruiser

1. Jag har en liten pall i exakt höjd för att träffa axeln för att sedan slåin bultarna.
2. Jag sätter lite Glidex på de 3 slangarna. Verktyg a' 2st vinklade spets tänger. Börjar med den översta. Sedan den längst ner, nu vinklar jag upp drevet med stötta och svänger det i botten läget. Kyl slangen är lätt att dra i och trycka dit. Klart.

2011-06-13 21:48

Tommy Nieminen
Medlem
32 Oceanfarer

Fick ett tipps av en kille att montera en kloss med ett hål i på en domkraft i hålet stoppas propelleraxeln sen var det lätt att montera drevet.

2011-06-14 21:33

Torbjörn Ivarsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Det vigtiste er at drevet er i den rigtige højde

2011-06-16 09:49

Bjørn Madsen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Vi har ett verktyg som jag köpt från volvo, hänger upp drevet mot skölden och glider på plats.Funkar bra.

2011-06-19 21:48

Anders Herrlin
Medlem
24 Family

Hur ser det verktyget ut? Bild?

2011-06-19 22:14

Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Verktyget består av en bygel som fästes mot skölden, man drar ut sprintarna något och hakar i bygeln på dessa. Från bygeln går det ett rör rakt bakåt i vilket man hänger drevet i en löpare. Sen är det "bara" att låta drevet glida in på plats medan man håller i drevknuten rakt så att splines kommer rätt. När axeln hamnat rätt slår man in sprintarna i drevet och lossar bygeln. Kan vara trixit att får drevet i exakt rätt höjd, bra att märka nivån på skölden. Med litet fett på kylslang och bälgar brukar det sen gå att få på dessa. Passar både 280 och 290 drevet.

2011-06-21 22:41

Anders Herrlin
Medlem
24 Family

Hej,
Bra tips från alla egagerade, tack! Årets lösning på utmaningen blev dock att engagera den lokala VP-mekanikern, vilken med sina specialverktyg monterade drev, bytte båda zinkanoderna och gjorde injusteringar på c:a 45 minuter. Givet det faktum att Drevia tar nästan 10 000:- för monteringsverktyget kommer jag kunna använda åtets upplägg under 20 års tid för samma pengar och dessutom känna tryggheten att gejorna är monterade av proffs och sitter som de skall...

Ha en trevlig Midsommar!

MVH/Magnus

2011-06-22 12:21

Magnus Rubertson
Medlem
21 Daycruiser

Hej Magnus!

Vad fick du betala för det?

2011-06-22 14:26

Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

För det kostade väl mera än 500kr?

2011-06-22 14:28

Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies