!
Hej,
Vi bensinmotorägare (har själv en VP 5.7 GS, 270 hk, 1999) drabbas i år (?) eller nästa år av ökad etanol i bensinen. Har försökt ta reda på om min motor klarar det men ännu inte lyckats få något besked. Någon som har något tips? Verkar väldigt svårt att hitta information om detta.
Om det inte går att köra på E10 är väl alternativet är att tanka 98 oktan.
Hej, Har hittills "bara" haft problem med utombordarens tankslang men fått den bytt av Tohatsus återförsäljare i Borås. har dessutom fått bekräftat att sjömackarna har samma blandning som på land men är lika nyfiken på svaret som Du! Har själv 2 st VP 4,3 Gi.
Mvh Johan
OK.
Undrar om det finns andra som har synpunkter eller erfarenheter av E10.
På Åland har vi redan E10 95 oktan, de flesta sjömackarna har bytt till 98 oktan istället för nya E10:an. Jag har en vp431 i min coronet och kör nu på 98.
Mvh Ian
Hej!
Här i Finland har vi ju bytt till 95E10 och 98E5, både på sjömackarna och på land. Dvs i 98an finns det 5 % etanolblandning. Ingetdera är ett bra alternativ för det är etanol i båda. Själva motorn klarar egentligen bra av etanolen men det är annat med gamla bränsleslangar och andra gummi- och plastdelar. Etanolen ska, om jag förstått saken rätt, göra sådana delar lite mjuka och kan ju tex lösa upp gummi... En annan sak är ju att etanolen, som ju är sprit, tvättar och rengör lite för mycket. Dvs avlagringar och lite annat smuts som ju kan finnas i tanken kan komma att släppa från sina ställen och åka med bränslet till motorn. Och sen kan det ju bli problem. Så det finns tyvärr risker med etanolet i bensinet. Alla rekommenderar nog att man ska tanka 98an (med bara 5%etanol) istället för 95an(med 10%etanol). Dessutom så binder etanolen till sig lite vatten, så det är nog bäst att kolla genom bränslefiltren lite oftare, tappa ur vattnet från vattenavskiljaren och alltid ha ett extra bränslefilter med sig.
Det finns säkert folk som kan bekräfta detta. Detta har jag läst i den finska motorbåtstidningen Kippari och där pågår debatten åtminstone ännu i förra numret. Det kommer upp nya uppgifter och tankar om dessa "förnyade" bränslen hela tiden.
En sak som jag kan nämna att jag idag nog endast kör på 98 i bilen också. 98an är lite dyrare men "räcker längre", så skillnaden är nästan lika med noll, jämfört med om jag skulle köra på 95E10. Hajar ni?
MVH Teddi
2011-07-04 12:27
Teddi Victorzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Till er med Bensinare, förutom att det vanliga bränsle filtret sätts igen fortare kolla även det lilla fina filtret innan förgasaren.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.