!
Jag har börjat få problem med att tomången hänger upp sig på 1400-1600v/m på strybordsmotorn efter att ha kört i planingsfart. Stänger jag av motorn i ca 1 minut så återställer sig tomgången snyggt till ca 900v/m. Babordsmotorn fungerar ypperligt. Det är inte gasreglage/vajer som hänger sig för vid kontroll så är dessa helt tillbaka i tomgångsläge (det sitter två specialfjädrar på varje förgasarbrygga för att säkerställa full tillbakagång av reglage)
Misstänker någon form av tjuvluft, har någon något tips på "vanliga" fel som ger detta fenomen innan jag sätter igång med felsökning? Förgasarna är PAI44 /standard på 130C-motorerna)
2011-06-20 20:25
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag har haft samma problem en gång i tiden, Då var det länkaget mellan förgasarna på en B30 som har 3st förgasare.
Jag fick justera dom justerbara axlarna mellan förgasarna så att vid neutral blev avståndet lika.
Det ser ut som en gaffel som skall påverka spjället, det är då viktigt att spjällets arm är mittemellan gaffeln vid neutral.
den skall ej ligga an på någon sida, samt skall den påverka bägge förgasarna samtidigt när du börjar gasa.
enklast är att koppla av vajern, justera, sedan koppla på vajern som kanske också behöver justeras så att tapparna kommer mittemellan gafflarna.
Ett annat fel kan vara att förgasaren är sliten i spjällets lagring och att det där kan komma in tjuvluft.
Gissar på fördelarens rörliga delar, under brytarspetssarna.
Hmm. Tack, bägge svaren är givande, jag har inte synkat förgasarna (än) så det kanske jag skall prova. Och fördelaren ja! Skall ändå byta till 123ignition men hade tänkt ta det nästa år. Nu kanske jag ska tänka om.
Felet har kommit lite brått på, bägge motorerna gick bra under transporten upp för en månad sen med normal tomgång efter hårdkörning varje gång (utom vid ankomsten hemma då ingen av motorerna gick på tomgång p ga mycket slitna brytarspetsar)
Tack för tipsen
2011-06-20 22:30
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej igen.
Synkning gjorde ju lite nytta rent allmänt för gångegenskaperna men tomgångsproblemet var kvar (om än något mindre) Sen bytte jag fördelare mellan styrbord och barbord men problemet flyttade inte med så det är något annat. Får testa med lite startspray runt om och se om det drar in tjuvluft.
2011-06-22 01:10
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej,
Jag har detta problem med min motor. Nu vet jag att vi har helt olika maskiner i våra båtar, men problemet du beskriver liknar mitt, så det kan ju finnas en gemensam nämnare.
Började mer sällan för tre år sedan. Förra året hände det oftare. Efter att ha kört i "god" fart 30+ knop så gick inte motorn ner till tomgång.
Snabb gir mot öppet vatten, slita upp motorluckan och tvinga tillbaka spjällen. Jag har en AQ271C med 4-ports Holley. Det är de spjällen (sekundär-?)som styrs av en vakuumklocka som inte stänger helt. En liten ynka öppning och vips så gör båten 17 knop....
Jag har sökt efter förklaringar men inte kommit hela vägen ännu. Vissa teorier pekar på att vakuumklockans gummimembran är i dåligt skick.
Just nu har jag demonterat förgasaren och skruvat ner den i molekyler. Har fått tag på en renoveringssats från Hansen Racing och ska skruva ihop eländet så småningom. Jag har inte sjösatt ännu, är liiite sen.
Återkommer när jag vet mer.
MVH, Johan
2011-06-23 20:30
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Är du säker på att spjällen i förgasarna går tillbaks som de ska? Annars ett väldigt vanligt problem på motorer med dessa förgasare. Kan bero tex på dålig fjäder på gasvajern eller att fjädrarna på förgasarna inte gör det de ska.
Du kan ju ta bort luftfiltret och be nån kolla spjällen samtidigt som du drar ner till tomgång.
2011-06-24 00:46
Mattias Andersson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Spjällaxlarna går tillbaka lätt och fint, spjällen tätar som de ska.... utom just när detta obehagliga inträffar. Då hålls sekundärspjällaxeln något lite öppen. Trycker jag på en liten hävarm på sekundärspjällaxeln så stänger sek-spjällen och motorn varvar ner.
Om jag manuellt öppnar sek-spjällen vid tomgång så ökar varvtalet, så fort jag släpper så stänger spjällen. I det läget funkar allt som det ska.
Nu ska jag inte "snylta" mig in på någon annans tråd, men som sagt det kan ju finnas något gemensamt.
Peter! Har din (dina) förgasare vakuumstyrda spjäll också?
MVH, Johan
2011-06-24 23:21
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej. Nej jag har bara mekaniska spjäll, jag testade lite sent på midsommarnatten då det var helt lugnt ute och perfekt för en tur. När gasen "hängt" sig så var spjällaxeln helt tillbakadragen och mellanaxeln låg mitt imellan bägge spjällens medbringare precis som dom skall göra. Däremot så provade jag att vicka lite på blandningsskruvarna och bägge men i synnerhet den främsta sitter helt löst i gängan och när jag tryckte skruven hårt innåt så sjänk tomgången. Stargas gav ingen så jag tror att blandningsskruvar med säten i styrbords förgasare har sett sina bästa dagar. Det blir renovering i vinter.
2011-06-25 13:03
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
God idé att renovera dem. Renoverade 6 stycken i fjol vinter. Bra pris på renoveringssatser i USA. Långt under svenska priser men samma satser.
Men det lät mysko att kunna trycka in blandningsskruven? Är det tomgångsmunstycket du menar?
2011-06-26 01:38
Mattias Andersson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Kärt barn har nog många namn men enligt VP så heter den luftskruv kort och gott. Tomgångsmunstycket har jag dock sällan hört den kallas.
2011-06-26 21:32
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.