!
Hej! Mer småproblem.
Upptäckte att trimplanen helt plötsligt slutade fungera, trodde det var elfel då förre ägaren sa att det var dålig kontakt men det visade sig att pumpen går och att styrbords hydralslang har hoppat loss från trimcylindern.
Nu sitter denna bara 5 cm under vattenytan så det är inga problem att byta slangklämma och sätta tillbaka slangen men jag undrar följande? Är trimcylindern fjäderbelastad eller är det bara vattentrycket som trycker planen tillbaka i utgångslägen (infällda)?
Det vatten som ev har kommit in, kan det orsaka problem?
Om jag fyller på ny olja (helt tomt nu) måste jag lufta dessa system elelr självluftar dom efter ett antal manövrar fullt ut och in?
Jag har bara erfarenhet av elektriska trimplan och är tacksam för svar (planen är av originaltyp och som klubben säljer diverse reservdelar till)
Mvh Peter
2011-06-25 13:10
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Det är fjädrar i dom, det kan du känna om du trycker ner trimplanet. Du bör nog lyfta båten så du kan få ut vattnet, annars kan du räkna med att pumpen rostar invändigt.
Lufta gör du genom att köra planen upp och ner flera gånger.
2011-06-25 21:12
Mårten Levin
Ett alternativ till att ta upp båten kanske kan vara att bara höja aktern de decimeter du behöver. Exempelvis om du har tillgång till en mastkran så kanske du kan spela upp aktern något.
2011-06-25 21:16
Mårten Levin
Hej Peter. Trimcylindrene på det originale system er fjederbelastede och går derfor retur till neutral position uten olietryck.
Når du skal starte dit trimsystem upp igen gør du så her;
Når du har fyldt ny olja på pumpens reservoir låter du slangen till styrbords trimcylinder gå ned i en tom burk och låter trimpumpen køre till der kommer ny ren olja ut av slangen.
(Du behøver inte att lufte ut något av systemet. Det lufter sig selv ut når du har kørt trimplanen 2-3 gångar upp och ner med ett par minutter imellan hver gång.)
For att der inte skal finns något vatten i trimcylinderen, innan du åter monterer slangen till cylinderen, gør du så her. Tag ett rent och klart glas eller en ren och klar flaske och fyll den 2/3 upp med hydraulolja. Ett stycke slange på ca 0,5 meters længde monteres på hydraulcylinderen. Den fria ende av slangen stickes halvt ned i hydraulikoljan i flasken/glasset.
Sen trycker du manuelt trimplanet i styrbords sida ned nogle gångar mod fjederkraften (det går ju selv retur). Oljan suges dervid inn i trimcylinderen och evt. vatten i cylinderen vill blive skyllet ut och komme retur till glasset/flasken samman med oljan.
Finns der den minnste aning vatten i oljan der kommer retur från cylinderen, vill det bunnfælde sig i flasken/glasset med oljan inom få minutter och du kan lett konstatere om der har varit något vatten i trimcylinderen. Evt. vatten i trimcylinderen skiller sig ganske snabbt ut från oljan der kommer retur från cylinderen och lægger sig tydeligt att se på bunnen av glasset/flasken.
Sen monterer du en ny slangklæmma på trimsystemets slange och koppler slangen på trimcylinderen. Dit trimsystem er nu åter ok.
Mvh. Finn 1786.
2011-06-25 22:38
Finn Lindblad Jensen
Tack för alla svar, skall se om jag kan få upp aktern det lilla som behövs på något sätt. Tyvärr är hon fulltankad p ga jag reser hem till Norge en månad, en ovana jag har vid längre stillestånd för begränsa kondensbildning i tanken.
2011-06-26 00:06
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tog en test och drog upp båten på min lilla båttrailer, det gick visserligen bra men det var nog en stor påfrestning på vagnen. Luftning av trimhydraliken gick bra men sen sprack slangen inne i motorrummet med ATF- olja överallt. Vet dock att bilen orkar dra utan problem så ny större vagn och elektriska trimplan kommer på "att göra/köpa listan"
2011-07-23 19:02
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Precis samma hände mig förra sommaren. Först "reparerade" jag och sedan sprack en slang vilket innebar olja i hela motorrummet. :-( Nu sitter elektriska trimplan på plats och det känns riktigt skönt. Lycka till med bytet.
Förresten. Om någon är intresserad av en trimplanspump har jag en till priset gratis.
/Kenta
Jag fann vid närmare inspektion att inom ca 15cm var slangen skadad på flera ställen med stora blåsor och det verkade som om innerdelen av slangen helt enkelt inte fanns, det var bara ytterhöljet som höll allt tätt (förutom där den till slut sprack) Innerdiameter är ju ca 6 mm vilket är samma som standard bromledning i koppar till bilar.
Jag fick av Mekonomen i Norrtälje en ca 8 cm lång bromsledning som var kragad i varje ände (dom kragar på plats)
Klippte sen bort den sjuka delen av slangen och tryckte in kopparröret i slangstumparna och säkrade med slangklämmor. Vips så har jag fungerande trimplan på bägge sidor
2011-08-03 23:49
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.