!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Ny motor i 21 Playmate

Har en 1970 årsmodell Playmate under restaurering og ønsker å sette inn ny motor. Har lest at det har vært en del diskusjoner på motor i Playmate her tidligere.

Er det noen som har erfaringer med VP V8 5,0 Bensin på 270 HK? Jeg er først og fremst usikker på 1) er dette i overkant av hva man behøver hvis toppfart på 40-45 knop er mer enn nok og 2) blir en V8 for tung for Playmate (VP 5,0 V8 med drev er ca 130 kg tyngre enn B30 som satt i båten opprinnelig)?

Hvis det er andre som har erfaringer fra bensinmotorer i Playmate ned mot 200 HK er det også av interesse.

Mvh,

Jon

2011-10-12 22:31

Jon Scheele
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

For toppfarten du beskriver er det plenty med en V6, for eksempel en 4,3. Men dersom du kjører vannski, har mange i båten eller laster tungt vil du elske følelsen av å kunne feie rett i plan på et øyeblikk med v8'n. Det fineste med åtteren er å kjenne at man alltid har plenty kraft i reserve som man ikke behøver å bruke. Fint både for støy og for forbruk. Vekt er ikke et problem; skroget bærer fint.

Det koker ned til en smakssak - begge fungerer fint. Lykke til med valget!

2011-10-12 22:39

Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hey Jon. Er selv igang med en total renovering af en playmate. Fra sælgeren af min båd så jeg en installation af en 5,7 gxi med dps drev - 320hp. Jeg har valgt samme installation. Valget er primært gjort da jeg vil være sikker på en hurtig acceleration med flere personer i båden- topfarten er mindre relevant for mig. Tal iøvrigt med Björn(snabbfot). han har lige opgraderet sin playmate til en 5,0 gxi. Husk iøvrigt at lave billeder og smide dem på siden. Mange playmate hilsner fra mig. Se min båd under "min coronetklubben"

2011-10-18 16:19

Jesper (2 playmate)

Takk for svar og tips!
Får man plass med en 5,0/5,7 GXI ned i motorrummet - og kan jeg fortsatt ha den orginale motorkassen?

2011-10-18 22:26

Jon Scheele
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Ham som jeg købte min Playmate af har tilverket en form hvor han kan producere en ny motorkasse. Jeg fik en sådan med i mit køb - jeg mener den er lidt bredere end den originale og det var derfor de tilverkede en ny form. Den passer på en 5,7 og sikkert også en 5,0. Jeg vil ikke love noget, men måske kan jeg få min sælger til at lave en kasse tildig hvis det har interesse?

2011-10-18 23:07

Jesper Christensen
Medlem
21 Playmate

Takk for tilbudet Jesper! Kommer tilbake til deg på det. Jeg sjekker først om en 5,0 går inn i min motorkasse.

Hvis det er andre der ute som vet om en 5,0 GXI går inn i motorkassen der det har sittet en B30 170 hk, så kommenter det gjerne her.

2011-10-19 21:53

Jon Scheele
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej du behöver en ny om du monterar en v6 eller V8
Jag köpte nytillverkad i Stockholm. Den ser ut som den gamla men är bredare.

2011-10-19 22:00

Bengt Wåhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Jon och övriga som gjort inlägg/skrivit/undrat om erfarenheterna av en VP 5.0 i en Playmate. Om det är av intresse så lämnar jag gärna nedan mina erfarenheter:
Jag monterade in en VP 5.0 GXIE-P i juni månad med ett SX drev i min Playmate, precis som Jesper nämner ovan.
Tidigare hade båten en Chrysler V8 M360 på 275 hkr som drivkälla och Bengt har också redogjort ovan för vad som gäller med " motorkassen " dvs motorhuven. Den problematiken behövde jag alltså inte ta hänsyn till.Med Chrysler-motorn gjorde båten, beroende på val av propeller, som mest 49.5 knop - på slätt vatten - inga vågor - mätt med GPS. Jag lyckades inte spränga "50 knops vallen " och det var egentligen aldrig intressant heller. Å andra sidan så gjorde båten någonstans mellan 4 och 5 knop på tomgång...så det var lite äventyrligt ibland. Framförallt när man skulle angöra och manövrera i en trång hamn! Med byte av propeller till annan stigning så rättade det dock till sig. Toppfarten sjönk då till ca 45 -46 knop men båten blev mer hanterbar !
Den nya VP V8:an väger ungefär lika mycket som den
" gamla " motorn så båtens flytläge är oförändrat. Jag valde färskvattenkylning ( kostar extra ) när jag nu gjorde en så pass stor investering i båten.
Men jag bestämde mig för det, med tanke på främst livslängd och slitage ( limpor/motor etc ). Jag funderade länge på DPS drev men beslutade att avstå främst av kostnadsskäl. Kostnaderna sprang iväg och jag tyckte inte att jag kunde motivera det.
Fördelarna med ett DPS drev jämfört med ett singelprop drev är väl främst bättre manöverförmåga framförallt i låga farter samt bättre acceleration. Vad gäller manövrar så är det en dröm att slippa de gamla "vajerreglagen" och nu är det mycket mera exakta och snabbare manövrer med EVC så av det skälet räckte det ( för mig iallafall ) med SX drev. Vad gäller accelerationen så gör direktinsprutningen väldigt stor skillnad jämfört med den tidigare förgasarmotorn - och av det skälet har det visat sig i efterhand att jag klarar mig alldeles utmärkt med ett SX-drev. Om man vill kan ju alltid skaffa en " rostfri propeller" ... Men visst : hade jag haft obegränsat med pengar så hade valet varit enkelt. DPS - Men min erfarenhet är alltså att för mina behov , så har det visat sig fullt tillräckligt. Vi kör lite vattenskidor och Wakeboard ibland och det är inga som helst problem överhuvudtaget. Det finns massor av kraft och blir över ! Accelerationen är fullt tillräcklig med en person på 90-95 kg som åker vattenskidor eller wakeboard och med 2 eller 3 personer i båten. Båten går fantastiskt bra i de farter som jag eftersträvar som "cruising-speed" - runt 25-30 knop - och "trycker man spakarna i bottnen" så finns det fortfarande massor av kraft kvar upp till topphastigheten som nu är ca 44-45 knop. Jag undrar hur Jespers båt kommer att gå..med en 5.7 liters V8:a på 320 hkr ?? Det måste bli en riktig raket !!
Jag kan gärna skicka bilder på motor och drev och hur det ser ut inuti båten om det är av intresse - vänligen lämna mailadressen då- Detta i all hast ... har jag glömt något så var god återkom. Lycka till oavsett vilket val du gör ! Med vänlig hälsning Björn





2011-10-20 01:07

Björn Boklund
Medlem
21 Playmate

Hej igen : jag glömde två viktiga saker :
A) Bensinförbrukningen är numera reducerad med ca 50 % !!
B) Med direktinsprutning reduceras också utspädningen av motoroljan drastiskt jfr. med en förgasarmotor.
( s.k. ; "dilution " ) > men det var väl inte frågan egentligen? :)

2011-10-20 01:24

Björn Boklund
Medlem
21 Playmate

Hej Björn,

Om du har lyst kunne det være hyggeligt at mødes i Skanør til sommer 2012.... Jeg har lige kollat kun 30 mil...det kan vi tale om til næste år. Måske vil andre Playmates være med?....

Mvh.jesper

2011-10-20 20:20

Jesper

Hej Jesper !
Vi bestämmer det här och nu !! " Playmate-get together " i Skanör/Falsterbo sommaren 2012 - Alla hjärtligt välkomna !
Jag provar skicka en mail till Dig Jesper via länk ovan.
Med vänlig hälsning
Björn


2011-10-20 21:32

Björn Boklund
Medlem
21 Playmate

Hej Jesper! Din mail-länk fungerar inte för mig- kan du maila mig-tack //Björn

2011-10-20 22:03

Björn Boklund
Medlem
21 Playmate

Hei og takk for mange bra svar! Ser frem til ny motor nå - så får vi se hva vi havner på,men en VP V8 ser fornuftig ut.

mvh,

Jon

2011-10-24 21:53

Jon Scheele
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej alle Playmate folk. Er der nogle af jer, som har skiftet motor, der tilfældigvis skulle have en luftfilterkasse til en VP250´er (4-cyl B30 med 2 karburatorer) i overskud. Vores er smeltet efter en karburatorbrand.
med venlig hilsen
Jørgen Monberg, +45 20834469

2011-10-25 23:02

Jørgen Monberg

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies