!
Hej! Har ingen back, bara fram. Drevet är ett 280 dp. Någon som vet hur växeln fungerar på drev och vet vad felet är? Kan det vara en justeringsak. Har fungerat hela sommaren.
2011-10-14 20:49
Per Josefsson
Hej
Det kan godt være et justeringsproblem, men det er nemt ordnet når båden er på land. Dækslet på drevet skal af og den skal i prøves hhv. i frem og bak. Hvis der umiddelbart ikke er noget galt her, kan det være omskifter gaflen det skyder konus op og ned i drevet der kan være slidt. nr 54 på dette link www.marinepartseurope.com/da/volvo-penta-spraengskitse-7744020-44-17974.aspx
2011-10-14 21:59
Thomas Broge
Hejsan Per. Jag tror det er beslaget for gearkablet der har losnet sig på reglaget under styrpulten. Yterdelen av gearkablet er spændt fast med ett litet beslag på reglagemekanismen med 2 styck 6 mm skruvor. Om bara en av dessa har gået lite loss genom tiden, går det utvendiga gearkabel ut av sporet i det beslag der holder det spændt fast i reglagemekanismen. Inner och yterkabel rør sig i detta fall samtidig.
Gearkablets bevægelse ute ved gearskiftemekanismen i selve drevet bliver dervid något kortere och vill inte vara tilstrækkelig till at væxle gearet korrekt.
Detta sker undertiden och man kan dervid inte skifte mellem frem och back.
Om det er det der er felen kan du let kolla om du titter på væxelmekanismen med kablerne under instrumentpanelet. Om muligt får du en annan person till att dra frem och back på væxelspaken når du titter underfrån på mekanismen. Da ser du let om yterkablet sitter på plats i beslaget och om det kun er innerkablet der rør sig.
Mvh. Finn 1786.
2011-10-15 01:06
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Vatten i drevoljan, distansen som hålls av 2st halvmånar knäckt. Ta hem drevet o kolla det.
Tommy! På vilket sätt skulle vatten i drevoljan kunna vara orsak t att jag inte har back men framdrivning?
2011-10-23 22:05
Per Josefsson
Hejsan Per. Har du kollat det jag skrev i mit første innlæg ? Det er en fel der tit er årsaken til samma problemer med gearsystemet som du skriver at du har. Mvh. Finn.
2011-10-24 00:34
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
det kan nog vara konan....du har 2st konor i överhuset den ena till bak å den andra till fram.du kan slipa in konorna själv med fint karborumdum
2011-10-24 22:36
Thord Axelsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
jag hade densamma problem i fjol. Orsaken var i 'reverse locking hasp'. Den hade blivit oformad och kunde inte locka derev när jag försökte backa. Om luckan går inte till rätt ställe, skall växeln inte kopplas in. I min båt finns fjärrkontroll som varnade om saken med signal och hindrade motoren att accelera. Jag var tvungen att ta båten upp och låt öppna hela systemet.
Kablarna kan också vara så fastna, att det är omöjlig att få växen på. Men den gäller också när man vill få fram växeln på. Så troligen är det inte kabeln.
Beglagar mitt hopplöst dåligt svenska...
2011-10-25 19:53
Petteri Lehtinen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Båten på land sen några veckor. I samband med motorkonservering kollade jag backstatusen. Med motorn igång lade jag i backväxeln och propellrarna snurrade hur fint som helst. Nu verkar det alltså som jag har back igen?! Måste varit en justering som rättat till sig. Kanske i samband med att jag tiltat upp drevet?
2011-10-25 21:04
Per Josefsson
På land har du inget vatten motstånd. Ta hem drevet. Var oljan grå? Vatten i oljan gör att den slirar, nyper ej i konan. Har du över 200hk? Då deformerar du en distans i brons som hålls av 2st halvmånar. Tillverka en ny i maskinstål. Reparera eller du blir besviken i vår.
En tråd några rader tidigare. Nr:49 är distansen du måste kolla.
Tommy, jag har inte över 200 hk. Oljan har jag inte hunnit kolla än. Motstånd tycker jag finns eftersom jag demonterade mina propellrar gm att lägga in växel för att får på så sätt skapa ett mothåll när jag skruvade loss propellrar??
2011-10-26 17:29
Per Josefsson
Hej Per.
Jag mejlar över en handbok till ditt drev. Men det där med kabehöljena tidigare i tråden ska inte underskattas. Betalade en mek 5000 kr för att skruva fast dem för ett par år sedan bara för att jag var alldeles för säker på att drevet var trasigt. Fast är du säker på att du vill backa? Jag hade bara bakåt och det var inte alls kul.
//Roland
2011-11-07 23:23
Roland Ljungholm
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack f bok Roland. Jag har inget vatten i oljan och jag har back nu. Det var som Jag misstänkte, krånglande växelvajer. Den satt inte helt ok på drevet. Tack Finn och alla ni andra för tips och hjälp. Passar på att slänga ut en drevfråga till. Jag demonterar alltid drevet vid vinterupplägg med följden att det ska på igen till våren. Monteringen har alltid funkat men jag tycker mig inte få någon rutin i det. Ena året kan det gå ganska smidigt att hänga på drevet för att nästa säsong vara huuur jobbigt som helst. Finns det någon som har rutin på att montera 280 drev och kan komma med praktiska tips. Med vänlig hälsning, Per
2011-11-08 00:43
Per Josefsson
Det vigtigste er at ha drevet i ret højde, når strålerne skal ramme.
Bjørn
2011-11-11 12:08
Bjørn Madsen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.