!
Hej
Har en 21 cabin med 280 drev och en aq175A, propeller 16 x 13. Jag misstänker att proppen är lite fel då båten känns väldigt seg upp i plan max farten ca 24-25 knop vid 4200 rpm, max varv är enl spec 4800.
Någon som har någon ide om det skulle hjälpa att byta till en 15 x 15 propp. Kanske någon har en cabin med lika drev o motor skulle då vara tacksam vad du/ni har för propp.
Sven-Åke
16'' dia på proppen verkar i överkant. brukar vara 14 el 15'' på mindre båtar.
Vad har du för utväxling i drevet ? Vad är det för motor (slagvolym/effekt) .
/Christer
Drevets utväxling är 1:61 effekten är 170 hk VP v6:a aq 175A, volymen vet jag inte just nu runt 3 liter tror jag.Men jag ska kolla i kväll.
Sven-Åke
Troligen 4.3 liter slagvolym.
Som en tumregel brukar man säga att varvet ökar 400 RPM om man minskar stigningen på propellern 2'', samt att en minskning av diametern med 1'' ökar varvet 100-200.
Jag tror därför att 15x13 eller t.o.m. 14x13 vore passande.
Accelerationen borde bli bättre.
Ring någon VP-kandlare/ Propellertrim i Stockholm eller Motor och Propellerservice i Vårberg. De brukar vara hjälpsamma och man brukar även kunna "låna" en propeller för prov till en rimlig kostnad.
Tveksamt om toppfarten påverkas, även om denna motor i bra skick borde ge båten en högre toppfart, ev 28 kn el. mera. Kan vara ide att kolla motorn, tändinställning etc.
/Christer
Har nu kollat slagvolymen på motorn är på 3,8 liter, för övrigt så är tändningsinställning ok
Komp prov gjort är ok, det ända som är ett okänt kort är förgasaren. Motorn drar ingen olja eller ryker blått.
Det värsta är att få prova en propp här i Norrköping dom handlare jag varit i kontakt med säljer utan bytesrätt. Tusen lapparna rycker rätt snabbt om man ska hålla på och köpa olika proppar innan man hamnar rätt, klart man kan ha tur och komma rätt på första försöket :-)
Sven-Åke
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.