!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

knutbälg

Hej är det någon som vet hur kvaliteten är på biltemas knutbälgar o avgasbälgar dom är ju så mycket billigare
man undrar ju lite.

MVH. Ingvar

2012-07-09 09:18

Ingvar Eriksson
Medlem
21 Explorer II

Har använt Biltemas bälgar sedan år 2000. Brukar demontera dreven och byta bälgar efter två säsonger. Aldrig något problem hittills. Avgasbälgarna har fått hänga med längre, händer inte något dramatiskt om de spricker, har inte heller det inträffat ännu. Om du har avgasklaff i avgasbälgen brukar den gå att flytta över till den nya bälgen.

2012-07-09 10:07

Johan Ottosson

Hej Ingvar

Jag köpte och använde bälgar från Biltema till mitt 280 drev två eller tre gånger. Förvisso var detta 5-6 år sedan. Men enligt mig kändes det som att dom var mycket hårdare och kändes sköra när jag bytte dem våren därpå. Detta kan mycket väl ha förändrats sedan dess.

Om du ändå tar loss drevet varje år, så bör du klara dig bra om du byter bälgarna varje år. Avgasbälgen är ju förvisso lite strunt samma med, då det enda som händer om den går sönder är att det läcker ut avgaser och denna är dessutom enkel att byta utan att plocka loss drevet. Annan påverkan kan även vara de som tar upp drevet medan båten ligger still, detta orsakar onödigt slitage på bälgarna. Det finns ingen egentlig anledning till att ta upp ett drev om det inte är grunt.

Personligen så köper jag varken Biltema eller VolvoPenta utan istället från drevdelar.se som saluför Orbitrades produkter. Jag har inte jämfört dessa med VP, men tycker att dom känns mycket bättre än dom jag tidigare köpt på Biltema.

Hoppas detta var till hjälp.

2012-07-09 10:11

Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag misstänker att det är med knutbälgarna som det är med med cykeldäcken från Biltema. Kvaliteten på gummit är sämre än respekltive märkes-varor. Efter några år så är i vart falla Biltema-däcken spruckna medan märkes-däcken fortfarande ser "nya" ut.

2012-07-09 18:15

Clas Barkman
Medlem
21 Daycruiser

Även pentas kan vara defekta. Spiralförstärkningen innuti var felmonterade på mina, med vattenläckage som följd. fyllde hela sprängkåpan med vatten och startmotorn havererade.
Bytte till ny start och den gav upp efter ett par dagar. då fattade jag att den tog in vatten. bytte bälg själv och köpe en ny start till. Varken varvet eller penta tog på sig några kostnader,
varvet kollade sitt lager och hittade 2 st till bälgar som var kass. Köper helst inte penta orginal längre och anlitar ej något varv i fortsättningen......

2012-07-11 15:20

Lars Andrén
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag använder numera bara Biltemas bälgar. Och även anoder, oljor och de filter som de för, tyvärr har de inte vevhusfilter.
Vet faktiskt inte hur länge bälgarna håller. Jag byter knutbälg varje år och avgasbälg vartannat år vilket säkert inte är nödvändigt. De ser och känns helt Ok ut men skönt att veta att speciellt knutbälgen är i bra skick. Jag kan inte säga att Biltemas är på ngt sett sämre än Pentas, en skillnad är dock att de saknar markering för uppsida, men det ger sig.
Har använt både Pentas och Crom Marins dito tidigare.
Crom Marin bälgen hade felmonterad (för kort)spiral som ledde till läckage, dessutom tveksam passform. Påtalade detta på mässan men de verkade helt ointresserade av mina synpunkter, så där missade de en framtida kund.
Pentas verkar ju haft liknande problem (se ovan). Har själv inte upplevt ngn nackdel med Pentas bälgar förutom priset.

Upplever att Biltemas prylar överlag blivit vassare sista kanske fem åren.

/Bo

2012-07-11 20:42

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Bytte också bälgar i våras till drevdelars. Såg och kändes bra med utmärkt passform. Avgasbälgarna byttes också då klaffen redan efter ett år hade blåsts ut/bort.

/Danjel

2012-07-12 11:01

Danjel Nyberg
Medlem
24 Family

Monterade biltemas avgasbälg på min förra båt, hade en ad 41p med 290 dp, efter sjösättning och ca 5 min körning vid gaspådrag sprack bälgen, blev sedan inköp av ny bälg på penta och lyft på land , kostade några kronor, Biltema tog inte något ansvar alls.
Blev erbjuden en ny bälg....
Vem skulle vilja testa en gång till?
Blir aldrig mer bälgar på biltema.
/Mikael.

2012-07-12 19:28

Mikael Eliasson
Medlem
30 Oceanfarer
21 Daycruiser

På min forrige båd OF 32 havde jeg monteret 2 styk Volvo AD 41 med Volvo 290 DP. Jeg kan kun sige at jeg altid har anvendt bælge fra Biltema ved udskiftning. Har aldrig oplevet problemer af nogen art. Det samme gælder for min nuværende båd en 32 Deep Sea. Jeg bytter bælgene hver 3 - 4 år. Har aldrig oplevet en revnet eller defekt bælg uanset hvilken belastning jeg har sejlet med på motorerne og uanset om det har varet i flere timer.
En ny bælg der revner straks ved gasgivning har jeg aldrig hørt om undtagen i tilfælde hvor der har været øvet vold mod en bælg under montagen eller der er lavet en eller anden monteringsfejl. Hvis en ny bælg bliver monteret på korrekt måde og med brug af velegnet værktøj til udskiftningen har jeg ikke oplevet den store forskel i kvaliteten uanset hvilket firma der har leveret bælgen.
Jeg har derimod i årenes løb set mange eksempler hvor bådejere når de skiftede bælge utilsigtet har lavet større eller mindre skader på disse - især indvendig - ved anvendelse af bl.a skruetrækkere med skarp kærv og forskelligt andet uegnet monteringsværktøj. Fjederen indvendig har også tit været isat forkert eller er blevet beskadiget.

Jeg skal til sidst sige at selv om jeg som regel kun skifter bælge hvert 3 - 4 år har der aldrig været fejl eller slid af nogen art at se på de gamle bælge. Mvh Finn.

2012-07-12 21:24

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jag köper mina delar till motorer o drev av Drevdelar.
Om alla köper sina delar av Biltema så kommer all service o hjälp man får av företagare som Ingemar att försvinna.
De är ungefär som om alla gjorde sina egna Coronet saker själva så försvinner pengarna som clubben skulle ha fått in
o därmed inga resvdelar som tillverkas till våra båtar. Kommer aldrig köpa några vitala delar till varken bilar eller båtar av Biltema,
Stöd små företagare med alla inköp så överlever dom och man får goda råd på köpet samt den service man inte får av Biltema.
Upplever som företagare att man tappar extra pengar för att man handlar på företag som Biltema men kommer gärna o skall ha hjälp o goda råd när något blir fel.
Försöker alltid att handla så lokat jag kan för att jag vill ha god service i alla lägen av folk som kan sin sak.

2012-07-12 22:45

Lars Jansson
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer

Jag kan hålla med dig i sak, men samtidigt måste båtbranschen inse att man inte kan hålla de priser man har idag. Alla andra branscher är konkurrens utsatta men båtbranschen är det inte i samma utsträckning. Om man tar en sån banal sak som anoder, där det kan skilja en hungrig på en "original"anod jämfört med en från biltema. Eller deras sätt att räkna på arbeten, fick en offert på att byta bägar av en marinfirma, han sa att prislistan säger att det ska ta 4timmar/motor, och han tog betalt för det, när båda motorerna tog mindre än 3 timmar tillsammans! Samt att han kom med "originaldelar" vilket vart mycket dyrare.
Och eftersom det är mina surt förvärade pengar vi talar om så kommer åtminstone jag fortsätta att jämföra priser. Sen har ju VolvoPenta ett skumt sätt att prissätta sina delar, en granne skulle köpa en ny VP d6 den kostade ca 550.000 hos firman i Sverige, men han kunde köpa den i England för knappt 375.000 inkl frakt.... Men problemet var att ingen ville göra jobbet eftersom dom inte hade sålt motorn....

2012-07-13 10:19

Marie Skoglund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

En hundring ska det vara, ipads har ett eget stavningsprogram som jag inte är riktigt kompis med
/Kjell

2012-07-13 10:21

Marie Skoglund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Har 100 % samme mening som du Kjell om den såkallade "service" og prispolitik hos Volvo. Nogle bådejere oplever desværre også en vis snobeffekt og "vi alene ved noget om Volvo tekniken" hos visse Volvo Penta teknikere.
Mvh. Finn 1786.

2012-07-13 12:21

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Vet bara som egen företagare på landet att man inte kan köpa delarna hos leveratörer för de priser Biltema sälger sina, men de saker jag monterar har jag en garanti på, inte via biltema samt jag kan ställa frågor om de jag köper in.
Att säsongs beroende företag har höga kostnader är inte konstigt för de har dösäsonger o måste därför ha en högre priser.
Sen kan jag inte jämnföra större företag med mindre lokala företagare som de som finns runt här i NordUppland.
När de gäller större företag som Volvo o liknade skulle jag inte lämna min bil där för de anser jag inte vara att stödja lokala mindre företagare.
Såg senast att man kunde brodera en egan keps på båt mässan de kanske skulle bli billigare att köpa en där istället för via klubben (inte jag i alla fall), Visst Biltema är billigare än drevdelar men de har bara sink o lite gummi till mina motorer o drev och de ser jag som en liten skit sak jag kan behöva, samt de frågor jag kan behöva få svar på av Ingemar får jag ej hos ett stort varuhus.. Därför kära experter kan jag lyxa till de å köpa DYRA saker som gummi o Zink hos Drevdela.
För att skydda sej mot att inte förlora på en offert så läggs de gärna på någon timma. Utan fast pris brukar i alla fall jag känna att man inte kan ta betalt för allt.
Näe fortsätt att handla billigt så får vi som inte bor i städerna dra våra trasiga båtar till stan för att få hjälp.
Att montera någons annans saker vill inte jag göra, om något går fel är de då montören eller är de motorns fel. Vem garantera jobbet montören eller England.

2012-07-13 22:21

Lars Jansson
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer

Jätte bra skrivet Lars ! Jag köper alla servicedelar av min LILLA leverantör iRonneby ! Får alltid den bästa hjälp man kan få!Små pengar handlar det om! En bälg eller anod är väl skit samma vad det gäller kostnader!Mvh Från GULING 22 Sport från Blekinge

2012-07-14 22:48

Jan Persson
Medlem
21 Daycruiser

Men återigen varför är det så fult med konkurrens inom båtbranschen? Förstår inte varför det ska gnällas så mycket över att Biltema, Mekonomen mfl FÖRSÖKER pressa priserna då är det synd om den lilla egna företagaren, tänker ni på samma sätt när ni ska köpa vitvaror eller hemelektronik? Skulle inte tro det, då surfas det runt och jämför priser på alla möjliga internet sidor för att hitta det billigaste. Jag anser att båtbranschen ska fatta att vi lever i en global värld numera och detta är en sund konkurrens. Sen kan man diskutera vem som sätter dessa ibland orimliga priserna på reservdelar, det är ju inte den lilla återförsäljaren i Ronneby, hans marginaler är nog inte speciellt stora. Så felet ligger längre bak i försäljarledet, dvs Volvo, Yamaha, mercury mfl, som försöker att hålla upp sina marginaler. Och detta prat om "original"-delar är väl ganska larvigt med tanke på att man byter t.ex en bälg vartannat år.
Sen tycker jag att marinverkstäder har ett lite konstigt tänk när det gäller oss kunder; lämnade in en utombordare i höstas (för att dom skulle fixa den under vinterns, tyckte jag ), har fortfarande inte fått tillbaka den "för det är så mycket att göra nu" Suprise!! Det vart sommar igen och kunderna vill ha sina inlämnade prylar. Låg i Trosa förra året, båtgrannen fick fel på sin motor och behövde ha tag i en marinfirma, jag tror att alla firmor i Trosa var semesterstängda...
/Kjell

2012-07-15 10:04

Marie Skoglund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Præcis og god beskrivelse af virkeligheden, Kjell. Super indlæg. Mvh Finn 1786.

2012-07-15 11:14

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Købte 2 sæt bælge hos Biltema for ca 10 år siden og de er fine stadigvæk. Afmonterer dem hvert år og rengør dem og behandler dem med silikone. Er som nye når de bliver taget frem om foråret. Gælder også kølevandsslangen
Bjørn

2012-07-16 13:48

Bjørn

Handlade senast, Elektronik i Tierp, Köks Blandare i Skärplinge, Virke på ÄlvkarleBrädgård, Mat Konsum Karlholm, Origoköks saker Karlholms Båt o Motor, Drevhakar Drevdelar i Skärplinge. O.S.V...... Vill inte behöva åka till Gävle o Handla i onödan................Du verkar ha otur med dina lokala handlare........

2012-07-16 14:31

Lars Jansson
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer

Det var nästintill barnsligt svarat. Det var väl inte det diskussionen gick ut på? Jag handlar också lokalt så långt som är möjligt, MEN varför är det så fult att tala om konkurrens när det gäller båtbranschen? Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion, folk får egentligen handla sina båtprylar var dom vill, vissa villl betala mera och andra (som jag själv)kollar gärna runt för att hitta ett så fördelaktigt pris som möjligt. Och det gäller i princip allt jag ska köpa. Sen får man kanske som i det fall välja lokala handlare för att slippa lägga en tid och pengar på t.ex drivmedel.
/Kjell

2012-07-16 20:52

Marie Skoglund
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

För mg har servicen och den personliga mottagandet man får hos handlare börjat betyda mer och mer (kanske en åldersgrej?! :-) ) Jag sista tiden funnit ut att det är värt att köra en lite omväg till och från stugan i Norrtälje via Drevdelar i Skärplinge, har blivit jättebra behandlad och köper därför gärna mer saker därifrån även om det ev finns billigare alternativ (nu är väl dom rätt billiga ändå)

2012-07-19 16:36

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies