!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Varning för kulventiler

Våren 2010 bytte jag kulventilen till toan. Nu i höst upptäckte jag att båten tog in en massa vatten och var på väg att gå till botten. Det visade sig att vattnet kom in via kulventilen. Den var tät i sina ytterlägen, stängd/öppen, men läckte så fort den stod det minsta från resp. läge. Efter demontering kunde det konstateras att godset var frostsprängt och att det komm in vatten mellan kulan och ventilhuset så fort ventilen inte stod i sina ytterlägen. Uppenbarligen har ventilen frusit under förra vintern och jag har kört med den hela säsongen. Ingen på varvet eller Volvo Penta hade hört om detta tidigare. Man bör således vid konservering vrida på alla kulventiler så att man får in glykol mellan kulan och huset. I mitt fall avlöpte det hela bra, men man kan ju tänka sig vad som skulle kunna ha hänt om man inte sett det i tid. Vi kollade en kulventil i rostfritt, en dyr rackare, men det ser lika dant ut där. Det spelar således ingen roll om det är en ventil från Hjertmans/Biltema eller dyra butiken, alla ser likadana ut.

2012-09-14 13:09

Ulf Ljungquist
Medlem
26 Family

Jepp, känt fenomen för dom flesta men kan vara en nyhet för några tyvärr!

2012-09-14 22:13

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies