!
Har nå avsluttet sesong nr 6 med min Family 24. Har fantastiske opplevelser på kysten utenfor Midt-Norge. Hvert år har motoren (VP aqad40b 165 hk, VP290 drev) hatt noen problemer, men motoren har hele tiden besørget 18 - 20 kn marshfart. Helt ok. Problemene har vært: Mye sort røk v akselrasjon. "Forurenset" turbo. -Demonterte og rengjorde turbo for 4 år siden og gjorde det samme i år. For mye oljedamp av oljedampfilteret. Luftfilter blir skittent på bare noen timer.
Aktuelt problem nå er dieselen forbrennes dårlig. Hvis motoren går på tomgang i havna observerer jeg en "hinne" med diesel i vatnet ved båten. Kan noen fortelle meg hvorfor?
Motoren er fra 1986. Har vært benyttet i over 2500 timer. Den har selvfølgelig mye fått generell slitasje gjennom årene. Kanskje er problemet slitasje i sylindrene?
2012-10-22 20:33
Kjetil Hasselø
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Kjetil
Till att börja med bör du kolla spridarpumpen, spridarna och Justera ventilern. Om du har en vit eller grå beläggning i turbon bör du också kolla intercoolern som då troligen läcker lite vatten.
2500 timmar bör inte vara något problem om motorerna underhålls regelbundet. AQAD40 ska klara upp till 5000 timmar innan renovering.
Har du undersökt kompressionen. Ska ligga på c:a 19-20kg
2012-10-22 22:32
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hei Mats
Takk for gode råd. Turben har jeg kontroll på tror jeg. Den hadde ingen vit eller grå beleggning da jeg kontrolerte den i august. Det du sier om spridarpumpen er interessant. Jeg har en misstanke om lekasje i denne. Kompresjon er ikke kontrollert. Har også en misstanke om at den kanskje ikke er helt ok.
Vinterarbeidet er uansett sikret.....
2012-10-24 14:25
Kjetil Hasselø
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Problemet du beskriver stämmer väldigt bra in på dåliga spridare. Dåliga spridarspetsar ger ofta sådana symptom. Börja med att lämna in dessa för kontroll. Mitt råd är att ej ultraljudstvätta utan byta dåliga spetsar. Tvättade nålar får ofta tillbaka symptomet.
Med vänlig hälsning,
Bosse
2012-10-24 22:00
Bosse Klevebäck
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Bosse har helt rätt. Om spridarna lämnas in till en riktig verkstad så kan do i mikroskop kontrollera om det finns micro sprickor. I det fallet ska spetsarna bytas. Det är en liten kostnad, c:a 100-150EK/st plus trycktestning
2012-10-29 11:57
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
För er som bor i stockholm kommer vi under vintern (troligen Januai) att arrangera klubbkväll hos El&Diesel i högdalen där ni har möjlighet att lära er hur en diesel motor fungerar, skötsel mm.
Datumet är inte planerat än men det kommer att visas på första sidan
2012-11-10 17:09
Mats Öhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.