!
Har under sommaren upplevt att motorn blivit mer och mer svårstartad, speciellt om den varit varm.
Plockade av hela "bensin-pumps-paketet",
enl Drevia i Lysekil fungerar dessa bra.
När motorn väl går igång, spinner den fantastiskt bra.
Fullt tryck, inget kraft bortfall !!
Ibland har jag lyckats få igång den, genom att pumpa flera gånger med gasreglaget, för att den inte skall stanna.
Sen går den som vanligt hmmm....
Nya stift/Limpor/raisers/Filter mm iår !
Är det någon som känner igen problemet ?
Kan det vara tändspole/Tändmodul...... ?
Mvh
Stephan
2012-11-19 14:24
Stephan Goehle
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Rotor, fördelarlock & tändkablar skulle jag byta ut.
Svårstartat när motorn är varm kan mycket väl vara tändningsrelaterat. Tändspole brukar mera sällan vara defekt.
Rotor/fördelarlock är slitdetaljer.
2012-11-20 12:54
Johan
När den är varmkörd. Pumpa med gasen.... den är bara snålt stäld. Sluta byt prylar, pumpa.
Tommy & Johan, tack för kommentarer ;-)
Ibland när jag pumpar, då verkar den tända på några cyl, rycker och går orent några sekunder, har då stängt av, väntat lite,
När jag sen testar igen, KAN den gå att få gå rent på låga varv, men så fort jag slår av till neutral läge(tomgång) dör den !!
Sen, helt plötsligt startar den som vanligt ???
Vid ett tillfälle, när den hade varit svårstartad, körde jag på ca 3.000 rpm, spann fantastiskt, helt plötsligt TVÄRDÖR den bara i ca 3-4sek, sen drog den som vanligt igen...?
När det gäller en GXi, tror jag att det inte finns en rörligt rotor, fördelare osv, allt är elektroniskt (tyvärr)
Får nog försöka felsöka med olika instrument på tändspole, tändenhet, mm
Har ni några mer tips, erfarenheter, kontakter med BRA MEK i Gbg trakten ?
Med vänlig hälsning,
Stephan
2012-11-22 18:49
Stephan Goehle
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.