!
Hallå!
Jag köpte en Midi 24 i höstas...
Om intresse finns är den pressenterad som "Gammalt tyskt: Savida" i Min Coronet.
Nu när våren är kommen (hoppas jag) har jag börjat avlägsna ca: 7-9 lager bottenfärg i dom mest skiftande och stundtals mycket fantasi eggande kulörer.
Nu till pudelns kärna:
När jag nu lyckats ta mig ned till gelcaoten är det crackelerad... Överallt under vattenlinjen till och med under gamla (till mycket gamla) lagningar. Små fina sprickor i ett jämnt mönster under hela botten. (Ganska snyggt faktiskt men inte så kul att ha under vattnet.)
Jag har sett plastpest för och även dom mest konstiga fenomen med plast kontra ålder och/eller vanskötsel men detta har jag aldrig tidigare sett.
Så min fråga är:
Vad kan det vara?
Är det skadligt?
Crackeleringen har uppenbart varit där länge men plasten under tycks inte ha tagit skada.
Det känns som om gelcaoten inte kommer överens med polyestern under om vilken temperatur-utvidgning dom skall ha.
Om intresse finns så har jag bilder att maila på detta fenomen.
Hei. Jeg har akkurat samme observasjon og har stusset på det; hele skroget under vannlinjen er "crackererad" mens skroget over vannlinjen nærmest fremstår som nytt. Rås eller trøst mottas med takknemlighet.
2004-03-29 13:01
Jan B Stockfleth
Medlem
Hej, jag hade vissa krackeleringar på min 21:a. Lät en besiktningsman kolla det hela. Han menade att det kunde ha följande orsak. Gelcoaten hade varit för "stark" och hade krympt. Vad jag gjorde var att sandblästra bort allt som var löst och sedan slipa ner den gamla gelcoaten. Om krackeleringen varit länge kan vatten ha påverkat plasten. Så var inte fallet med min båt. Efter slipning och torkning under vinterhalvåret lade jag epoxibehandling under vattenlinjen. Jag är jättenöjd med resultatet.
Hej, jag har en Cabin 24 -byggd 68 som har samma problem. Såvitt jag vet beror det på ålder. Gelcoaten är tjock och inte lika flexibel som glasfibern. Med åren så "torkar" den och krackelerar. Men efter blästring blev hon helt slät och fin och skrovet är nu så att säga öppet för att torka ut. Därefter epoxispacklas ev. skador och hela undervattenkroppen målas i vattentät epoxi. Hon blir som ny under vattenlinjen.
Kostnad för detta om en auktoriserad firma gör det hamnar på ca 25.000,-. Våra båtar är nu så gamla att detta kommer nog alla att behöva göra så småningom. Skroven suger ju som bekant vatten med tiden.
/Jan
2004-04-01 13:14
Jan Ferdell
Hej!
Jag hade exakt samma problem på min 24 Family från -72. Jag skrapade ner och slipade hela skrovet rent hösten -97. Man måste slipa med grovt papper för att öppna porerna så att skrovet torkar. Jag lät båten stå ute över vintern för att den skulle torka. På våren -98 så hjälpte varvet mig att mäta fukten i skrovet. Den var för hög för att måla tjärepoxi ovanpå. Tänk på att tjärepoxin är väldigt tät, så att om det finns fukt kvar i skrovet så finns det risk för böldpest sen eftersom fukten kapslas in. Jag fick ställa in båten på varvet i 2 månader för att den skulle torka ut helt. De byggde på en "kjol" med plast från skrovet ner till marken runt hela båten. Under båten ställde de en kupevärmare och en avfuktare. Efter det så gick det att spackla och sen måla på tjärepoxin. Slutresultatet blev kanonbra.
/Mattias
2004-04-01 17:13
Mattias Miksits
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.