!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

B20 mot Mercruiser

Jag har dubbla VP130 (B20) i min Coronet 24F och har införskaffat två renoverade och kompletta utbytesmotorer med färskvattenkylning som jag tänkte byta med existerande motorer.

Men jag har börjat tveka och tror jag skall använda en av utbytesmotorerna i min lilla Coronet med singelmontage.

Funderar på två helt nya Mercruiser inkl drev. Antingen två st radfyror på 135hk som passar relativt lätt eller två st V6 på 190/220hk men då måste akterspegeln byggas om då nuvarnde motorer sitter för tätt och två V6 får inte plats mellan sig.
På köpet får man ju trim vilket inte nuvarande 270 drev har.

Hur mycket mer tryck är det i en 3 liters 135 hästars Mercruiser mot en gammal 2,1 liters B20? Räcker det?

Och vilken firma kan Ni rekomendera för köp och eventuellt montering samt god kundservice i Stockholm/Uppsala/Gävletrakten?

2013-05-12 20:23

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej,
Varför skall du montera två motorer. Jag har en 26 Family, jag hade två B20 monterade. Bytte till en Volvo Penta bensin V8. Båten gör nu 32 knop och marschar 25 knop. Enda anledningen att det sitter två motorer monterade är att det inte fanns någon större Volvo Penta V8 på 70 talet. Dubbla motorer, dubbla kostnader och problem.

2013-05-13 19:55

Calle Sjöberg
Medlem
26 Family

Inget ont menat men jag tänkte jag skulle slippa den diskussionen igen om en eller två motorer och få svar på min fråga istället!
Vissa av oss vill behålla dubbelmontaget, jag är en dom, punkt.

2013-05-13 21:02

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Peter
Hvis plywood i agter spejl og bundstokke er ok er der ingen problemer med 2x 135hk på agter spejlet. Der er jo faktisk bedre end at have 1x 270 da trykket er fordelt mere jævnt og der er 3 bundstokke der er glasset op mod agterspejl.
PS jeg er enig med dig i at en coronet har 2 motorer

2013-05-14 08:59

Steen Madsen
Medlem
24 Midi

Hej Peter,
Varje dag hela veckan skulle jag bytt till 2xmerc fyror. B20 känns lite förlegat 2013. Förmodligen kommer du att få bättre prestanda och bränsleekonomi. 6 liter motorer jobbar mindre ansträngt än 4 liter. Den dan det är dags att serva allt så blir du förmodligen positivt överraskad över kostnaden. VP är ju inte direkt kända för realistiska priser på sina reservdelar. Förövrigt så lär det med all säkerhet bli betydligt driftsäkrare. Försök få motorerna med Bravo1, inte Alpha drev. Alpha är lite gammeldax...
Själv bytte jag på min tidigare båt (Smuggler 28) från 2xB30 till singel Merc 320Hk diesel samt bravo3. Skillnaden blev sanslös minst sagt. Sänkte förbrukningen från ca 4l/dist till under litern/dist...
Gjorde inget utöver service på 3 år /3600 distans, och log de få gånger jag tankade. Servickostnaden var helt godtagbar jmf med VP. Till syvende å sist kommer dock självklart kostnaden för bytet. Hur mkt gillar man sin båt ? Vad är det värt att inte behöva skruva maskiner ?
Lycka till !
//BossE

2013-05-15 23:25

Bosse Klevebäck
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Litet tillägg... ;0)
Om du ändå är i tanken på nämnda byte så vill jag ändå rekommendera dig att tänka diesel också...
Visst, blir förmodligen dyrare kanske. Men glöm inte fördelar såsom avsaknad av tänddelar, kablar å sånt, och framförallt säkerhetsaspekterna. Bensin på sjön tycker jag är farligt och illaluktande.
Liten kvällstanke bara.

2013-05-15 23:33

Bosse Klevebäck
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Ja jag har diesel i tankarna (mina inte båtens :-) ) så vi får se. Jag såg några bilder nyligen på klubbens Facebook dær man bytt till dubbla Cummins 230 HP som såg helt OK. Priset verkar vara mycket bættre æn t ex VP D3 !!

2013-05-16 10:18

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Överväg de tankarna noga :o)
QSD 2.0 borde vara melodin för den båten.
Läs spec
Har en toppförbrukning på 34 l / timme
( vilket jag aldrig tror du kan nå upp till, iom detta är förbrukningen när man "släcker" maskinen i bromsbänk, dvs bottnar den belastningsmässigt. )
Jmf sedan detta med en B20, vilken inte har någon "övre" förbrukningsgräns...
Räcker inte 150 Hk så finns ju 170 Hk.
Vågar lova att båten kommer att gå som kulor & krut med en sådan bestyckning

MVH

http://www.mercurymarine.com/media/mercury/documents/Performance_Curve_And_Data_Sheet_QSD2.0-150_BC9140_BC9144.pdf

2013-05-16 11:58

Bosse Klevebäck
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Brasklapp:

VP D3 är ett stort sorgebarn för VP.

Googla å begrunna noga innan ev. köp

2013-05-16 12:00

Bosse Klevebäck
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack, ja 2x150 hk Diesel passar nog bra :-)

2013-05-17 08:45

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Du kan jo også lige tænke AQ151 eller AQ250.
4 cyl/2,5 liter/146 HK
De passer lige på "koblingshuset" (strutten)

PS. Dieselmotorer plejer at være noget tungere.

Bjørn, DK

2013-05-17 16:53

bjørn

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies