!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Motor till min 21Dc?

Hei till alla
Jag tror det blir motorbyte på hösten för mig!
Nu har jag en Bmw B220 från 1985 o den börjar vara slut
Nu frågar jag härifrån av er vad tycker ni jag ska sätta för motor i den?
Jag har tänkt på en Mercruiser bensin motor 4,3 eller V8 5,0.

2013-07-20 10:26

Christoffer Tigerstedt
Medlem
21 Daycruiser

Välj v8an, absolut! Du kommer bara att ångra dig annars.

2013-07-20 23:25

Dag Engström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Jeg har VP 4.3 GXi-CF i min. Helt ok. Max ca 38knop.
Skal bytte til diesel - Mercruiser V6 til vinteren.

2013-07-21 15:47

Niels Werring
Medlem
21 Daycruiser
21 Playmate
21 Playmate
21 Daycruiser

Jag har en ny Mercruiser 5.0 MPI i min 21:a och båten går som en dröm med den. Rekommenderas verkligen.

2013-07-23 18:43

Sebastian Lindström
Medlem

Tack för svarena jag tror det blir en 5.0 V8:a
Nu väntar jag bara på vintern så kan byta motorn =)

2013-07-24 11:31

Christoffer Tigerstedt
Medlem
21 Daycruiser

V-6 eller V-8 är väl kraftmässigt smaksak. Min erfarenhet är att motorns vikt har stor betydelse för hur 21 skrovet går.
Jag hade en lätt VW diesel (2,5 l 150 HKR) in min playmate (DC:ns viktfördelnig är säkert lite annan) och bytte till en VP 4.3 bensin.
VP:n med drev väger 80-100 kg mera än min gamla VW. Jag toppar nu 9 knop mera än med VW:n (ok 150 motor versus 225 proppeller hk) men den stora skillnaden är att med den lite tyngre nya motorn ligger min playmate mycket bättre i vattnet (aktern 2 cm djupare) och går mycket bättre/mjukare genom sjön, också vid höga hastigheter. Med VW:n hade jag "problem" med hårda sidstötar (akterhörnet slår in som en slägga i vågen) från aktern när jag körde med större fart i högre sjö. Nu har de försvunnit nästan helt. Och också andra "skrovbalans" egenskaper har förbättrats.
DC:ns ideala motorvikt och placering känner jag inte till (det beror väl lite på var man har bränsletanken och annat tungt). För playmaten verkar VP 4,3 med DP drev att vikt/balansmässigt att vara rätt bra (det är en annan sak om man vill komma upptill hastigheter över 46-47 knop). DC:n har en annan viktfördelning och gjordes ju också med dubbla motorer så då kan man ju tänka att en tyngre V-8 ger mera körglädje och får båten att gå bättre/mjukare.

MVH
Martin, Playmate IOREK

2013-07-24 17:38

martin Weckman

Hvor stor motor tåler 21 DC.

2016-09-06 17:34

Ole-Kristian Moen
Medlem och adjungerad styrelseledamot
21 Daycruiser
32 Oceanfarer

Och varför ser Sebastian och Niels exakt likadana ut?

2016-09-06 22:59

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Tack, Mats, fixat nu.

2016-09-07 14:09

Zackarias
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

4,3 MPI Mecruiser. Mkt bra paket till DC 21
Hört i båthallen att nya versionen ska vara ännu vassare (tystare o starkare).

2016-09-07 22:56

Anna Nicklin
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Det blir en stund til jeg trenger ny motor

2016-09-11 12:54

Ole-Kristian Moen
Medlem och adjungerad styrelseledamot
21 Daycruiser
32 Oceanfarer

Hej på Er,
Här kommer ett ytterligare inlägg i debatten....kan inte göra annat än att instämma positivt med V8 anhängarna, i vårt fall satte vi en VP på 300hk och båten går fantastiskt fint, tyst och lugn gång med mycket kraft när man så vill...och ca 1,3l per distans, helt perfekt :-)


2016-09-13 14:17

Ralph Lindelöf
Medlem
21 Daycruiser
33 Houseboat

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies