!
Hej!
Årets sista tur höll på att sluta med ett samtal till sjöräddningen...
Körde med min DC21 i ca 25 knop när jag kände att det luktade bränt.
Stannade motorn, gläntade på motorluckan (aktertoften). Vit rök vällde ut. Ingen eld! Styrbords avgasslang rök och var svampig, svanhalsen hade blivit lite mörkare.
Startade motorn igen, mycket dåligt vattenflöde genom sjövattensilen. Efter lite skruvande och blåsande i slangen mot drevet fick jag cirkulationen att funka. Maneter och havstulpaner i drevets vattenintag i kombination med ett rostigt avgasknä, visade det sig senare.
Kunde puttra till hemmahamnen med en läckande avgasslang, PUH!
Tilläggas kan att motortemperaturen knappt ökade nämnvärt.
Nu till min fråga:
Har någon gjort något larm eller ännu hellre tempmätare med larm som indikerar när avgastemperaturen blir för hög?
Volvo Penta skall ha haft något tillbehör som tydligen inte funkade så bra, det togs ur sortimentet.
Ett larm med en termostat på varje knä, kopplad till en siren eller lampa är ju en idé. Två ugnstermometrar med larm är en annan, men det skulle nog inte funka så länge i den marina miljön ;-)
Helst skulle jag vilja ha ett runt marininstrument med två termometrar i.
Har någon sett något?
MVH
Johan
2013-10-26 21:56
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Finns här, dock fyrkantigt.
http://www.marinwebben.se/motorelektronik/ex-1-overvakning-avgastemperatur
2013-10-27 06:59
Mårten Levin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Her er også en løsning.
Mvh.,
Niels
http://www.borelmfg.com/products_alarm.htm
Tack för tipsen!
Precis något sådant. De elektroniska känns tyvärr lite för stora
för att klämma in på DC21'ans lilla instrumentkonsol. Dock är det ju bra att kunna se trenden och skillnaden mellan avgasrören.
Där fick jag lite att fundera på.
Jag återkommer och berättar vad det blev.
MVH
Johan
2013-10-28 08:37
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.